Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal wireless være så dårlig?

Anbefalte innlegg

Har fått en slags hjemmesentral fra Lyse og tenkte for en gangs skyld å gå over til trådløst. Koblet til antennen til det trådløse kortet på PCen og koblet til. Alt virket som det gikk sånn tålig, men så kjørte jeg et par hastighetstester (hardware, digi og dinside) og fikk aldri noe høyere down- og upload enn 1-3Mbit! Både opp og ned var nogenlunde like alle gangene. Koblet så rett over til kabel igjen og kjørte de samme testene. Merket med en gang at sidene var mer responsive og fikk mye bedre på testene.

circa resultater som følger:

Trådløst: 1-3 Mbit download / 1-2 Mbit upload

Kabel: 11 Mbit download / 3,3 Mbit upload

Signalstyrken på tilkoblingen står med fult på alle grønne prikker og 54Mbps (802.11g).

Skal det virkelig være så dårlig? Skulle ikke 54Mbps tilsi 6,75MB per sekund? Det er jo langt over hva bredbåndet bruker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at ingen er på linja di. Det tar ikke mangen minutter før noen tapper seg inn, ivertfall her i Stavanger.

Jeg skulle bruke en enkel USB WiFi for å koble opp til Nintendo DS, og jeg stakk ut til butikken. Da jeg kom hjem var 5 personer på linja og lastet ned med full fart!

Lenke til kommentar

Hjalp nettopp en som sleit med trådløst. Der var problemet at han hadde satt antennene (router og WLAN-kort) rett ut (horisontalt). Satte alle helt vertikalt og signalstyrken gikk fra 10% til 60%. Hastigheten gikk også opp. Fikk dog ikke målt noe hastighet.

Lenke til kommentar

for 1 år siden så hadde jeg problemer selv med trådløs på bærbar, , hastigheten var halvert, ringte kundeservice, og fikk beskjed om å gå inn på nett og laste ned et "hekseskudd" , var noe med XP , måtte installere ei fil som overskrev den orkinale windows fila.. funka som bare det... synd jeg ikke husker hva den fila het

Lenke til kommentar
Alle jeg kjenner som bruker tråløst klager. Jeg klaga når jeg hadde det å skal vente minst 10år før jeg prøver igjen. Kobber eller fiber 4life :p

Her i huset har vi hatt 54mbps trådløst de siste 6 årene, ingen problemer what so ever. Hastighetene intert på nettverkt ligger på ca 20mbit, og siden vi ikke har mer enn 4mbit linje uansett så er det ikke et problem.

Høres mer ut som om trådstarter har et problem her.

Lenke til kommentar

Hmm jeg klarer ikke helt forestille meg hva det kan være.

Som sagt så er det 802.11g, signalstyrken er utmerket og de stå ca. en meter fra hverandre, kryptering er skrudd på så det er ingen leechere.

Nå skal det sies at det er ekstremt mange trådløse nettverk i blokka der jeg bor, kan det være at det er tregt av den grunn?

Lenke til kommentar
Hmm jeg klarer ikke helt forestille meg hva det kan være.

Som sagt så er det 802.11g, signalstyrken er utmerket og de stå ca. en meter fra hverandre, kryptering er skrudd på så det er ingen leechere.

Nå skal det sies at det er ekstremt mange trådløse nettverk i blokka der jeg bor, kan det være at det er tregt av den grunn?

Kan bli ustabilt om kanalene overlapper hverandre ;)

Lenke til kommentar

Ja, der har du nok feilen.

Last ned software som scanner etter trådløse punkter som finnes i nærheten av deg.

Da ser du hvilke kanaler som er ledige.

Velg en ledig kanal, prøv å velge en kanal som har 2 stk ledige kanaler oppover og nedover.

( eksempel: hvis 1 og 7 er i bruk, kan du velge kanal 4 eller 10 )

Hvis det ikke finnes noen ledige kanaler med 2 stk ledige kanaler oppover og nedover, så velger du en kanal som har feks 1 ledig kanal i mellom opptatte kanaler.

nettverkscanner, google etter " Netstumbler "

Endret av nutts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...