Gå til innhold

Stillegående skjermkort

Anbefalte innlegg

Verden har endelig fått øynene opp for stillegående PCer. Det har etterhvert dukket opp en del artikler om dette, men det er en ting jeg sjelden leser noe om, nemlig stillegående skjermkort. Jeg skal bygge sammen en ny PC nå der jeg legger vekt på støynivået. Den blir ikke helt stille (vifteløs), for jeg trenger litt ytelse også. Problemet er at skjermkortene nå for tiden trenger vifte, og støyen på disse er sjeldent omtalt. Er det noen som har erfaringer med stillegående skjermkort som likvel gir en viss 3dytelse? Evt. noen som har fjernet viften fra kortet uten at det har gitt problemer? Er i utganspunktet interessert i kort i ytelsesklasse Radeon 9500 / GeForce4 Ti4200.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med stille gåendes datamaskiner er vel å bra.. Men hva er poenget, når du uansett ikke hører datamaskinen om du har på godt med musikk?

(-:

Jeg har i alle fall ikke det lyd problemet.. Finn et godt ATi kort.. Dem kan gå ganske rolig, og finn på en morsom kjøle løsning..

Lenke til kommentar

du kan jo kjøpe et slikt ti4200 kort, eller Radeon 9000, og sette på en vifteløs kjøler fra zalman selv da? blir en mod til 300 spenn, men en stor pris å betale for stillhet er det ikke...

edit: jah..jeg bør lese posts bedre...refererte da til den kjøleren B0nna postet en link til tidligere... ;)

Lenke til kommentar
du kan jo kjøpe et slikt ti4200 kort, eller Radeon 9000, og sette på en vifteløs kjøler fra zalman selv da? blir en mod til 300 spenn, men en stor pris å betale for stillhet er det ikke...

edit: jah..jeg bør lese posts bedre...refererte da til den kjøleren B0nna postet en link til tidligere... ;)

Hvis det funker så er jo Zalman bra til et 9500 PRO.

Lenke til kommentar

Tenkt fregangsmåte for å få et stille skjermkort:

1: Deaktivere vifta.

2: Sjekke om det blir for varmt

3: Isåfall montere en bedre kjøleribbe/heatpipe/noe sånt.

Problemet her er punkt 2, hvordan får jeg overvåket temperaturen på GPUen?

Lenke til kommentar

kjenne på den etter litt hardcore 3D gaming :D

hvis du ikke brenner deg på fingren er alt ok (hvis du ikke får artifacts før det da)

har selv tatt av vifta på vitt radeon 8500 og limt på en chipsett-kjøleribbe, 0 problem (bortsett at det var pes å få at vifta da.. trodde nesten at jeg kom til å røske ut gpu'en ut av pcb-kortet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...