CrZy_T Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Og slik legger man inn den nyeste standard USBleseren for Norsk Tipping:sudo apt-get install libccid pcscd wget sun-java6-jre sun-java6-plugin wget http://www.buypass.no/Installasjoner/Linux/jnipcsc.tar.gz tar -zxvf jnipcsc.tar.gz cd jnipcsc sudo ./install.sh Ser ingen grunn til å ikke installere pcsc-tools hvis du noen gang skulle få behov til å feilsøke noe problemer. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 All oversettelsen er ikke på plass ennå. Det er en del i launchpad som ikke er tatt i bruk. Hvor ofte blir dette synkronisert? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Windows har til gode å vise et like enkelt system som Ubuntu når det gjelder installasjon av programvare og codecer. Jeg kunne veddet ganske mye på at Ubuntu sin løsning er enklere og mer forstålig for personer som aldri har tatt på en PC tidligere. Det er ikke enkelt å legge inn Microsoft Office for eksempel. Og hva er vel enklere enn at Totem finner codecer automatisk? andylove: Jeg tilbringer ikke noe serlig tid på forumet lenger siden HW-nettverket ikke tar et oppgjør med det utallet med useriøse brukere som har kommet de siste årene. Halve tiden gikk bort i å krangle med umulige folk, så da gidder jeg ikke mer. Jeg tenkte at folk ville sette pris på litt hjelp, men neida... Nå må jeg si at MS Office installasjonen (2007) var svært enkel. Inn med plata, kjør installasjon, tast inn kode, vips ferdig. Jeg har ikke brukt Ubuntu såpass at jeg tør påstå hvor enkelt både det ene og det andre er. Sist jeg prøvde var det svært lett, det å bruke pakkeprogrammer som henter alt for deg. Liker tanken om at OS'et kommer ferdig satt opp for deg. Og da tenker jeg på codecer og annen programvare som er "standard" for å regne pr i dag. Jeg har lagt merke til det siste du sier der selv og merker hvor oppgitt jeg blir. Det kan tenkes at vi selv er litt eldre og ser annerledes på ting. Å hjelpe folk her er ofte en bjørnetjeneste, for i det du har gitt dem linken til infoen, så dukker det opp spørsmål som viser klart og tydelig at det ikke er ofret mange sekunder på lesingen... Synd i grunn, for jeg savner litt mer kvalitet her. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Ser ingen grunn til å ikke installere pcsc-tools hvis du noen gang skulle få behov til å feilsøke noe problemer. Jepp - kommandoene ble bare limt inn i full fart - bruker pcsc-tools selv. Installér driveren - deretter kjør pcsc_scan i konsoll og stikk inn kortet. Så ser man i konsoll om leseren er inne og om den reagerer på kortet Når det gjelder installasjon av software generelt har man i Linux en stor fordel i at alt fra OS til Office til brannmur/antivirus osv osv oppdateres fra ett sted med en kommando. Dersom man henter programvare på samme måte fra andre steder omfattes også disse av oppdateringen. Det finnes unntak: Om man kompilerer selv - og om man har programmer som bare er pakket ut i hjemmekatalogen - dvs ikke integrert i resten av systemet. Kjørte forresten en test på brannmuren - alt tett og alt i stealth... Endret 26. april 2008 av omaha Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ser ingen grunn til å ikke installere pcsc-tools hvis du noen gang skulle få behov til å feilsøke noe problemer. Jepp - kommandoene ble bare limt inn i full fart - bruker pcsc-tools selv. Installér driveren - deretter kjør pcsc-scan i konsoll og stikk inn kortet. Så ser man i konsoll om leseren er inne og om den reagerer på kortet Det som dessverre er synd er at Ubuntu 8.04 bruker libccid 1.3.1, mens i changelogen fra denne pakken finner man at i 1.3.2 ble følgende fikset - solve a hotplug problem on Ubuntu 7.10 (reader was not detected) Er dog mulig at dette er noe som Ubuntu-folkene har fikset i sin 1.3.1-1 (eller i 8.04).... menmen, det vet man aldri. Man får bare vente og se om man fortsatt plutselig mister kortleseren, eller om det faktisk har bedret seg. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Er dog mulig at dette er noe som Ubuntu-folkene har fikset i sin 1.3.1-1 (eller i 8.04).... menmen, det vet man aldri. Man får bare vente og se om man fortsatt plutselig mister kortleseren, eller om det faktisk har bedret seg.Det var vel en bug i automount i Gutsy som lagde krøll tror jeg. Fikk ikke automountet noe som helst jeg i hvertfall. Hadde ikke tenkt å installere Hardy før om en mnd, men tenkte det var verdt et forsøk nettopp pga automountingen. I Hardy har dette vært akkurat slik som det bør være. Hadde problemer med javastøtte i Hardy, men fikk løst det både for FF 2.0.0.14 og FF 3.0 b5. Eneste problemene jeg har nå er at "icon view" i Nautilus gir korrupt rendering - skjedde etter at jeg la inn "mønster", og at jeg har en Javaapplikasjon som fryser desktop'en. Java-applikasjonen er ikke fra Ubuntu repo. For den som ønsker å få orden på Java i FF og Opera (ny beta 9.50 b2 som ser veldig lovende ut) kan ta en titt på denne posten på et annet nettsted - gidder ikke å paste over... http://linux1.no/blogg/omaha/3318/hardy-80...-%C3%A5-fungere Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Noen fler som har prøvd ubuntustudio 8.04? Splash-screenen var helt sinnykt kul ihvertfall. Ubuntustudio begynner nå å bli en utrolig bra distro. Har du ikke alt for store krav til musikk apps, burde man absolutt ta en titt. Sier ikke at de er dårlige, men de er ikke helt på høyde med musikk apps til mange tusen kroner. Men hva som finnes av programvare hvor mye er laget på hobbybasis, kan jeg ikke noe annet enn å være kjempe imponert. Man har jo også kjempe fordelen med en low-latency kjerne og pulse-audio lydserver. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Dere snakker om automontering. Hva er det egentlig? En av grunnene til at jeg ikke går over til Linux er at jeg har masse disker med NTFS filsystem. Jeg vet dette fungerer fint i Linux, men at man må mounte disse på et vis. Gjøres denne jobben nå automagisk? Lenke til kommentar
pxK Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Dum spørsmål men jeg velger å spørre uansett. Har aldri vært borti andre os en windows, så jeg lurte på hvordan funker det mer drivere til hovedkort osv? Blir de automatisk innstallert eller må jeg selv laste ned alt og installere? EDIT: Da jeg installerte vista på bærbaren så gikk alt av seg selv. Alle drivere ble innstallert, og jeg kunne bare sette igang. Endret 26. april 2008 av PoG Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Dum spørsmål men jeg velger å spørre uansett. Har aldri vært borti andre os en windows, så jeg lurte på hvordan funker det mer drivere til hovedkort osv? Blir de automatisk innstallert eller må jeg selv laste ned alt og installere? EDIT: Da jeg installerte vista på bærbaren så gikk alt av seg selv. Alle drivere ble innstallert, og jeg kunne bare sette igang. Om du har en ny bærbar, og ikke en som er 5 år gammel, vil det med stor sannsynlighet blir automagisk installerte drivere for deg som i Vista. Det er i allefall hva jeg har lest meg frem til blandt disse påståelige Linux-gutta.. hehe, no offence Lenke til kommentar
pxK Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Ganske ny bærbar, fikk den etter jul btw noen som har torrent link ? ftp er bare stress.. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Ganske ny bærbar, fikk den etter jul btw noen som har torrent link ? ftp er bare stress.. tja, google ubuntu 8.04 lts torrent, så finner du Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Linux støtter det meste at hardware. Det kan vel hende at det er enkelte splitter nye brikkesett som ikke fungerer, men hovedregelen er at hardware er godt støttet i Linux. Kjører man LiveDC'n finner man ut av det. Da SATAdiskene kom var det faktisk vesentlig enklere å installere Suse enn XP på mine maskiner. Jeg bruker HSDPA på min maskin og det fungerer også helt utmerket. Når det gjelder montering av harddisker så finner og monterer Hardy til og med minnekortet på mobiltelefonen min (Sony Ericsson P1i) automatisk. Selv foretrekker jeg at ikke alle partisjoner er montert, og man kan velge selv. Hovedregelen er at man vil greie å installere Ubuntu helt greit, men at det KAN være harware som ikke støttes. Dersom du lurer på om ditt utstyr fungerer kan du gå inn på et linuxforum og liste nøyaktig PCmodell og det du vet du har av hardware og du får hjelp. En annen ting er at du kan google med hardware'n din og du finner ut om det fungerer. F.eks: Linux HP DV 61xx, Linux broadcom 4311 eller 4312 eller Linux Lexmark 120n. Men alt slikt får man hjelp til på forskjellige forum som her på hw.no eller linux1.no eller ubuntu's egne forum. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) -- SLETTET POST -- Endret 26. april 2008 av andylove Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Jeg er litt skeptisk til valget av å legge ved FF3B5, en LTS-utgivelse med opplagt beta-programvare er litt merkelig, og på en totalt clean 8.04-install med FF3B4 klarte jeg ikke å få firebug 1.1 til å fungere skikkelig, og har heller ikke klart det med beta5.Kanskje fordi de anser Fx3b5 som mer stabilt enn Fx 2.x. Angående firebug: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=411814 Endret 26. april 2008 av mandela Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Da surfer jeg med firefox i ubuntu paa liveCD. Men lyd fungerer heller daarlig. Har koblet meg opp mot forsterker med optisk kabel. Ellers fant ubuntu alle andre drivere. Se HW i sign.. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Da surfer jeg med firefox i ubuntu paa liveCD. Men lyd fungerer heller daarlig. Har koblet meg opp mot forsterker med optisk kabel. Ellers fant ubuntu alle andre drivere. Se HW i sign.. Har du aktivert optisk utgang i volumkontroll da? Brukerinnstillinger, velg IEC958 og aktiver denne (tror det skal være noe slikt, bruker coax selv). Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Torrent er fint og bra, men du får lastet ned sykt mye kjappere fra Uninett sin ftp-server: ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/hardy/ Haha? Jeg hadde 110-130kb/s fra uninett, men 290-340kb/s på torrent, så den der tror jeg nesten du må trekke tilbake Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 pcp160, når det gjelder våre OS journalister, så føler jeg vel at du angriper budbringeren. Hva er det egentlig som skjer med Vista for tiden som er verdt å skrive om (rent bortsett fra SP1)? Er vel ikke journalisten sin feil at MS venter sju år med å komme med noe nytt, og så et drøyt år med første service pack. I mellomtiden har vi jo fått ørene fulle med alt av programvare for XP/Vista, her har linux reportasjene mye å gå på. Så jeg mener vel det er urimelig å lange ut mot journalisten for manglende entusiasme, i det hele tatt har jeg litt problemer med å koble ordet entusiasme med XP eller Vista. Tja, kanskje det var urimelig slemt sagt... Jeg leser ikke alle sakene her, så det blir jo det inntrykket jeg sitter med ut fra det jeg faktisk har fått med meg. Og da syns jeg nok heller det kunne vært færre, men litt dypere artikler om for eksempel innhold og endringer i SP1 dersom servicepakker er det eneste verdt å snakke om. Det samme inntrykket har jeg når det kommer til programmer, verktøy, funksjoner, osv. Det blir gjerne limt inn en liste over noen muligheter, en kort beskrivelse, og ferdig med den saken. Langt mellom testing, sammenlikninger, eller intervju med utgivere der i gården. Den faktiske informasjonen og testresultatene kommer eventuelt fra brukere i forumdiskusjonen etterpå. Det er jo heldigvis ikke bare slik, har absolutt sett gode guider og artikler om Windows også, mens syns nok Linux artiklene med Skinney i spissen generelt er mer preget av kvalitet fremfor kvantitet. PS, det finnes faktisk entusiaster rundt Windows også Del... Vel, over til Ubuntu. Tok en clean install på en maskin her nå og det ser så langt ut til å fungere veldig fint. Eneste problemet underveis var at oppløsning var alt for lav, og jeg fikk ikke lov å endre den. Men dette skyltes at jeg kjørte skjermkabel gjennom en KVM Switch (skjerm/mus/tastatur splitter) som vel kan sies å være litt sært. Fjernet den og startet på nytt så fikk jeg satt oppløsning riktig. Må si det totalt sett ser veldig bra ut dette her, selv om jeg har støtt på noen små uregelmessigheter. Sånn rent utseendemessig syns jeg fortsatt det ligger relativt langt bak Vista, men det er oversiktelig, fine vinduseffekter, og med god respons. Utviklingen bare på den lille tiden jeg har testet Ubuntu har vært imponerende, så det skal bli gøy å følge med videre. En ting som at mitt gamle TV-kort fra Claes Ohlsson fungerer uten noe drivere eller crappy software fra produsenten er også gøy. Det eneste som fungerer veldig dårlig her er Firefox, og når jeg leser innlegg her på forum er teksten svært dårlig og vond å lese. Ser ut som det er skrevet med en gammel skrivemaskin med utslitte fargebånd, grå og svake fonter… Har fått på plass Opera, som jeg uansett foretrekker fremfor Firefox, så da er det ikke så farlig, men virker som det er en del som setter spørsmålstegn ved valget av Firefox versjon. Et lite spørsmål til slutt; er det etter hvert noen som har gjort seg noen erfaringer med Kubuntu KDE 4? Tenker på om den oppleves veldig ”buggete” eller om det har blitt noenlunde brukbart nå. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Har fått på plass Opera, som jeg uansett foretrekker fremfor Firefox, så da er det ikke så farlig, men virker som det er en del som setter spørsmålstegn ved valget av Firefox versjon. Det er nok dessverre det mest fornuftige på sikt selv om det akkurat nå kan være litt smertefullt for enkelte brukere. Firefox 2 blir fort gammel når endelig versjon av Firefox 3 kommer, og siden man skal kunne bruke 8.04 i opptil 3 år blir det nok det mest riktige. EDIT: Det ser også ut som det går an å installere Firefox 2 gjennom Synaptic. Endret 26. april 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå