gummitarzan Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Heisann Har en Intel Core 2 Duo prosessor. Lurer på om det er noen drawbacks med å velge 64bit versjonen? Kan jeg risikere at enkelte programmer ikke vil fungere om jeg velger 64 bit? Skal ha ubuntu på laptopen, så bruken er bare standard surfe/mail/skrive/høre musikk/se film ... På forhånd takk for alle råd /GT Lenke til kommentar
atlef Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hvis all hardware er støttet og programmene du bruker er tilgjengelig, vil jeg anbefale det. Har selv testet 64bit Ubuntu Hardy Heron og det var veldig bra og kjapt på min maskin. Dessverre fungerte ikke et av programmene jeg er avhengig av enda, men er under utvikling, så jeg bytter tilbake så snart dette er i boks. Last ned CD-en og kjør den som Livecd. Hvis ting fungerer for deg, installer den. atlef. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Tror ikke du vil merke "vesentlig" forskjell mellom de 2 arkitekturene. Det kan hende du støtter på enkelte programmer som ikke lar seg innstallere så lett som 32bit, jeg kan nesten huske at flash var en av disse. Velg 64 å fortell oss hvordan det går? Neida, gjør som du føler selv. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hos meg fungerer 64 bits ubuntu helt supert. De eneste hakene er at flash er noe mer ustabil (fordi den kjører oppå et kompatiblitetslag i firefox) og at noen debs (i386 debs) ikke fungerer uten å tukle litt, men det er egentlig problemer som blir mindre og mindre (flash er mye mer stabil i hardy). Fordelene er at systemet føles en god del kjappere. Særlig pakkebehandlingen virker å gå mye fortere i tillegg til komprimering og slikt. Skal ikke selge sjela mi på at det FAKTISK er en betydlig forskjell (og ikke bare placebo) før jeg har fått testa det opp mot hverandre, men det er nok følbart. Hadde ikke dette vært ett fint tema for en test på hardware.no? Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg har kjørt både 32 og 64 bit av 7.10. Nå har nettopp installert 8.04. I 7.10 var 64bit versjonen merkbart kjappere enn 32bit. Hvordan det er nå vet jeg ikke, men 64bit som jeg installerte er i allefall rask og fin! Når det kommer til programvare har jeg problemer med flash (som nevnt før). Skal prøve å installere andre prog nå. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Jeg har prøvd Arch64 tidligere uten å merke noen forskjell. Nå bruker jeg Fedora 8 64-Bit. Heller ingen merkbar eller målbar forskjell. Med mindre du har planer om å bruke 4GiB RAM eller mer, så er det egentlig like greit å spare seg bryet og heller gå for 32-bit. Endret 24. april 2008 av Manuel Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Grunnen til at Ubuntu x86_64 er mye raskere enn i386 er fordi ubuntu ikke er skikkelig optimalisert på 32 bit delen, mens alle distroer er det på 64 bit siden. Fks, Arch Linux som er en i686 distro, her merker mann ikke forskjell på 32 bit og 64 bits versjonene. Lenke til kommentar
Noiz Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Instalerte 64 bit verjonen i dag, var litt i tvil fordi sist gong eg hadde den hadde eg problemer med flash, men det funka fint no so eg trur det er blit bedre so eg hadde gått fior 64 bit versjonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå