>Jonas< Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Jeg har en kneppelyd bak på bilen min, en 2004 modell Kangoo 4x4 med 163k km på telleren. Det er ikke lett å høre hvilken side av bilen den kommer fra, annet enn at det er bak et sted, og den kommer tettere ved svinging. Kan det tenkes at det er ei drivknute som er sliten? Må denne byttes eller går det an å få smurt opp så man slipper dette? Er det vanskelig å bytte den selv? Hva er prisen tror dere for en ny drivknute? Er det farlig å kjøre med bilen så enge kneppelyden er moderat? Hva skjer hvis denne eventuelt skulle ryke mens jeg kjører? Noe annet som kan ta skade hvis den ryker? Endret 24. april 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
daruu Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Har bare bytta foran før (det var riktignok på en 4x4 der også, audi coupe quattro) men det var grei nok jobb det Nå kan det jo tenkes at det er verre å bytte bak, men om du har greie skrukunnskaper så skulle det vel gå Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Har bare bytta foran før (det var riktignok på en 4x4 der også, audi coupe quattro) men det var grei nok jobb det Nå kan det jo tenkes at det er verre å bytte bak, men om du har greie skrukunnskaper så skulle det vel gå Har noen familiemedlemmer som er nevenyttige, så om det ikke skal være en veldig komplisert jobb så skal jeg nok få gjort det selv. Men drivakselmansjett er ikke det somme som endeledd? Sjekka på Mekonomen, og det eneste som dukker opp under "Drivaksel" er "drivakselmansjett ytre". Hvor mye pleier endeledd å ligge på i pris? Hvor lang tid bruker en verkstedmann på å bytte noe sånt? Skal få heisa opp bilen på lørdag og få titta litt nærmere på saken. Men jeg trenger egentlig å bruke bilen i morra. Er det noe farlig å kjøre med den? Hva skjer hvis den skulle ryke under kjøring? Parker og gå hjem? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Endeledd---Styrekule Mansjett Styrekule..denne er til min bil og koster 121kr Endret 24. april 2008 av Diesel_ Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Syns de bildene lukter ford..? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det er vel ikke spesielt vanskelig å bytte drivledd. Men ting kan sitte hardt og kreve mer verktøy enn skiftenøkkel og skrutrekke. Litt kløkt og gjerne litt muskler kommer godt med. Det er neppe noen akutt fare å kjøre med et litt slarkete drivledd. Det verste som kan skje, er bare at bilen stopper momentant. Men det skal mye mer til en litt kneppelyd som kommer og går. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Det er vel ikke spesielt vanskelig å bytte drivledd. Men ting kan sitte hardt og kreve mer verktøy enn skiftenøkkel og skrutrekke. Litt kløkt og gjerne litt muskler kommer godt med. Det er neppe noen akutt fare å kjøre med et litt slarkete drivledd. Det verste som kan skje, er bare at bilen stopper momentant. Men det skal mye mer til en litt kneppelyd som kommer og går. Okei. Noen som vet omtrentlig pris på ny drivknute? Tenkte jeg kunne ta turen innom Bilia/Tronrud bil å sjekke prisen der i morra, og evnt Mekonomen. Noen som vet om noen steder det går an å få tak i ny drivknute? Noe annet som bør/må byttes samtidig? Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Bytter du drivknuten så bytter du masjetten og. Mye mulig denne følger med.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Mansjett, er den gummien rundt, som holder på fettet. Er denne deffekt, hull rifter osv, lekker det ut fett og drivknuten vil etterhvert gå istykker pga manglende fett. Drivknute koster ca 500 på biltema, og rundt 1000-2000kr original som regel. Ok jobb å bytte, om det ikker er en masse rare patenter. En deffekt drivknute er som oftest mer dunkelyder. Sjekk stag osv. Kan være endeledded også. Den som er linka til her er endeledd til styrestanga. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Syns de bildene lukter ford..? Da lukter du veldig feil Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Okei, jeg var innom et verksted i dag og fikk med meg en som så på saken. Etter en rask titt under bilen og en liten prøvetur konkluderte han med at det mest sannsynlig var krysset bak ved akslingen som begynte å bli litt slitent, i og med at det heller ikke var lett å høre hvilken side lyden kom fra også. Mansjetten var hel og det var ikke kommet ut noe fett fra den, og han trodde heller ikke det skulle være den. Krysset skulle være litt billigere enn drivknuta, men det var vel litt mer jobb å bytte krysset. Så nå får jeg se om jeg finner ut noe mer når jeg får jekka opp bilen i morra. Spørs nok om det ikke blir en verkstedtur til uka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå