Camlon Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Nei, oppgaven er enten ett lurespørsmål eller ikke riktig skrevet. For det første kan ikke en murstein veie mer enn seg selv. Så de som tenker på mursteinen som x tar feil. Dessuten får vi ikke opplyst vekten på mursteinen, og med ligningen som er der vil den være variabel. Dermed er den uløselig og feil. Jeg tror nok heller du tar feil. En murstein veier (1kg + vekten av en 1/2 murstein). Hva veier mursteinen? De parantesene må være der eller så gir ikke oppgaven noe mening og ville hatt uendlig med løsninger. La X være vekten til mursteinen. De sier også at X veier 1kg+1/2X. Altså X=1 +1/2X la oss analysere hva dette betyr. Det betyr at 1 er halparten av vekten. Det er fordi at 1/2X består av halparten av vekten og da er 1/2X igjen. Ergo vil du se med logikk at det er slik. Man kan også regne det ut og se enkelt at det er fullstendig løslig. Hvis oppgaven lød slik En murstein veier 1 kg. Den mursteinen veier også 1kg + halvparten av sin egen vekt. Dette ville bli uløslig fordi. Hvis X=1 og X=1+1/2X får vi 1=1+1/2x 0=1/2 noe som er umulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det står jo at en murstein veier 1kg. Da veier en murstein 1kg + halvparten av 1kg (0,5kg). Viola! 1,5. Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor feil sant? [/spoiler9 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Det står jo at en murstein veier 1kg. Da veier en murstein 1kg + halvparten av 1kg (0,5kg). Viola! 1,5. feil sant? Yepp, fordi det står "En murstein veier 1kg + vekten av en 1/2 murstein. Hva veier mursteinen?" ikke "en murstein veier 1kg. Da veier en murstein 1kg + halvparten av den første musteinen." Endret 29. april 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 @AAsoboy, mursteinen er X uansett. Det er vekten til mursteinen vi skal finne ut, altså vi vet ikke den, vi har ikke dens nøyaktige vekt. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Stol på fasiten og spør læreren din om fasiten har feil. Hvis han sier nei burde følgende utsagn være riktig En murstein veier 1kg + vekten av en 1/2 murstein. Hva veier mursteinen?" y = vekten av mursteinen din x = opplyst vekt på mursteinen dvs y = x + 0,5x Nå har du fått opplyst at X = 1 dermed blir svaret y = 1 + 0,5*1 y = 1,5 Det er ingen ligning at all Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Stol på fasiten og spør læreren din om fasiten har feil. Hvis han sier nei burde følgende utsagn være riktig En murstein veier 1kg + vekten av en 1/2 murstein. Hva veier mursteinen?" y = vekten av mursteinen din x = opplyst vekt på mursteinen dvs y = x + 0,5x Nå har du fått opplyst at X = 1 dermed blir svaret y = 1 + 0,5*1 y = 1,5 Det er ingen ligning at all Flere folk som ikke klarer å tolke oppgaven. Hvis jeg sier at vekten til et nøste er 2g+2g, vil du da si at y= 2g+2g og x =2g hvor y=x og dermed er 0=2 og oppgaven er uløslig. Nei, du setter paranteser rundt og sier at y=2+2 og hvis du har en X vil den være X=2+2. dermed 0=0 og oppgaven er fullt løslig. Det som står hvis jeg bytter ut murstein med X En murstein veier 1kg + vekten av en 1/2 murstein. Hva veier mursteinen?" x veier 1kg +1/2X x=1kg+1/2x Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Stol på fasiten og spør læreren din om fasiten har feil. Hvis han sier nei burde følgende utsagn være riktig En murstein veier 1kg + vekten av en 1/2 murstein. Hva veier mursteinen?" y = vekten av mursteinen din x = opplyst vekt på mursteinen dvs y = x + 0,5x Nå har du fått opplyst at X = 1 dermed blir svaret y = 1 + 0,5*1 y = 1,5 Det er ingen ligning at all Eneste problem er at denne oppgaven var under ligninger med kun en ukjent, en X med andre ord. Ingen Y/Z osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Ellers så er denne oppgaven uløselig: Enten veier mursteinen 1kg, såå legger vi til halvparten. Eller så veier mursteinen 1,5kg såå legger vi til 0,75. Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Nå er vi unødvendig dumme her, det dreier seg om ÈN murstein. Ikke flere som du mener TomHel. Men jeg har vel fått bekreftet det jeg ville ha bekreftet og, takk. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hvilket skole nivå snakker vi her da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Nå er vi unødvendig dumme her, det dreier seg om ÈN murstein. Ikke flere som du mener TomHel.Men jeg har vel fått bekreftet det jeg ville ha bekreftet og, takk. Jeg sa da aldri at det var snakk om mer enn EN murstein. Men når du har fått svar, da gidder jeg ikke kverulere. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hva sa læreren, var x = 2 ? Lenke til kommentar
konsulen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) . Endret 5. mai 2008 av konsulen Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Click for full size - Uploaded with plasq's Skitch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå