Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Memory clock, cpu temp

Anbefalte innlegg

Hei

Har overklokket min e6850 til 3,7, men så lurer på hvorfor everest viser min minne hastighet som 492 mhz når har 1000 mhz ram? Når det gjelder temp, ved full load er cpu 45 grader er det for mye? Everest viser også cpu 1 og cpu 2 temperaturer, mine ligger på cpu1 52, og cpu2 55 ved full load, er det mye? Minnen min bekymrer meg mest, siden den kostet litt så vil jeg utnytte den fult ut....

everestpu7.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjører minnet på 12:10. (eller 1:1.2 som du sikkert ser i BIOS)

For hvert klokkeslag på FSB, går minnet 1.2

Du kjører FSb på 410

410 x 1.2 = 492

Du har DDR2, så da ganger du minnefrekvensen med 2

Du kjører altså minnet ditt på 984mhz.

Hva slags minne er dette?

Det kan se ut til at du har satt timings selv?

CPU temp er ikke spesiellt høy.

e

Endret av Espen W
Lenke til kommentar
Du kjører minnet på 12:10. (eller 1:1.2 som du sikkert ser i BIOS)

For hvert klokkeslag på FSB, går minnet 1.2

Du kjører FSb på 410

410 x 1.2 = 492

Du har DDR2, så da ganger du minnefrekvensen med 2

Du kjører altså minnet ditt på 984mhz.

Hva slags minne er dette?

Det kan se ut til at du har satt timings selv?

CPU temp er ikke spesiellt høy.

e

minnet er Kingston DDR2 HyperX PC8500 CL5, prøvde å overklokke cpuen til 3,8 men da fikk jeg blå skjerm i windows, minnen gikk da på 1028 mhz, skal jeg klokke den ned litt? hjelper det? timings har jeg ikke peiling på, hk tok seg av det.

Endret av Remekboy
Lenke til kommentar

Det er mange faktorer som spiller inn når du skal få til en stabil overklokk.

Gå inn i instillingene til minnet, og sett de manuellt til 5-5-5-15 (resten av instillingene til minnet til auto)

Sett så forholdet mellom CPU og minnet slik at det ikke går mye over 1066mhz

Spenningen på minnet må også være riktig. Sjekk ut hva Kingston sier er maks volt for disse brikkene.

Har du fire brikker, kan det være lurt å begynne med to.

Søk på nettet etter hovedkort og CPUen du har, og se hva andre gjør. Overklokking handler om å forstå hvordan de forskjellige faktorene påvirker hverandre.

Når du øker FSB masse, må du også øke de andre spenningene på hovedkortet. Dette er på samme måte som du må øke spenningen på CPU hvis du skal få den til å yte mer.

Du må regne med å prøve og feile en god del før du er i mål.

Prøv med en liten overklokk i starten, så kjører du stresstesting av systemet, og ser om det er stabilt. Er det stabilt, kan du gå videre. Hvis ikke, må du ned.

Mange små steg, og etterhvert forstår du hva som skal til for å få en stabilt system.

e

Endret av Espen W
Lenke til kommentar
Det er mange faktorer som spiller inn når du skal få til en stabil overklokk.

Gå inn i instillingene til minnet, og sett de manuellt til 5-5-5-15 (resten av instillingene til minnet til auto)

Sett så forholdet mellom CPU og minnet slik at det ikke går mye over 1066mhz

Spenningen på minnet må også være riktig. Sjekk ut hva Kingston sier er maks volt for disse brikkene.

Har du fire brikker, kan det være lurt å begynne med to.

Søk på nettet etter hovedkort og CPUen du har, og se hva andre gjør. Overklokking handler om å forstå hvordan de forskjellige faktorene påvirker hverandre.

Når du øker FSB masse, må du også øke de andre spenningene på hovedkortet. Dette er på samme måte som du må øke spenningen på CPU hvis du skal få den til å yte mer.

Du må regne med å prøve og feile en god del før du er i mål.

Prøv med en liten overklokk i starten, så kjører du stresstesting av systemet, og ser om det er stabilt. Er det stabilt, kan du gå videre. Hvis ikke, må du ned.

Mange små steg, og etterhvert forstår du hva som skal til for å få en stabilt system.

e

skal prøve det med minne, egentlig så er fornøyd med den overklokken jeg har nå, men ser at jeg kan gå lengre opp siden temperaturene er ikke så høy. Vet du hvor smertegrensen ligger på en slik cpu som er kjølt med luft? Takk for kjempe bra svar espen:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...