festen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Fra nettmøtet: Tenk på konsekvensen for Norge hvis det utenkelige skulle skje! Lav oljepris og høy rente. http://www.dn.no/forum/?display=topic&...p;topic_id=3661 Re: Hva skjer med renten? Skrevet av Gjest 24.04.2008 09:50 Det snakkes hele tiden om at renten ikke kan settes opp for mye/for raskt på grunn av kronekursen. Men betyr ikke oljeprisen minst like mye for kronekursen som de norske rentene? Skulle oljeprisen f.eks. nå falle til 80-90 dollar fatet i løpet av kort tid, så er jeg overbevist om at kronen får en skikkelig knekk. Så hvordan kan man egentlig vite hvor mye renten betyr for kronekursen? Vil ikke dette også variere ut fra "humøret" til de store valutatraderne i verden? Svar på innlegg Varsle Re: Re: Hva skjer med renten? Skrevet av Olav Chen (Registrert) 24.04.2008 13:30 (Oppdatert: 24.04.2008 13:33) Veldig godt poeng og spørsmål. Noe som jeg har prøvd å påpeke flere ganger tidligere, blant annet i fjor høst (http://e24.no/kommentar/spaltister/chen/article2109163.ece ). At høyere oljepris også bidrar til sterkere krone; ikke bare rentedifferanse. Selv om valutamarkedet ofte er vanskeligere å forstå og mindre drevet av fundamentale ting og mer av "humøret" som du nevner, tror jeg likevel i det store bildet og retningsmessig at det er en sammenheng mellom renter og valuta. Mer interessant er som du sier; hva om oljeprisen kollapser og det skulle bidra til at kronen også svekker seg (og stimuli på norsk økonomi stopper)? Norges Banks reaksjon er ganske klar her som jeg tror ikke mange regner med - renten må settes opp!! Klipper direkte fra årstalen fra 14. februar: " Det store underskuddet i Norges grunnbalanse overfor utlandet kan føre til at kronen vil svekke seg igjen. Hvis dystre utsikter for verdensøkonomien slår ut i lavere priser på olje og andre eksportvarer, kan det også føre til en lavere kroneverdi. Vi har dessuten sett at investorer selger kroner i perioder med uro. Blir kronen svak, må renten settes høyere enn ellers for å holde inflasjonen i sjakk, med mindre svikt i aktiviteten samtidig demper prisstigningen" Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 USD vil rally'e mot NOK om de holder renten uendret noe jeg ser på som en sannsynlighet ved neste rentemøte. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 USD vil rally'e mot NOK om de holder renten uendret noe jeg ser på som en sannsynlighet ved neste rentemøte. Det ser ut som spekulantene har rømt krona alt. Snart rømmer de Euroen. Dollaren kan gjøre et comeback. Lenke til kommentar
tygger Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 USD vil gå opp igjen, særlig etter valget når dempkratene vinner. Da får verden tro på USA igjen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er ikke så sikker på om demokratene kommer til å vinne helt ærlig. Uansett så satser de alle kandidater på å bruke mer penger og ingen sier noe om hvordan spare penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå