Gå til innhold

Ny Intel spillpc. Oppdateringstid for en gammel traver.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Nå skal en gammel traver som ikke har fulgt noe særlig med i det siste ut å begynne å kjøpe litt hardware for min nåværende skranglekasse begynner å skrante litt når det gjelder ytelse og jeg vet ikke sist nårtid jeg kastet meg ut på det å handle hardware så jeg må bare beklage hvis jeg stiller idiotiske spørsmål.

Jeg blir nok å gjøre som mange andre i dag og gå for Intel. Med priskuttene og hele pakka så blir det nok et Intel-oppsett denne gangen. Har variert fra å kjøpe AMD, intel, amd og intel og amd så jeg må nesten holde tradisjonen ved like ;)

Maskinen skal i hovedsak bli brukt til Spilling.

HOVEDKORT & RAM: Det jeg i første omgang lurer på er om det er noe lurt å investere i et hovedkort som støtter DDR3 nå eller om det er litt bak mål og heller gå for et hovedkort som støtter DDR2?

Et hovedkort med SLI er ikke så viktig for meg egentlig, jeg ser ikke helt det store i SLI og utifra det jeg klarer å se så er kanskje SLI litt oppskrytt eller? Correct me if i'm wrong.

Må ha gigabit-nettverk. Streaming av HD-TV blir litt suppe på vanlig 100mbit vil jeg tro.

Pris: Fra 1000-1700kr.

RAM: Hvor mye ram bør en ha? Bør en gå for DDR2 eller DDR3?

CPU: Så er det 4-kjerner spørsmålet. Hvis en skal gå for en 4 kjerner Intel, hvor bør en velge, hur gir mest for pengene? Ser hw.no har nettopp anbefalt Intel Core 2 Quad Q9450. Høres greit ut for meg men er det andre alternativer en bør overveie? :)

SKJERMKORT: Jeg vil ha noe som kan være holdbart ei stund. Jeg orker ikke å sitte på mitt GF 6600 lengre.

Kortet må klare å yte å spille av 1080 (HDTV) på min Samsung 42" LCDTV :love:) og vil gjerne ha noe som kunne klare å drive spill på tv-en rimelig greit.

Om det blir så fryktelig mye spilling på denne TV'en har jeg mine tvil om men det burde iallefall klare å kjøre det greit.

Og som alle andre så vil jeg ha et skjermkort som kan kjøre Crysis greit og samtidig også det som kommer av nye lanseringer framover av spill.

HARDDISK: Harddisker har jeg egentlig i søk og kav av egentlig så rent lagringsmessig så er det ingen bekymringer, dog jeg har ingen harddisk som går på SATA2...verdt å investere i for ytelsen sin del?

PSU: Sitter på en Hiper ATX 580W HPU-4B580 i det gamle skråget. Trengs den å byttes ut?

Fra før av så har jeg tastatur, mus og alt det der tøvet så det er ikke noe stress. Lianli kabinettet holder forsatt koken så det har jeg ikke tenkt til å begi meg ut på å erstatte med det første.

Gamle "skråget" skal bi satt ned i kjelleren til en filserver hvis den overlever så lenge. Har problemer med å få start på den til tider...

Så hvis noen kunne ha kommet med noen anbefalinger så hadde denne skrotten vært evig lykkelig. På forhånd takk :)

mvh b-real

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er budsjettet ditt da?

Her har du en fin oppgradering (synes nå jeg da..)

HK:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340951

HDD:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343054 (synes nå det var veldig billig for 750GB, er det en feil?)

RAM:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349844

CPU:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344758

GPU:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345100

PSU:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678

Er ikke sikker på om HK'et støtter CrossFire X.. Hvis det ikke gjør det trenger du ikke bytte PSU'en. For jeg tenkte at hvis du skal ha Crossfire X må du ha bedre PSU..

Lenke til kommentar

*snipp*

Budsjettet mitt blir nok variabelt.

Innkjøpet kommer til å bli en del en mnd og en del en annen mnd. Kan ikke gjøre hele greia med en gang, det har en ikke økonomi til.

Oppsettet ditt er greit nok, men det besvarer ikke helt på de spørsmålene som jeg har og jeg vil gjerne ha litt begrunnelser for hvorfor du har valgt komponentene også. Jeg er kravstor :wee:

Lenke til kommentar

*snipp*

Budsjettet mitt blir nok variabelt.

Innkjøpet kommer til å bli en del en mnd og en del en annen mnd. Kan ikke gjøre hele greia med en gang, det har en ikke økonomi til.

Oppsettet ditt er greit nok, men det besvarer ikke helt på de spørsmålene som jeg har og jeg vil gjerne ha litt begrunnelser for hvorfor du har valgt komponentene også. Jeg er kravstor :wee:

Hovedkort valgte jeg fordi det Intel-chipsettet er visst bra som mange sier her på forumet, og at det har fått bra omtale på komplett..

GPU valgte jeg fordi AMD/ATI skjermkort er bra på videoytelse, og du skulle vel ha noe som støttet 1080p? Du kan sikkert gå for 9800GX2 og, men 3870X2 er billigere. (ikke det at jeg er sikker på om noen av disse kortene støtte for 1080p da..)

RAM'en er noe av det som er bra ddr2 ram nå for tiden, i tillegg til at det er 4GB fordelt på 2 brikker.. Er ikke sikker på DDR3 men det er veldig dyrt, og at i tillegg til det så har ikke jeg lagt merke til noe 4 GB sett på 2 brikker. Og jeg vet heller ikke om ytelesen er så VELDIG mye bedre, ettersom hva jeg leser på forumer..

CPU'en valgte jeg fordi den var noe rundt 2000 kr billigere enn den på 2.8 GHz, og at det var den du hadde sett på :)

Harddisken er på 750GB som er fin lagringsplass, og at det var billigere enn jeg trodde. (500 GB HDD min kostet like mye for 2 mnd siden.)

PSU'en er hvis du vil ha CF X [4 stk GPU'er] (hvis det funker på det HK'et da) siden 580W er ikke nok til det og alt det andre.

Håper det var bra nok forklaring :) Ikke det at jeg kan og forklare så veldig bra heller da men :(

Endret av Tord13
Lenke til kommentar
Angående PSU'en din, så kan jeg anbefale å lese gjennom denne posten.

Mye morsom lesing selv om jeg opplevde det samme med min Hiper..

Jeg har en sterk mistanke om at den er skylden til at jeg nå har problemer med å skru på min nåværende pc. Kutter X antall tusen ganger før oppstart og en må sitte å skru på maskinen 30 ganger før en i det hele tatt får den opp å kjøre så den blir nok erstattet.

Jeg har plukket ut så langt:

INTEL CPU Core 2 Quad Q6600 2.4GHz S-775 1066MHz 2x4MB Boxed Kentsfield

Asus P5E3 Deluxe S-775 X38 ATX Audio 2xLAN 2xPCI-E SATA-II Raid DDR3 Retail

OCZ DDR3 PC3-10666 1333MHz Gold XTC Dual Channel 2GB Kit(2x1024MB) 9-9-9

Lenke til kommentar

Ikke kjøp DDR3 minne dersom du "bare" skal ha 1333 mhz. Kjøp minst 1600 mhz. :)

Ellers er hovedkortet veldig bra. Du kan nå vurdere X48, men akkurat på dette tidspunktet er det ikke noe godt. Hva det skyldes er vel mer eller mindre usikkert, men det meste tyder på BIOS. Og det går jo ann å oppgradere. :)

Skal du klokke? Dersom ikke, så kan du nå vurdere Q9450. Men vil regne med at du får den opp i 3.2-3.4 ganske lett på luft. :)

Lenke til kommentar

Gjør som LockBreaker sier. Skal du først ha DDR3 RAM, så går du for kickass DDR3 RAM. Eller så kjøper du DDR2 1066 brikker.

Litt kjapp latencyregning:

1333MHz (CAS9) = 13,5 (DDR3)

1600MHz (CAS7) = 8,75 (DDR3)

1066MHz (CAS5) = 9,38 (DDR2)

900MHz (CAS4) = 8,88 (DDR2) (Alle 1066 CAS5 brikker klarer denne hastigheten)

Det vil da lønne seg sterkt både ytelse og ikke minst prismessig å gå for DDR2. Du sparer også masse penger på hovedkort.

Mitt råd er å kjøpe et X38 Maximus Formula (Flashe til Rampage Formula om du føler for) og dual ATI HD3870x2 ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

INTEL CPU Core 2 Quad Q9300 2.5GHz S-775 1333MHz 6MB Boxed Yorkfield

ASUS Mainboard P5E3S-775 X48 ATX Audio 2xLAN 3xPCI-E SATA-II WIFI Raid DDR3 2x1394 Retai

OCZ DDR3 PC3-12800 1600MHz Platinum XTC Dual Channel 2GB Kit(2x1024MB) 7-7-7

ASUS VGA-Card Radeon HD3870X2 1GB PCI-E 2xDVI HDMI HDCP HDTV TV-Out Retail

COOLERMASTER PSU Realpower Modular 620W ATX 12V 2.2 EPS12V 120mm Fan 16dBA

Har bestilt dette. Hvis noen har noen tanker om noe som helst så la meg vite det FORT!

Takker.

Bestillt ifra ps.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...