Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spar-butikk og priser


Anbefalte innlegg

Jeg har uheldigvis en Spar-butikk som nærmeste butikk, og handler der en del. Prisene ute i butikken varierer ofte vilt fra det som kommer i kassen, og må si i fra til damen i kassen nesten hver gang om at annen pris står ute etc. Sist gang var det en pakke løk som hadde 12,90 som pris på hyllen, og 19,90 i kassen. Det er over 50 % mer enn det som stod på hyllen. Ut over at de må selge varen til meg til hyllepris, er det noen mulighet for at denne butikken kan får sanksjoner pga. systematisk og positiv differanse mellom kasseprisen og hylleprisen? Jeg kjeftet på en dame i butikken i dag, men hun hadde ingen forståelse for at dette var et problem, og mente at jeg måtte forstå at det ble for mye jobb å endre hylleprisene. Henne om det, jeg må tilbake og snakke med sjefen i morgen, og da hadde det vært greit å vite om butikken kan ilegges noen straff for feilprisingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er såklart sløvt av butikken, men innimellom kan slikt forekomme.

Du kjenner sikkert godt til dette selv siden du jobber hos en mobilforhandler. :)

 

Hvorfor i all verden skulle noen straffe dem? Alle kan gjøre feil... det er jo butikksjefen eller evt. kjeden (Spar) som burde sette i gang noen tiltak for å få bukt med problemet hvis det skjer så ofte.

Lenke til kommentar

er med på at slike ting kan skje, men det skjer hver gang jeg er der, og ingenting blir gjort med prisene etter at jeg har gjort dem oppmerksom på at det er feil enten i butikk eller hylle. Hvorfor de bør bli straffet? Prisene i butikken er det jeg har å forholde meg til når jeg bestemmer meg for å kjøpe varen. Når det er signifikante feil på dette, blir også min kjøpsbeslutning gal. For å gi dem et insentiv til å forandre seg bør de straffes for dårlig praksis i dag.

Lenke til kommentar

Når grunnen er at ikke de gidder å oppdatere hylleprisene er det bevisst svindel. Jeg hadde boikottet butikken, og hengt opp en varsellapp til andre kunder utenfor. De kommer sikkert til å fjerne den, men det er bare å fortsette å henge opp nye til de skjerper seg.

 

Om noens skulle være i tvil, jeg setter særdeles liten pris på at folk forsøker å svindle meg.

Lenke til kommentar
Svindel og forsøk på svindel er straffbart, så jeg regner med at du anmelder alle sammen?

Har innlegget ditt noe poeng? Hvis jeg hadde ment man skulle bry politiet med alle slike ting hadde jeg sannsynligvis skrevet det.

Svindel er alvorlig kriminalitet, så det er ikke tull å "bry politiet" med det. Det er selvfølgelig forutsatt at det faktisk er svindel eller forsøk på det, og ikke bare at man slenger ut ord uten å vite hva man faktisk beskylder andre for.

Lenke til kommentar

Eg jobber sjølv på Spar butikk og me får oppdateringer på varepriser opptil fleire gangar i året. Deretter må ein gå rundt i hyllene å finne fram kvart enkelt produkt og skifte prislapp. Det er ikkje bare bare å finne alle varene med ein gang så det kan ta litt tid. Dette synes eg at du, HaraldCL, skal ha litt forståelse for.

Lenke til kommentar

At kundene må regne med at de butikkansatte ikke gjør jobben sin??

Jeg har selv jobbet i butikk og dette er rett og slett plankekjør, straight forward. Når man har jobbet 3-4 mnd i en butikk bør en kjenne butikken sin.

 

Hvis butikkene ikke klarer å gjøre jobben med å bytte hyllepriser bør de heller ikke oppdatere prisene så ofte. Hylleprisen skal være prisen man betaler, ikke veiledende.

Lenke til kommentar
Eg jobber sjølv på Spar butikk og me får oppdateringer på varepriser opptil fleire gangar i året. Deretter må ein gå rundt i hyllene å finne fram kvart enkelt produkt og skifte prislapp. Det er ikkje bare bare å finne alle varene med ein gang så det kan ta litt tid. Dette synes eg at du, HaraldCL, skal ha litt forståelse for.

Hvis det ikke er mer enn noen få ganger i året så burde alt være up-to-date.

Selv må jeg gå over prisene på enkelte varegrupper HVER uke, men som sagt har jeg ikke fullt så mange varer som en matbutikk. ;)

Lenke til kommentar
Svindel er alvorlig kriminalitet, så det er ikke tull å "bry politiet" med det. Det er selvfølgelig forutsatt at det faktisk er svindel eller forsøk på det, og ikke bare at man slenger ut ord uten å vite hva man faktisk beskylder andre for.

Her går det ganske klart fram at Spar-ansatte synes det er greit å gi inntrykk av prisene på varene er noe annet enn de er. De får altså kunder som ikke er veldig observante til å betale mer enn de tror de må betale. Hvorfor skulle dette kalles noe annet enn svindel?

 

krikol: Hvis dere har så rotete butikk at ikke dere som jobber der finner varene en gang er det kanskje på tide å gjøre ting litt mer oversiktlig.

Lenke til kommentar
De får altså kunder som ikke er veldig observante til å betale mer enn de tror de må betale. Hvorfor skulle dette kalles noe annet enn svindel?

Vel, det du beskylder Spar for er følgende:

Bedrageri er en formuesforbrytelse som går ut på å skaffe seg selv eller andre en uberettiget vinning ved å lure eller forlede noen til å foreta en handling slik at de påføres et tap, eller det oppstår fare for at et tap vil oppstå. Det skiller seg fra andre typiske formuesforbrytelser, som ran og tyveri, ved at fornærmede selv spiller en aktiv rolle ved å bidra til at gjerningspersonen blir tilført vinningen det er snakk om. Innen avtaleretten brukes ofte begrepet svik for å betegne det samme forholdet (selv om innholdet av dette ikke nødvendigvis samsvarer helt med bedrageribegrepet). I dagligtale omtales bedrageri gjerne som svindel.

Du beskylder Spar for noe som har en strafferamme på opptil 3 års fengsel. Jeg synes nå det er ganske alvorlig dersom man mener en internasjonal kjede holder på med sånt, og det bør anmeldes øyeblikkelig dersom man mener det man sier om at det er svindel.

Lenke til kommentar
Jeg synes nå det er ganske alvorlig dersom man mener en internasjonal kjede holder på med sånt, og det bør anmeldes øyeblikkelig dersom man mener det man sier om at det er svindel.

 

I så fall skulle du bare visst hva internasjonale kjeder/konsern drev med ;)

Jeg mener at dette er ganske alvorlig, ikke at det nødvendigvis skal straffes med fengselsstraff. Det er såklart mulig å glemme seg bort men når de til tross for å ha blitt gjort oppmerksomme på dette fortsatt feilpriser så må noe skje.

 

Heng opp lapper utenfor butikken etter stengetid! Det vil garantert bli en utrivelig start på dagen for de butikkansatte. Nesten like utrivelig som å bli loppet for penger på denne måten.

Lenke til kommentar
Du beskylder Spar for noe som har en strafferamme på opptil 3 års fengsel. Jeg synes nå det er ganske alvorlig dersom man mener en internasjonal kjede holder på med sånt, og det bør anmeldes øyeblikkelig dersom man mener det man sier om at det er svindel.

Sitatet ditt er en perfekt beskrivelse av det som faktisk skjer, så jeg lurer fortsatt på om du har noe poeng? Jeg regner med at man etter din oppfatning ikke kan kalle noe svindel før man når opp til et visst beløp, eller noe sånt, men det er fint om du klarer opp. Man kaster ikke bort egen tid på å gå til politiet om man blir svindlet for en tier, siden ikke de vil gjøre noe likevel, men det betyr ikke at det er ok, eller at man må kalle det noe annet enn det det er.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Du beskylder Spar for noe som har en strafferamme på opptil 3 års fengsel. Jeg synes nå det er ganske alvorlig dersom man mener en internasjonal kjede holder på med sånt, og det bør anmeldes øyeblikkelig dersom man mener det man sier om at det er svindel.

Sitatet ditt er en perfekt beskrivelse av det som faktisk skjer, så jeg lurer fortsatt på om du har noe poeng? Jeg regner med at man etter din oppfatning ikke kan kalle noe svindel før man når opp til et visst beløp, eller noe sånt, men det er fint om du klarer opp. Man kaster ikke bort egen tid på å gå til politiet om man blir svindlet for en tier, siden ikke de vil gjøre noe likevel, men det betyr ikke at det er ok, eller at man må kalle det noe annet enn det det er.

Det er jo ikke snakk om en tier. Det du beskylder Spar for er å systematisk svindle sine kunder, noe som i løpet av kort tid kommer opp i flere hundre tusen kroner. Om du mener det er belegg for å kalle det Spar har gjort svindel skjønner jeg ikke at du ikke anmelder dem.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke snakk om en tier. Det du beskylder Spar for er å systematisk svindle sine kunder, noe som i løpet av kort tid kommer opp i flere hundre tusen kroner. Om du mener det er belegg for å kalle det Spar har gjort svindel skjønner jeg ikke at du ikke anmelder dem.

Fordi jeg ikke gidder? Siden du ikke argumenterer mot at det er svindel (tvert imot, det stemmer jo helt med din definisjon), og du mener all svindel må anmeldes, skjønner jeg ikke hvorfor ikke du anmelder dem.

Lenke til kommentar
Hvis butikkene ikke klarer å gjøre jobben med å bytte hyllepriser bør de heller ikke oppdatere prisene så ofte. Hylleprisen skal være prisen man betaler, ikke veiledende.

 

Det er ikkje butikken som oppdaterer prisene, det er Spar-kjeden som gjør det, så er lite butikken kan gjøre.

 

 

krikol: Hvis dere har så rotete butikk at ikke dere som jobber der finner varene en gang er det kanskje på tide å gjøre ting litt mer oversiktlig.

 

Er ikkje uoversiktleg, men når ein får nye prislapper der det står nye navn på varen tar det ei stund å finne det rette "plu" nummeret.

 

 

Kan sei meg einig i at den butikken HaraldCL skriv om ikkje akkurat gjer sitt beste.

Lenke til kommentar
Hvis butikkene ikke klarer å gjøre jobben med å bytte hyllepriser bør de heller ikke oppdatere prisene så ofte. Hylleprisen skal være prisen man betaler, ikke veiledende.

Det er ikkje butikken som oppdaterer prisene, det er Spar-kjeden som gjør det, så er lite butikken kan gjøre.

...

Er ikkje uoversiktleg, men når ein får nye prislapper der det står nye navn på varen tar det ei stund å finne det rette "plu" nummeret.

 

At varer skifter navn forekommer vel ytterst sjeldent?

 

Butikkene er nødt til å gi et signal til Spar-kjeden at de ikke har mulighet til å oppdatere prisene så ofte som kjeden ønsker.

 

Det du gjør oppfatter jeg som å fraskrive kjeden alt ansvar fordi butikken ikke klarer å gjøre jobben - og samtidig fraskrive butikken alt ansvar fordi de får ordre fra kjeden.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...