Ivar_Schiager Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Er Photoshop og Lightroom blitt freeware? Det kan virke sånn, ettersom svært mange opplyser å ha kjøpt rimelig kamera, men likevel driver bildebehandling i programvare som koster 10.000++ Hvor kan jeg laste det ned, LOVLIG uten tidsbegrensning? Eller er det gratis å bruke Adobes produkter hjemme dersom de finnes på jobben? :-) Eller: er det virkelig så mange som tar sjansen på å eksponere seg som piratbrukere? Endret 26. april 2008 av Ivar_Schiager Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 I all hovedsak tror jeg nok det er det siste. LR er jo ikke så alt for dyrt da. Selv er jeg student og får dermed kjøpe de fra Adobe med studentrabatt, som er sterkt reduserte priser. Kjører LR og PSP X2 jeg. Fungerer meget bra for min del. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Eller:er det virkelig så mange som tar sjansen på å eksponere seg som piratbrukere? Ja. Lenke til kommentar
Dimind Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Eller:er det virkelig så mange som tar sjansen på å eksponere seg som piratbrukere? Det er nok det. Pluss, det er jo ikke noen hemmlighet at Adobe ikke syns det gjør så veldig mye at de som skal lære seg etterbehandling av bilder, lærer seg det på et Adobe-produkt (kjøpt eller kopiert). Det betyr jo at hvis de skal jobbe med dette på et senere tidspunkt, så vil de nok kjøpe proff-lisenser fra Adobe. Men alle bør jo kjenne på sin egen samvittighet... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Strengt tatt er det jo bedre for Adobe at folk laster ned programmet ulovlig, fremfor at de kjøper tilsvarende program fra konkurrenten. Ved nedlasting forblir forholdet nøytralt, mens hvis noen heler kjøper PSP, vil det jo telle positivt for Corel, og ha en negativ innvirkning på monopolet til Adobe. Og som Dimind sier, fornøyde brukere kjøper kanskje lovlig lisens i ettertid. Lenke til kommentar
emero Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 I tillegg finnes det nå også en gratis online versjon av photoshop for alle de som vil sitte med god samvittighet uten tom lommebok. Adobe's websider Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Photoshop Express er ikkje i nærleiken av PS, men litt kan ein jo gjere der. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Har lisens på Lightroom, og det dekker 98% av mitt behov. Derfor klarer jeg meg med GIMP til de resterende 2%. Ikke det beste redigeringsprogrammet, men til den prisen er det bra nok. Nå har jeg fått prøvd Lightroom 2.0 også, og det virker veldig lovende. Det er blitt enda mer likt Aperture, og dodge & burn er fine greier i en så enkel innpakning. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg fikk Lightroom gratis siden jeg var lisensiert bruker av Rawshooter Pro som Adobe kjøpte opp. CS2 har jeg faktisk kjøpt helt lovlig (og i dyre dommer) men er nok i mindretall der. Har generelt liten sympati med de som velger å piratkopiere spill og programmer, men må innrømme at jeg har en viss sympati akkurat når det gjelder PS som har en vanvittig pris som de færreste privatbrukere kan forventes å betale. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Det er nok en del her som har benyttet student-lisensering. Så det er ikke alle som er amoralske software-priater som er ute etter å undergrave alle verdier som det siviliserte samfunnet står for Og Lightroom er jo priset slik at det tar man seg råd til å kjøpe hvis man trenger det. Eller Photoshop Elements hvis man vil være ærlig, og er litt gjerrig Tom Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Strengt tatt er det jo bedre for Adobe at folk laster ned programmet ulovlig, fremfor at de kjøper tilsvarende program fra konkurrenten. Ved nedlasting forblir forholdet nøytralt, mens hvis noen heler kjøper PSP, vil det jo telle positivt for Corel, og ha en negativ innvirkning på monopolet til Adobe. Og som Dimind sier, fornøyde brukere kjøper kanskje lovlig lisens i ettertid. Det er jo monopolet som er skummelt her. Dersom alle bruker Photoshop, lovlig eller piratkopiert, sparker det jo beina unna alternativene. Bra for Adobe, men ikke for oss. Personlig foretrekker jeg PSP X2, er kjempefornøyd, og har ikke fått noen innspill på hva jeg "burde" savnet i forhold til Photoshop. Lav brukerterksel er det, også. (Ulempen med GIMP er høyere brukerterskel, og manglende støtte for RAW og 16 bits farger.) Det finnes jo mengder av alternativ til Lightrooms workflow, også. Så vidt jeg har forstått er LR først og fremst for organisering av bilder HUGIN ser ut til å gi bedre panoramastiching enn Photoshop, etter hva jeg ser av bilder på nettet. ;-) Jeg ser av innlegg her at "Photoshop" er nesten en menneskerett. "Fordi prisen er så høy er folk tvunget til å stjele". Jeg kan ikke skjønne annet enn at de fleste mer enn overlever på alternativene. Samtidig ville alternativene bli bedre dersom flere benyttet dem. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 LR er på ingen måte "først og fremst for organisering av bilder", den er like mye en RAW konverter! Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 LR er på ingen måte "først og fremst for organisering av bilder", den er like mye en RAW konverter! Og det taler for LR vs. Capture NX, fordi CNX barer takler Nikons raw-filer. (Men jeg har Nikon.) Adobe er også raskere til å oppdatere raw-konvertering enn Corel. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Som nevnt over tror jeg mange tenker likt. "Dette er jo altfor dyrt for en privatperson, og så lenge jeg ikke kjøper noe annet enn Adobe går det jo greit å laste ned..." FyFy! Sitter selv å jobber på et noe eldre PS 7.0 som IKKE er piratkopiert. Har vurdert å oppgrader til CS3, men pga. pengemangel ser det ut til å bli Elements (som egentlig holder). Men er også enig i at CS3 er overpriset, kan selv ikke ta nytte av studentrabatter og da sier det seg jo selv at man blir litt skremt av prisene, og jeg kan ha et ørlite snev av forståelse for de som laster ned ulovlig... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Det er enkelt å tenke seg at det er overpriset, men tenker man seg godt om, er det jo et sinnsykt godt og særdeles omfattende program man kjøper seg. De som virkelig har bruk for Photoshop kjøper det, fordi de ser på det som nødvendig, og da er det egentlig verdt hver eneste krone. Folk flest klarer seg fint med PSP X2 og andre billige/gratis alternativer. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Programmet er da ikke ment på fotoamatører som det vi er. Det er ment for proffesjonelle som trenger ett verktøy som gjør det de vil slik at de kan tjene penger. En snekker har da verktøy for langt mer enn hva PS CS3 koster, men er helt avhengig av det for å gjøre jobben fort nok/godt nok/behagelig nok. I så måte er PS CS3 ikke stygt priset. Det er bare at det ikke er primært tiltenkt brukere på 'vårt' nivå. Derimot syns jeg godt at de kunne hatt en mellomting mellom Elements og CS3, som var priset deretter ~1500-2500 som er ment på dette markedet. Men det er egentlig helt utrolig at ikke flere kjøper PSP X2 i stedet. Det koster jo under 600kr og det gjør jobben, det har funksjonene og da syns jeg det er litt teit/tåpelig å piratkopiere CS3 med de begrunnelsene som er gitt her. Men meg om det. Og bare for å ha sagt det; jeg gidder ikke å innvolvere meg videre i en diskusjon om piratkopiering er ok/ikke ok. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Beej80, jeg synes du fikk sagt det meste der, så jeg foreslår at tråden stenges med dette. Dette var ikke ment som en diskusjon om pirat eller ikke, men en påminnelse om at det finnes gode alternativ for oss som er amatører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå