Henry9 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Vi har prøve i morgen om Demokrati i Irak. Jeg har glemt boka/heftet på skolen. Prøva er i morgen. Jeg har søkt litt på nette, men står med så vanskelige ord at jeg ikke skjønner det. Det jeg skal gjøre er dette: Hva betyr alt det der... Liberalisme: Uavhengighetserklæringen: Opplysningsfilosofene: Den Norske grunnlov: Folkesuverenitetsprinsippet: Maktfordelingsprinsippet: Prinsippet om menneskerettighetene: Parlamentarisme: Statsformer: Monarki: Republikk: Styresett: Demokrati: Diktatur: Utdypende om Demokratiseringsprosessen i Irak Lenke til kommentar
vidarho Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Liberalisme: Er en måte å forstå verden på, det går kjapt ut på at en tror mennesket handler rasjonelt, frihandel er bra og at det er et overordnet fungerende system i verden som FN. Uavhengighetserklæringen: En uavhengighetsærklæring er når man sier at man ikke lenger vil være del av et annet land (eks. USA skilte seg fra Storbritannia i 1776) Opplysningsfilosofene: Opplysningsfilosofene er filosofer som levde i opplysningstiden. Tar jeg ikke helt feil er dette blant annet Rosseau, Monteskieu og Locke (sjekk dette på wikipedia eller noe, er også noe usikker på hvordan det skrives, da jeg aldri mestret det franske språket noe særlig) Den Norske grunnlov: Den norske grunnloven ble skrevet rundt 1814 på Eidsvoll og er den norske loven, mer eller mindre. Folkesuverenitetsprinsippet: går ut på at alle er født frie osv og har grunnleggende rettigheter nedfelt i menneskerettighetene osv. Maktfordelingsprinsippet: Makten er delt inn i 3, (parlamentet/stortinget), (høyesterett) og (regjeringen) Prinsippet om menneskerettighetene: alle er like, født frie, har rett til diverse ting. Parlamentarisme: sier at regjeringen handler på parlamentets godvilje. Statsformer: forskjellige måter å håndtere en stat (land) på. monarki, republikk, parlamentarisme, oligarki, osv. Monarki: Kongedømme Republikk: President Styresett: Demokrati: Styresmaktene (regjering/storting) er folkevalgt Diktatur: en eller få styrer staten uten at de er valgt av folket. Utdypende om Demokratiseringsprosessen i Irak: den sugde bigtime. En eksilregjering er skjelden å foretrekke da Iraks regjering er USAs dukkeregjering. veldig kort fortalt og mulig det er noe feil her, orker ikke sjekke om jeg har rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå