Gå til innhold

Canon CanoScan Lide 600F, 4800x9600dpi, Film Adapter

Anbefalte innlegg

Der må jeg fjerne den hvite plata i lokket, fordi film/negativer scannes av en egen enhet som ligger der. Og den har sin egen låseknapp.
Nei, filmen må gjennomlyses av lysbordet som ligger i lokket. Selve scanningen foregår fremdeles under glasset...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok ikke ta vekk noe nei :nei: , men jeg satte negativene i den rammen som fulgte med og la den inn i de sporene det stod i brukerveiledningen at de skulle legges i..likevel så får jeg feilmelding :no:

Endret av granny
Lenke til kommentar
Tror selv jeg følger bruksanvisningen til punkt å prikke - men får feilmelding (2,178.0) og beskjed om at filmen kanskje ikke er lagt rett i eller at maskinen er låst. Har imidlertid prøvd å legge filmen alle mulige veier, og siden skanneren funker med papirbilder kan den jo ikke være låst. Har forsøkt å se på hjelpeprogrammet men ikke funnet noen løsning. Noen som kan ha noen idèer om hva jeg gjør feil?

Edit: Har ikke innstallert de to tilleggsprogrammene som fulgte med enda: SilverFast og Adobe Photoshop Elements, men det skal vel ikke ha noe å si?

Gratulerer med flott skanner. ;-)

Så lenge alt fungerer med papirbilder, så du gå ut fra at skanneren fungerer som den skal med tanke på installert programvare.

Når du skal bruke negativ-/diasadapteret, så må du i alle fall:

- ta bort den hvite beskyttelsesplata i lokket slik at negativene får baklys

- legge i negativer slik at de er rett vei sett fra undersiden (så slipper du å snu dem etterpå).

- legge adapteret i slik at fliken med hull i går i sporet sitt (med bue og tapp) og fliken i andre enden går inn i sitt spor (firkantet). Hvit merking på adapteret opp.

- passe på at skinnene som låser negativet fast til adapteret er lukket og går inn i sporene sine.

- ha installert programvare som kommuniserer med skanneren (f.eks. Canons ScanGear som følger med) der du velger at det er negativer du skal skanne. Innstillingene for kilde settes til "negativ fargefilm".

Du kan forsøke å skanne med kilde = "plate" med negativadapteret satt inn. Da skal du få opp selve adapteret på forhåndsvisningen.

Har du et dias liggende, kan du jo forsøke hvordan det går med diasadapteret med kilde satt til "positiv fargefilm".

Lenke til kommentar

Tusen takk for råd - igjen:-) Er på nattevakt nå, så jeg får ikke prøvet ut før i morgen. Det stod ikke noe om at den hvite platen skulle tas bort, og jeg er neimen ikke sikker på om det går - men skal se på det:-) Når det gjelder å legge negativene rett vei så har jeg forsøkt med begge veier med samme dårlige resultat. Har dessverre ikke dias å prøve med:-(

Har brukt ScanGear og valgt slik du sier.. Men som sagt - skal prøve mer i morgen. Gir meg ikke så lett ;) er ganske vrang...

Lenke til kommentar
Det stod ikke noe om at den hvite platen skulle tas bort, og jeg er neimen ikke sikker på om det går - men skal se på det:-) Når det gjelder å legge negativene rett vei så har jeg forsøkt med begge veier med samme dårlige resultat.

Det står en hvit merkelapp klistret på undersiden av lokket som sier at du skal ta bort den hvite plata når du skal bruke adapterne. Det er for at negativer/dias skal få baklys. Lokket er svært lett å ta ut/sette inn igjen: To spor i hjørnene nederst og åpne-/lukkemekanisme midt på øverst.

Det er forsåvidt det samme hvilken vei man skanner negativene. De kan alltids rettvendes i Photoshop o.l. etterpå. Hvis man venner seg til å legge dem i slik at de skannes rettvendt i utgangspunktet, så slipper man en ekstra operasjon etterpå og at negativene blir speilvendt uten at man er klar over det. Det kan jo være grunner for å speilvende et bilde, men da er det greit å gjøre det bevisst. :)

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk :new_woot: . Nå kan du tro jeg føler meg utrolig teit.. :blush: ... joda.. bare si det "KVINNFOLK!!!" Nå er det ytterst fortjent... Selvfølgelig var det den som måtte fjernes, og utrolig nok så står det i bruksanvisningen også, bare at jeg misforstod litt og trodde beskyttelsesarket var det arket jeg måtte fjerne for å få skanneren til å virke :blush: ... uff!! Lønner seg å lese skikkelig ja.. :nei: Ble nok litt for ivrig...

Men nå virker den! Kanskje du kan svare meg på om jeg bør innstallere de to ekstra programmene som følger med også du? Igjen.. tusen takk! :D

Lenke til kommentar

Det er lov å feile ... og det krever sin kvinne/mann å innrømme det i etttertid ;)

Jeg anbefaler deg å installere begge programmene. PhotoShop Elements er et ypperlig program til å organisere og behandle bilder (hvis du ikke bruiker noe avansert allerede) og SilverFast er veldig bra hjelp i selve scanne-prossesen.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

:cool: Har heldigvis ikke problemer med å innrømme når jeg er dum da... har vel blitt så voksen at jeg har innsett at man ikke kan gå gjennom livet uten å feile, og at man aldri blir for gammel til å lære noe nytt :whistle: .Utrolig deilig å ha noen å spørre da.. så ikke skanneren havnet i gulvet med et brak her av bare irritasjon...

Det er veldig mange valg når det gjelder justering, og jeg er vel bare nødt til å prøve meg fram for å finne ut hva som funker best.

Jeg skal innstallere programmene, så skjønner jeg vel etterhvert hva jeg kan bruke de til:)

Lenke til kommentar
Det er veldig mange valg når det gjelder justering, og jeg er vel bare nødt til å prøve meg fram for å finne ut hva som funker best.

Jeg skal innstallere programmene, så skjønner jeg vel etterhvert hva jeg kan bruke de til:)

Det er lov å feile litt og det er en viss terskel før skanning sitter. :)

Du har jo fått en del gode tips av flere i denne tråden allerede. Hvis du leser gjennom det som står på Stockholm Views, så har du et bilde av innstillingene i ScanGear som bør gi maksimal kvalitet fra denne skanneren (4800 SPI som vel er det korrekte her i stedet for DPI). Du vil oppdage på filstørrelsen at SPI er noe annet enn PPI som du får fra et digitalt kamera. Den alternative skannerprogramvaren som brukes i den testen VueScan er et avansert skanneprogram for entusiaster som ikke koster all verden. Silverfast som også følger med skanneren har jeg ikke testet, men det er vel et tredje alternativ for skannerprogramvare som tomsi42 har anbefalt her i tråden. Mulig du bør holde deg til Canons egen ScanGear til å begynne med i alle fall. Hvis du ikke har kjøpt Photoshop Elements 6, så følger forrige versjon med skanneren og den bør du i alle fall installere.

Dette blir store filer med beste kvalitet i 4800 spi, men lagringsplass er jo billig nå for tiden og du slipper å skanne på nytt igjen senere. Hvis man beholder den store skanningen som "negativ" (husk å lagre den i enten Photoshops PSD format, TIFF eller PNG), så kan man i tillegg lage mindre JPG versjoner til forskjellig behov senere.

Alternativt kan du jo skanne i mindre oppløsning, men da bør du ikke gå under 2400 SPI. Skal du lage store utskrifter kan du da risikere å måtte skanne på nytt i høyeste oppløsning senere. Hvis du skulle bli utsatt for brann/tyveri, så er det greit å ha skannet i høyeste oppløsning - forutsatt backup på sikkert sted. Det blir en vurdering man må ta selv.

Lenke til kommentar

Da blir det enten denne eller V500 for meg :) Det som ikke går så godt frem fra noen av testene og omtalene er hvor mye film de håndterer? Har mest negativremser med 4 bilder som jeg gjerne skulle ha fått skannet inn. Min Gamle CanoScan tok bare ett og ett negativ, og det er bare helt håpløst...

Lenke til kommentar
Da blir det enten denne eller V500 for meg :) Det som ikke går så godt frem fra noen av testene og omtalene er hvor mye film de håndterer? Har mest negativremser med 4 bilder som jeg gjerne skulle ha fått skannet inn. Min Gamle CanoScan tok bare ett og ett negativ, og det er bare helt håpløst...

En oversikt over tekniske data for begge samt Nikon CoolScan LS-50 hos Komplett i alle fall.

Det blir vel hipp som happ, men V500 er nok bedre og dyrere. Ser ut som den er bedre på gråtoner (16-bit mot 8-bit, sikkert nyttig på S/H negativer) og har litt høyere optisk oppløsning (6400x9600 mot 4800x9600). Nikon CoolScan har bare en oppløsning på 4000 og 42-bits farge, men slår glatt både Epson- og Canon-skannerne når resultatet skal bedømmes. Så en skal ikke se seg blind på de oppgitte tekniske data heller (f.eks. så mangler sammenliknbare data for dynamisk omfang).

CanoScan 8800F har i alle fall disse mulighetene med adaptere som følger med (ser ut som det er tilsvarende for V500 også):

- To filmremser 35mm (maks 12 negativer til sammen)

- Fire lysbilder 35mm

- 120-format: maks 6x22 cm filmremse

Lenke til kommentar

Det er lov å feile litt og det er en viss terskel før skanning sitter. :)

Du har jo fått en del gode tips av flere i denne tråden allerede. Hvis du leser gjennom det som står på Stockholm Views, så har du et bilde av innstillingene i ScanGear som bør gi maksimal kvalitet fra denne skanneren (4800 SPI som vel er det korrekte her i stedet for DPI). Du vil oppdage på filstørrelsen at SPI er noe annet enn PPI som du får fra et digitalt kamera. Den alternative skannerprogramvaren som brukes i den testen VueScan er et avansert skanneprogram for entusiaster som ikke koster all verden. Silverfast som også følger med skanneren har jeg ikke testet, men det er vel et tredje alternativ for skannerprogramvare som tomsi42 har anbefalt her i tråden. Mulig du bør holde deg til Canons egen ScanGear til å begynne med i alle fall. Hvis du ikke har kjøpt Photoshop Elements 6, så følger forrige versjon med skanneren og den bør du i alle fall installere.

Dette blir store filer med beste kvalitet i 4800 spi, men lagringsplass er jo billig nå for tiden og du slipper å skanne på nytt igjen senere. Hvis man beholder den store skanningen som "negativ" (husk å lagre den i enten Photoshops PSD format, TIFF eller PNG), så kan man i tillegg lage mindre JPG versjoner til forskjellig behov senere.

Alternativt kan du jo skanne i mindre oppløsning, men da bør du ikke gå under 2400 SPI. Skal du lage store utskrifter kan du da risikere å måtte skanne på nytt i høyeste oppløsning senere. Hvis du skulle bli utsatt for brann/tyveri, så er det greit å ha skannet i høyeste oppløsning - forutsatt backup på sikkert sted. Det blir en vurdering man må ta selv.

Tusen takk for nye gode tips - jeg skal lese nøye gjennom testen du henviser til, og så må jeg nok bare lære. Skjønner at jeg behøver ekstra lagringsplass, så jeg tror jeg velger en egen ekstern disk til å lagre bildene på. Ble litt overrasket over filstørrelsen, men forstår godt nytten av å lagre i høy kvalitet med en gang, da selve skanningen jo tar mye tid. Har nå innstallert tilleggsprogrammene, men pga jobb har jeg ikke fått testet ut noe mer.

Lenke til kommentar

Anbefaler at denne tråden blir gjort sticky jeg :) Masse gode tips fra folk som vet hva de snakker om og denne kategorien har ikke mange slike fra før så vidt jeg kan se :)

Har forøvrig en svært lite brukt Epson GT 10000+ A3 Scsi fargescanner som gis bort gratis om noen henter den i Oslo. Scsi kort og CD følger med.

Lenke til kommentar
Er det en demoversjon eller fullversjon av SilverFast?

Hvis det er fullversjonen burde du bruke den istedetfor den standard Twain driveren, jeg kjøpte SIlverFast til vår 9900F og merket stor forskjell i bildekvaliteten, mye mer korrekte farger fra SF i forhold til standard driveren.

Har også 9900F, så dette må jeg også forsøke.

Dette blir litt offtopic, men regner med at ettersom det er så mange kunnskapsrike personer, så kan dere svare;

Er det noen andre scanner-software (som ikke koster skjorta) som kan gjøre scan av negativer merkbart bedre enn med programvaren som følger med?

Lenke til kommentar
Er det en demoversjon eller fullversjon av SilverFast?

Hvis det er fullversjonen burde du bruke den istedetfor den standard Twain driveren, jeg kjøpte SIlverFast til vår 9900F og merket stor forskjell i bildekvaliteten, mye mer korrekte farger fra SF i forhold til standard driveren.

Er det noen andre scanner-software (som ikke koster skjorta) som kan gjøre scan av negativer merkbart bedre enn med programvaren som følger med?

Skannerne har jo skannerprogramvare fra produsenten og hos Canon heter denne ScanGear. Så vidt jeg vet så er de største frittstående alternativene VueScan og SilverFast.

Versjonen som følger med Canon CanoScan 8800F er SilverFast SE og den koster $40 hvis den skal kjøpes separat. Det samme koster standardutgaven av VueScan. VueScan får man også i en "professional" utgave til $80 med gratis ubegrensete oppgraderinger. Alle disse må vel kunne karakteriseres som billige. Du finner en sammenlikning mellom VueScan og SilverFast på hjemmesida til VueScan som naturlig nok går i favør av VueScan. Jeg har ikke testet noen av dem foreløpig, men har hørt mye positivt om VueScan i alle fall.

Det er en sammenlikning av ScanGear, VueScan med "full scan download images" av begge på StockholmViews testen av 8800F. De tar med noen SilverFast-eksempler der også.

Lenke til kommentar

Er redd dette er helt OT - men jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste spørsmålet mitt, og her har jeg jo fått svar tidligere. Har jo litt med skanneren og gjøre også da, siden det gjelder tilleggsprogrammet som fulgte med :whistle:

Jeg har innstallert Photoshop, men var nok ikke helt våken i innstallasjonen, for nå starter det automatisk en sjekk etter bilder hver gang jeg starter opp maskinen og mobilen blir funnet via bluetooth... Dette tar lang tid og jeg har lyst til å styre dette selv.

Har forsøkt å se om jeg kan finne et sted med innstillinger for å fjerne en hake for dette, men har ikke klart det. Noen som vet hvor jeg kan finne det? Kommer inn på en velkomstside når jeg starter opp programmet.

Lenke til kommentar

Fant nettopp denne tråden.

Jeg tror jeg kjøper CanoScan Lide 600F idag. framfor 8800F.

Jeg driver med masse grafisk design, men aldri noe med film. Jeg trenger en scanner med høy oppløsning, og som er liten og slank.

Jeg bare håper at fotokvaliteten er tilfredsstillende for det arbeidet jeg gjør. Som å scanne inn små logoer fra papirer og bøker, og oppskallere det til store bilder.

Scanne inn gamle bilder i dårlig kvalitet, for å få en stor oppløselig fil å arbeide med i photoshop, slik at bildet kan bli klart og skarpt som et nytt bilde.

Lenke til kommentar
Jeg bare håper at fotokvaliteten er tilfredsstillende for det arbeidet jeg gjør. Som å scanne inn små logoer fra papirer og bøker, og oppskallere det til store bilder.

Scanne inn gamle bilder i dårlig kvalitet, for å få en stor oppløselig fil å arbeide med i photoshop, slik at bildet kan bli klart og skarpt som et nytt bilde.

Til dette er faktisk de fleste dedikerte scannere på markedet gode nok. Selvfølgelig er noen bedre enn andre, men forskjellene er klart størst på filmscanning...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...