Gå til innhold

Spar-butikk og priser


Anbefalte innlegg

Eg jobber sjølv på Spar butikk og me får oppdateringer på varepriser opptil fleire gangar i året. Deretter må ein gå rundt i hyllene å finne fram kvart enkelt produkt og skifte prislapp. Det er ikkje bare bare å finne alle varene med ein gang så det kan ta litt tid. Dette synes eg at du, HaraldCL, skal ha litt forståelse for.

Hvis det ikke er mer enn noen få ganger i året så burde alt være up-to-date.

Selv må jeg gå over prisene på enkelte varegrupper HVER uke, men som sagt har jeg ikke fullt så mange varer som en matbutikk. ;)

Der jeg jobber har vi prisoppdateringer hver dag. Nå har vi ikke like mange forskjellige varer på lager slik som en større matforretning, men vi har en god rutine på det og derfor stemmer de fleste av prisene våre til en hver tid. Det jeg tror det går på for butikker som ikke klarer å ha oppdaterte priser er manglende eller sviktende rutiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke snakk om en tier. Det du beskylder Spar for er å systematisk svindle sine kunder, noe som i løpet av kort tid kommer opp i flere hundre tusen kroner. Om du mener det er belegg for å kalle det Spar har gjort svindel skjønner jeg ikke at du ikke anmelder dem.

Fordi jeg ikke gidder? Siden du ikke argumenterer mot at det er svindel (tvert imot, det stemmer jo helt med din definisjon), og du mener all svindel må anmeldes, skjønner jeg ikke hvorfor ikke du anmelder dem.

Fordi jeg ikke er bosatt i Norge og ikke mener at det er svidel. Jeg beskylder hvertfall ikke noen for å bedrive svindel i noe som mest sannsynlig vil være millionklassen for så å si at jeg ikke gidder å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg synes det er veldig betenkelig om det er regelen fremfor unntaket at hylleprisen ikke stemmer med prisen i kassa. Jeg er ikke en av de som leser så nøye på prisen på varer ganske enkelt fordi at jeg handler det jeg trenger - da trenger jeg det selvsagt uavhengig av prisen egentlig. Hvis det er sant som du sier at det bestandig er avvik så virker det jo nesten som at dette er ett bevisst forsøk på å villede kunden og det må vel kunne sies å kunne sammenliknes med svindel.

 

Hvis man får oppdateringer på priser og ikke klarer å oppdatere prisene fort nok så må man vel innse at man enten ikke har nok ansatte eller ikke har gode nok rutiner for bytte av pris. Uansett så bør man ta konsekvensen av det og løse problemet, spesielt om man ønsker å fremstå som en seriøs bedrift.

Lenke til kommentar

Å påstå at de bedriver svindel/bedrageri er å gå litt vel langt..

 

Det som er interessant, er om oppgitt hyllepris er et rettslig bindende tilbud som kunden kan holde seg til. I så fall spiller det som utgangspunkt ingen rolle at den "egentlige" prisen er en annen.

 

Vurderingstema er om man som kunde har rimelig grunn til å tro at butikken ved å angi hyllepris eller sette prislapper på varene bandt seg til denne prisen. Svaret er på ingen måte klart.

Lenke til kommentar
Vurderingstema er om man som kunde har rimelig grunn til å tro at butikken ved å angi hyllepris eller sette prislapper på varene bandt seg til denne prisen. Svaret er på ingen måte klart.

En vare med en tilhørende pris kan ikke oppfattes på noen annen måte enn som et tilbud fra butikken om å selge varen til den prisen. Et pristilbud er mer bindende jo nærmere kjøpssituasjonen man er, og dette må kunne sies å være særdeles nært. Denne saken er omtrent så klar som den kan få blitt. Det gjør ikke saken at prisen endres uten at kunden gjøres eksplisitt oppmerksom på det, etter å ha blitt forespeilet en annen pris.

 

http://forbruker.no/pengenedine/eksperter/...icle1218857.ece

Lenke til kommentar
Vurderingstema er om man som kunde har rimelig grunn til å tro at butikken ved å angi hyllepris eller sette prislapper på varene bandt seg til denne prisen. Svaret er på ingen måte klart.

En vare med en tilhørende pris kan ikke oppfattes på noen annen måte enn som et tilbud fra butikken om å selge varen til den prisen. Et pristilbud er mer bindende jo nærmere kjøpssituasjonen man er, og dette må kunne sies å være særdeles nært. Denne saken er omtrent så klar som den kan få blitt. Det gjør ikke saken at prisen endres uten at kunden gjøres eksplisitt oppmerksom på det, etter å ha blitt forespeilet en annen pris.

 

http://forbruker.no/pengenedine/eksperter/...icle1218857.ece

 

Jeg er klar over den utredningen du viser til (eller som det vises til i den artikkelen du viser til :)). Men som det står, er spørsmålet ikke avklart autoritativt. Og ut fra de rettslige kriterier for denne type vurderinger er ikke svaret klart.

 

Det lar seg neppe gjør å svare generelt på om prismerking er bindende eller ikke. Det er en saksspesifikk vurdering, sakens særegne omstendigheter er bestemmende for resultatet. Så i noen tilfeller kan en komme til at prisen er bindende, mens en i andre tilfeller kan komme til motsatt resultat.

 

Et generelt problem er imidlertid at prisene ofte endres, og da både opp og ned. Dette gjør at en erfaringsmessig får mindre grunn til å stole på at hyllepris eller prislapp gjenspeiler den prisen butikken akter å selge for.

 

Og selv om prismerking skulle anses bindende, vil tilbakekall kunne være aktuelt i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du prøver å finne en rettsavgjørelse eller noe som kan støtte ditt syn. Jeg er bombesikker på at du ikke vil klare det.

 

Edit: vel, *kanskje* hvis det er en ekstremt opplagt feilprising, men det er ikke det vi snakker om her.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du prøver å finne en rettsavgjørelse eller noe som kan støtte ditt syn. Jeg er bombesikker på at du ikke vil klare det.

 

Edit: vel, *kanskje* hvis det er en ekstremt opplagt feilprising, men det er ikke det vi snakker om her.

 

Mitt syn er altså at man ikke kan si noe generelt om hvorvidt prismerking har bindende virkning, idet spørsmålet må vurderes ut fra sakens spesifikke omstendigheter.

 

Dette følger av selve vurderingstemaet, slik det fremgår av Høyesterettspraksis: Om akseptanten ut fra sakens forhold hadde rimelig grunn til å anse tilbyderen som bundet.

 

Du mener altså at jeg har tatt feil om dette? Hva får deg til å tro det?

Lenke til kommentar
Å påstå at de bedriver svindel/bedrageri er å gå litt vel langt..

 

Det som er interessant, er om oppgitt hyllepris er et rettslig bindende tilbud som kunden kan holde seg til. I så fall spiller det som utgangspunkt ingen rolle at den "egentlige" prisen er en annen.

 

Vurderingstema er om man som kunde har rimelig grunn til å tro at butikken ved å angi hyllepris eller sette prislapper på varene bandt seg til denne prisen. Svaret er på ingen måte klart.

Grunnen til at jeg tar dette opp, er at jeg er av den oppfatning at, ja, det er et bindene tilbud. Det som er spesielt er at de tre, fire andre butikken jeg handler på i et par kvartalers omkrets alle klarer å holde prislappene sine ajour med det de mener er riktig pris. For å si det sånn, hvis du hadde kommet i butikken der jeg jobber, funnet en vare til 2500,- og jeg hadde sagt at den egentlige prisen var 3700,-, hvordan hadde du reagert?

 

Forøvrig kan jeg si at den jeg snakket med på Spar sa prisene forandret seg nesten daglig, og at det derfor var umulig å ha rette priser i butikken. Det er en ganske skarp kontrast til det den Spar-ansatte her sier.

Lenke til kommentar
Mitt syn er altså at man ikke kan si noe generelt om hvorvidt prismerking har bindende virkning, idet spørsmålet må vurderes ut fra sakens spesifikke omstendigheter.

Og den spesifikke omstendigheten er altså om priser i butikker skal sees på som bindende. Jeg finner ikke en eneste konkret sak om dette, og jeg mener det er fordi det er avgjort for lenge siden. Jeg har aldri hørt noe annet enn at man kan kreve å få varen til prisen som er oppgitt, og jeg mener nokså bestemt at dette har vært oppe i retten for mange år siden.

 

Jeg vet at rettspørsmål gjerne er diffuse, men her er man så langt ute på en ytterkant at jeg ikke skjønner vitsen med å gjøre det vanskeligere enn det er. Når en annonsert pris i en avis vanligvis er bindende, og hvor bindende prisen er avhenger av hvor nær kjøpssituasjonen man er, blir det meningsløst å si at prisen man får oppgitt når man fysisk plukker opp varen ikke er bindende.

Lenke til kommentar
Mitt syn er altså at man ikke kan si noe generelt om hvorvidt prismerking har bindende virkning, idet spørsmålet må vurderes ut fra sakens spesifikke omstendigheter.

Og den spesifikke omstendigheten er altså om priser i butikker skal sees på som bindende. Jeg finner ikke en eneste konkret sak om dette, og jeg mener det er fordi det er avgjort for lenge siden. Jeg har aldri hørt noe annet enn at man kan kreve å få varen til prisen som er oppgitt, og jeg mener nokså bestemt at dette har vært oppe i retten for mange år siden.

 

Man må holde tungen rett i munnen. Den spesifikke omstendighet er IKKE om priser oppgitt i butikk skal anses bindende, og dette er heller ikke spørsmålet. Spørsmålet vil være om én konkret prisangivelse, en bestemt prislapp med en bestemt pris, påklistret på en bestemt pakke kasseroller, i en bestemt kontekst, er bindende.

 

Og DETTE beror - som sagt - på saksspesifikke omstendigheter, for så vidt de belyser spørsmålet om den bestemte kunden hadde rimelig grunn til å anse butikken for bundet til den angitte prisen. Variabler i så måte kan være om prislappen var gammel eller ny, om det er flere forskjellige prislapper på varen, om tilsvarende varer har andre prislapper, hva prisen er oppgitt som, hvorvidt prisen på slike varer erfaringsmessig svinger fra uke til uke eller dag til dag, hvor god kunnskap kunden har om gjengs pris på denne type varer osv. osv.

 

Jeg vet at rettspørsmål gjerne er diffuse, men her er man så langt ute på en ytterkant at jeg ikke skjønner vitsen med å gjøre det vanskeligere enn det er. Når en annonsert pris i en avis vanligvis er bindende, og hvor bindende prisen er avhenger av hvor nær kjøpssituasjonen man er, blir det meningsløst å si at prisen man får oppgitt når man fysisk plukker opp varen ikke er bindende.

 

Nå er det nok ikke slik at pris oppgitt i avisannonser uten videre er bindende. Da avtaleloven ble skrevet, ble det antatt at prisangivelse per massekommunikasjon ikke er bindende, men man vil nok i mange tilfeller se annerledes på det i dag.

 

Men man kan uansett ikke trekke slutningen at siden avisannonser er bindende, må prismerking i butikker være det også. Som sagt beror det på de konkrete omstendigheter, og en avisannonse kan dessuten ikke uten videre sammenlignes med en prislapp/hyllemerking.

Lenke til kommentar
Man må holde tungen rett i munnen. Den spesifikke omstendighet er IKKE om priser oppgitt i butikk skal anses bindende, og dette er heller ikke spørsmålet. Spørsmålet vil være om én konkret prisangivelse, en bestemt prislapp med en bestemt pris, påklistret på en bestemt pakke kasseroller, i en bestemt kontekst, er bindende.

Så hvis det finnes en domsavgjørelse som sier at prisen var bindende for noen som kjøpte en 0,5 Pepsi Max kl. 12 en dag, så mener du det ikke har noen betydning for hvordan saken er for en som kjøpte en vanlig 0,5 Pepsi kl 13 i samme butikk den samme dagen? *Både* klokkeslettet og typen Pepsi er jo helt forskjellig. Kanskje betalte til og med den ene kunden med en 50-lapp, mens den andre hadde akkurat riktig beløp. Kan skjønne det blir umulig å trekke paralleller da.

Lenke til kommentar
Så hvis det finnes en domsavgjørelse som sier at prisen var bindende for noen som kjøpte en 0,5 Pepsi Max kl. 12 en dag, så mener du det ikke har noen betydning for hvordan saken er for en som kjøpte en vanlig 0,5 Pepsi kl 13 i samme butikk den samme dagen? *Både* klokkeslettet og typen Pepsi er jo helt forskjellig. Kanskje betalte til og med den ene kunden med en 50-lapp, mens den andre hadde akkurat riktig beløp. Kan skjønne det blir umulig å trekke paralleller da.

 

??

 

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette.

 

I dette eksemplet ditt er visst poenget at kjøpene er HELT like, med unntagelse for visse irrelevante fakta (femtilapp, tidspunkt). Og det skal bety at prislapper generelt ER bindende? At Høyesterett tar feil når de sier at det beror på en vurdering av de konkrete omstendigheter?

 

Det du gjør her, er å blande sammen ting på en rimelig underlig måte, og trekke en slutning som er på viddene: Når jeg sier at spørsmålet om binding varierer fra sak til sak ut fra de foreliggende fakta, mener visst du at man derfor logisk sett ikke KAN komme til det samme resultat med mindre handlene er HELT like.

Lenke til kommentar

Det er du som sier at alt er helt forskjellig fra gang til gang, og man derfor ikke kan lage generelle regler. Mitt poeng er at det er feil, situasjonen er omtrent identisk uansett hvor og hva man skal handle, og spesielt i dagligvarebutikker. Man går inn, plukker opp en handlekurv, finner aktuelle varer, ser på hyllen hva de koster, velger dem man vil ha, går til kassen, legger varene på samlebåndet, får oppgitt en sum, og betaler.

 

Derfor er det ikke noe problem å si dette er en enkel sak med minimale variasjoner, og at prisen på hyllen derfor skal være riktig. Man kan sikkert komme opp i svært uvanlige situasjoner der det er en god grunn til at prisene ikke er oppdatert, men i denne tråden var grunnen at personalet ikke gidder, og det er ikke noe problem å si generelt at det ikke er en akseptabel grunn.

 

Det hadde for øvrig vært fint om svarene dine inneholdt noe mer enn variasjoner av at alt er helt forskjellig fra gang til gang, og at man derfor aldri kan trekke generelle konklusjoner. I det minste et eksempel eller to, fortrinnsvis av en situasjon det er mer enn en teoretisk sjanse for at skal oppstå.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at "alt er helt forskjellig fra gang til gang," her har du misforstått. Poenget er at svaret på en prismerkings bindende virkning beror på de konkrete omstendigheter, som varierer fra sak til sak. Dette har jeg til og med eksemplifisert overfor, selv om det skulle være enkelt nok å forstå uansett.

 

Og siden omstendighetene i slike tilfeller kan variere rimelig mye, slik jeg har nevnt tidligere, lar det seg neppe gjøre å komme med et generelt svar. Man kan ikke si at prislapper enten er eller ikke er bindende.

 

Mer trenger man egentlig ikke å si om dette, og det er ikke spesielt vanskelig å forstå (det er en liten del av førsteårspensumet på jusstudiet). Så jeg skjønner ikke helt ditt engasjement her, og forstår ikke hvorfor jeg stadig må gjenta meg selv.

 

Siden du etterlyser illustrerende eksempler, og siden du ennå ikke forstår hvordan vurderingskriteriene gjør det vanskelig/umulig å oppstille en generell regel for prismerkings bindende virkning:

 

1. La oss si at ser en butikkansatt klistre en prislapp på en boks lapskaus. Og la oss si at prisen som er oppgitt på prislappen samsvarer med prisen som står på butikkhyllen. Og la oss si at prisen ikke er spesielt overraskende, f.eks. 20 kroner.

 

Da har du rimelig gode forventninger om at denne prislappen virkelig er uttrykk for butikkens vilje, og prislappen vil trolig måtte anses bindende.

 

2. La oss nå si at du helt bakerst i en butikkhylle finner en boks erter med påklistret prislapp. Og la oss si at prislappen er falmet og ser gammel ut. Da vil det være større sannsynlighet for at prislappen gjenspeiler en pris som gjaldt kanskje for et par måneder siden, men som i mellomtiden er blitt endret. Da er dine forventninger om at butikkens hensikt er å selge boksen for den oppgitte prisen, så liten at merkingen neppe er bindende.

 

Eller:

 

3. La oss si at du finner en boks kjøttkaker med prislapp kroner 20. På andre, tilsvarende bokser er det oppgitt pris kroner 25, eller dette er prisen som fremgår av hyllemerkingen. Også her vil du ha mindre grunn til å tro at prislappen gjenspeiler butikkens hensikt, og følgelig vil man lettere måtte komme til at den ikke er bindende.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke ga meg var at jeg regnet med at ikke du kunne komme opp med noen argumenter som hadde relevans for det konkrete problemet, eller for den saks skyld 99% av varene man kjøper. Du har ikke gjort noe for å motbevise den antagelsen. Hvor ofte gidder butikkene å sette prislapper på varene nå om dagen, spesielt hvis det henger pris på hyllen? Står det pris på varen er det uansett sannsynligvis fordi butikken ikke bruker et scanne-system, og dermed vil de se hva som står på prislappen når de registrerer varen i kassen.

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke problemet til de butikkene som har varer som forandrer pris hele tiden. Det finnes jo elektriske pris-skilt med tilknytning til datasystemet de bruker når de registrerer pris-endringer.

Greit nok det koster litt i investering. Men man slipper å bruke tid på å forandre prisene på hyllene. Tid er penger. Kundene får også alltid riktig pris på varene, og dermed får mindre å klage på.

 

I forrige uke måtte jeg gjøre Rema1000-dama oppmerksom på at jeg betalte 2 kroner for lite i forhold til det som sto på hyllen for hobbyen som jeg kjøpte. Jeg fikk hobbyen til billigste pris, og jeg kranglet selvsagt ikke på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...