Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spesielle ting å tenke på ang oljefilter skift

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tittelen sier vel det meste...står på filteret at eg skal "put a foil of oil on gasket...det er greit bare å smøre pakningen på filteret med olje...noe annet eg må huske...?

For å være på den sikre siden kan du sjekke den gamle oljen for metall biter fra motoren..

når du skrur ny filteret på plass så skal det skrues til for hand. Og ikke med noe annet verktøy.

så må du vell også huske å fylle på med olje etter på... :p

og til slutt så må du sjekke om det lekker olje...

Lenke til kommentar

Tang brukes også til å "etterstramme". Det er langt fra vanlig å komme til med hendene for å skru ordentlig til siden filteret ofte kan være plassert på en utilgjengelig plass og derfor er verktøy ofte nødvendig. Det er likevel forskjell på å bruke tanga til å dra filteret en kvart runde ekstra eller å prøve å skru til det stopper. Filteret skal sitte ordentlig og være tett! Det å bruke hendene alene som en "måling" på dette, kan være ganske ugunstig på mange biler, så det er ikke "fy,fy!" om du bruker tanga til å etterstramme litt.

De fleste klarer å skille mellom å skru til pakningen ødelegges og å etterstramme for å sikre at filteret sitter godt nok på. Ha litt olje på pakningen og skru med hendene til du kjenner at pakningen tar. Deretter etterstrammer du LITT med tanga uten å bruke makt. Det går helt fint og i tillegg så vet du at det sitter ordentlig og du slipper å bekymre deg om at det lekker. :)

Lenke til kommentar

Du skrur filtret fast for hånd, ganske hardt. Filtre som er dratt til med tang er et helsike å få løs. Det med å smøre pakninga er stort sett smør på flesk, det skal mye til for at du skal klare å ta bort det gamle filtret uten at flaten pakninga ligger mot ikke skal være full av olje.

Lenke til kommentar
Du skrur filtret fast for hånd, ganske hardt. Filtre som er dratt til med tang er et helsike å få løs. Det med å smøre pakninga er stort sett smør på flesk, det skal mye til for at du skal klare å ta bort det gamle filtret uten at flaten pakninga ligger mot ikke skal være full av olje.

Jeg synes ofte det er greit å gjøre reint området rundt filteret - inkludert anleggsflaten for pakninga - og sånn sett er det jo greit å legge en liten oljefilm på gummien før montering.

Ellers har jeg ALDRI vært borti at jeg har måttet etterstramme filteret - skru det fornuftig godt til for hånd - og det sitter helt fint fram til neste skift, OG man kan få det av når man vil.

Lenke til kommentar

Jess,da stod eg ifra kl 22.00 til kl 03.30 inatt med det for**** filteret,fikk det av tilslutt etter mye banning,svette og noen skiftenøkler og skrujern veggimellom...helt ufattelig at ett filter sitter så jævlig,og fant jo faen meg ingen tang til å løsne med heller...og idag har eg så vondt i håndleddene mine at eg tror eg dør!!!... :(

Lenke til kommentar

Neste gang så setter du et skrujern på kanten av filteret som ligger inntil motorblokka og "kakker" det rundt med en hammer. :)

I forhold til alle mulige tips og regler til skift av filter, så er det beste å bruke hodet, enten man velger/klarer å skru til filteret for hånd eller om man må bruke verktøy for å komme til med etterstrammingen. Filteret skal ikke sitte for hardt, men det er bedre at det sitter litt for hardt, enn at det sitter for løst og lekker. Blir man plaget med et filter som sitter bom fast, så bruker man skrujern-metoden (som nevnt over) og banker det løst.

Det å skifte filter er ikke kvantefysikk og det går som regel bra hvis man bruker hodet. Det eneste viktige er å ikke skru filteret så hardt på at man ødelegger pakningen og om man velger å legge litt olje på pakningen før man setter filteret på plass, så er man i allefall mye mer sikret mot å ødelegge pakningen, selv om det ofte er "smør på flesk".

Biler/motorer er forskjellige og det må brukes forskjellige metoder (verktøy eller ikke) alt etter hva man kommer over...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...