granny Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Er det noen her som har erfaring med denne type skanner? Ser at det finnes mange temaer her om emnet, men orker ikke lese gjennom alle for å se om jeg finner noe om denne skannere så derfor spør jeg heller her. Jeg har en mengde negativer fra diverse typer kameraer opp gjennom tiden, og det kunne vært artig å få tatt vare på en del av de bildene. Synes prisen på denne skanneren er grei til mitt hobbybruk - men er den brukbar og hvordan blir resultatet i forhold til å gå til en fotoforetning og ordne det der? Må legge til at jeg er HELT amatør - så faguttrykk sier meg ingen ting , så hold dere på et "folkelig" nivå er dere snille.. Endret 24. april 2008 av granny Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg kjenner ikke CanoScan Lide 600F og jeg vil anta at den er helt fin, men vil anbefale at du går opp ett hakk (legger på 300 kr) til toppmodellen Canon CanoScan 8800F. Begge to fyller omtrent samme flate på pulten og er veldig enkle i bruk. Medfølgende programvare er for Windows og Mac OS. Fordeler Canon CanoScan 8800F: - Adobe Photoshop Elements 5 følger med (nest siste modell, men det finnes folk som foretrekker denne framfor nyeste versjon), resten av medfølgende programvare er lik med unntak av et par programmer til som kun følger med 8800F. - Kan scanne negativer, lysbilder og 120-film (Lide 600F kan bare ta negativer) - raskere scanner Fordeler Canon CanoScan Lide 600F: - 300 kroner billigere - 1,6 kg lettere og 5,7 cm lavere - støtte for eldre operativsystemer (Windows 98) Det er heller ikke nødvendig å installere alt av programvare som følger med - det bare fyller opp harddisken. Jeg vil anbefale følgende: - Canons ScanGear og CanoScan Toolbox (kommuniserer direkte med scanneren og det er her du gjør innstillinger som oppløsning, hva du skal scanne og slikt) - Adobe Photoshop Elements (versjon 5 følger med 8800F, mens nyeste versjon 6 koster fra 700 og oppover), brukes til etterbehandling av bildene, bildeorganisering og slikt. - OmniPage SE (hvis du skal drive med OCR, dvs. scanne dokumenter som du gjør om fra bilde til tekst) Når det gjelder skannekvaliteten i forhold til vanlige fotoforretninger, så kan du få mye bedre kvalitet på disse to scannerne. Jeg ser at en fotoforretning tilbyr f.eks. oppløsning 1392x2088 piksler når du bestiller scanning samtidig med framkalling av negativ og 1024x1536 ved scanning av negativ etterpå. Du kan få en oppløsning på 4800x9600 med disse Canon-skannerne. Nå er ikke oppløsning eneste faktor når det gjelder bildekvalitet - der ikke minst fargedybde og dynamisk omfang også hører med, men det blir det fort svært teknisk å gå nærmere inn på dette her. Jeg kan i alle fall si at det også er viktig hvor bra kvaliteten på hver piksel er, ikke bare antall piksker. Når det er sagt, så vil ingen av de nevnte Canon-scannerne kunne ta ut absolutt alt som finnes av informasjon i negativet/lysbildet. Da må du gå over til en dedikert filmscanner, f.eks. Nikon Coolscan 50ED. Det er fotolaber som kan scanne negativer/lysbilder for deg i optimal kvalitet med filmscanner, men da koster det deretter. Konklusjon: Begge de nevnte Canon-scannerne vil gi utmerkete resultater som du antakelig vil bli svært fornøyd med, og de er enkle i bruk. Det er likevel mulig å få enda mer ut av negativene med en ren filmscanner av god kvalitet. Jeg har forsøkt å holde et enkelt språk her, men spør igjen hvis jeg har vært for teknisk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Fordeler Canon CanoScan Lide 600F:- 300 kroner billigere - 1,6 kg lettere og 5,7 cm lavere - støtte for eldre operativsystemer (Windows 98) Og den trenger ikke ekstern strømadapter... Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Det at CanoScan Lide 600F ikke trenger eksternt strømadapter kan være et godt poeng hvis man har fylt opp stikkontaktene, ja. Det at scanneren er lettere og lavere er vel ikke så viktig når man må ta i betraktning at lokket skal kunne åpnes. Endret 25. april 2008 av BonzoDog Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) En ganske omfattende test av CanoScan 8800F på nettstedet stockholmviews. Test av CanoScan Lide 600F på digit.no. Endret 25. april 2008 av BonzoDog Lenke til kommentar
granny Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Tusen hjertelig takk for hjelpen og for lettfattelig språk Jeg har Vista på min maskin, og tror nok jeg legger til de 300,-! Strøm blir det nok en ordnings med Gleder meg til å bestille jeg nå! Får håpe Komplett har den modellen også. Endret 25. april 2008 av granny Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Veldig fin og utfyllende tilbakemelding Bonzo! Har lurt på mye av det samme selv! Dedikerte filmscannere er selvsagt raskere men koster også mer, noe som sikkert kan kompenseres ved at man tar på seg fotojobber. Har en eldre CanoScan selv, og det som irriterer mest er hvor lang tid det tar å fremkalle negativer, men det tar vel den tiden det må Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Veldig fin og utfyllende tilbakemelding Bonzo! Har lurt på mye av det samme selv! Dedikerte filmscannere er selvsagt raskere men koster også mer, noe som sikkert kan kompenseres ved at man tar på seg fotojobber.Vet også at mange kjøper en sånn for å selge den videre når de er ferdig med jobben. Bruktprisen er ganske bra på slike, så du kan regne med å "tape" noen hundrelapper, det er dermed det du betaler for å "leie" filmscanner. Ellers er flatbed-scannere også veldig utbredt (det du har kjøpt), og skal man ha noe som er veldig viktig, kan man heller betale litt ekstra for å få scannet akkurat de negativene profesjonelt. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Veldig fin og utfyllende tilbakemelding Bonzo! Har lurt på mye av det samme selv! Dedikerte filmscannere er selvsagt raskere men koster også mer, noe som sikkert kan kompenseres ved at man tar på seg fotojobber.Vet også at mange kjøper en sånn for å selge den videre når de er ferdig med jobben. Bruktprisen er ganske bra på slike, så du kan regne med å "tape" noen hundrelapper, det er dermed det du betaler for å "leie" filmscanner. Ellers er flatbed-scannere også veldig utbredt (det du har kjøpt), og skal man ha noe som er veldig viktig, kan man heller betale litt ekstra for å få scannet akkurat de negativene profesjonelt. Godt tips! Takker! Endret 28. april 2008 av trn100 Lenke til kommentar
granny Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Har bestilt meg en CanoScan 8800F og når jeg var inne nå og så på Komplett så stod det forventet sendingsdag i morgen Tusen takk til Terje for tipset og til dere andre for god hjelp til å bestemme meg Spesielt til BonzoDog for meget fin forklaring - nå vet jeg hvor jeg skal henvende meg hvis jeg ikke forstår bruksanvisningen (som jeg nok skal lese Terje.. ) Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Har bestilt meg en CanoScan 8800F og når jeg var inne nå og så på Komplett så stod det forventet sendingsdag i morgen Tusen takk til Terje for tipset og til dere andre for god hjelp til å bestemme meg Spesielt til BonzoDog for meget fin forklaring - nå vet jeg hvor jeg skal henvende meg hvis jeg ikke forstår bruksanvisningen (som jeg nok skal lese Terje.. ) Gratulerer, skanneren er veldig intuitiv, så det går nok bra. Et par tips: - Skann negativer i minst 2400 ppi. Da blir hvert bilde på ca 20 MB i Photoshops interne PSD-format. Dette beholder du uendret som et "negativ". Ut fra dette så kan du gjøre beskjæringer, skalering og justeringer for til slutt å gjøre en oppskarping før du lagrer. Du vil antakelig gjenta prosedyren for de forskjellige versjonene du trenger (f.eks. visning, gi-bort og utskrift). - Hvis du er plaget av hår og støv på negativene, har du flere nivåer for å ta hensyn til dette under skanning. Hvis kattehåret ikke blir borte med innstilling på "lav", så øker du til neste nivå. Dette sparer deg for mye etterarbeid. Lenke til kommentar
granny Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Vet du? Nå gleder jeg meg enormt til den kommer så jeg kan komme igang med å skanne inn 30 år gamle negativer fra da vi gikk på ungdomsskolen :!: . Skal ha klassefest i september og tenkte da å lage til en presentasjon av gamle bilder som kan surre å gå... Det med "kattehår" var det fint du nevnte da jeg har 3 bikkjer som utrolig nok legger igjen hårene sine overalt. Skjønner sikkert mer hva du ellers mener når jeg sitter her med maskinen... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Så er det slik at av scannerne på markedet i dag hvis man vil både kunne scanne vanlig og negativer (flere bilder fra negativer på en gang), så er det 8800F som er tingen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Så er det slik at av scannerne på markedet i dag hvis man vil både kunne scanne vanlig og negativer (flere bilder fra negativer på en gang), så er det 8800F som er tingen? Du har også Epson V500 som koster rundt 2000,- Det er den jeg gikk for. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Du har også Epson V500 som koster rundt 2000,- Det er den jeg gikk for.Og to dyrere Epson-modeller som også er meget bra. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Så er det slik at av scannerne på markedet i dag hvis man vil både kunne scanne vanlig og negativer (flere bilder fra negativer på en gang), så er det 8800F som er tingen? Neida, men den er et veldig bra valg hvis man skal ha god kvalitet for (forholdsvis) lite penger. Epson (og sikkert andre også) lager noen dyrere modeller som nok er bedre (og Epson V500 er bare noen få hundrelapper dyrere), men det blir uansett en vurdering av pris, kvalitet og hva man skal bruke skanneren til. En flatbed-skanner er noe "alle" trenger og da vil en rimelig modell som kan ta 1200x1200 med god nok fargedybde og dynamisk omfang holde til "papirskanning". Så kan man kjøpe en dedikert filmskanner til 5000 kroner til skanning av negativer og lysbilder. Da har man dekket "alt" bortsett hvis man har andre filmtyper enn 135 film (24×36 mm). Alternativt, kan man kjøpe en dyrere flatbed-skanner som også kan ta negativer, lysbilder og 120-film i bra nok kvalitet til at man ikke trenger en dedikert filmskanner. Da har man også dekket andre filmtyper enn 135 film (24×36 mm), men ikke alt av sære filmtyper. Det er her Canon CanoScan 8800F (og Epson Perfection V500 m.m.) kommer inn som gode valg. Jeg synes også at hvis man bare har 135 film, så er det bedre å kjøpe en filmskanner som Nikon Coolscan LS-50ED enn å kjøpe en flatbed-skanner til 5000 eller mer. Her må jeg ta et lite forbehold: Har du enorme mengder negativer/lysbilder som skal skannes bør du vurdere en dyrere filmskanner med gode muligheter for automatisk mating. Det er altså ikke noe entydig svar på dette. Man må ha tanker om hva som skal skannes, kvaliteten man vil ha og hvor mye penger man vil bruke på dette. Dessuten: Det er ikke bare å kjøpe utstyret og så få maksimal kvalitet med en gang. Spesielt filmskannere krever at man har eller er villig til å tilegne seg kunnskaper. Jeg tror det er en del enklere å komme i gang og få akseptabel kvalitet med filmskanning på en flatbed-skanner. Det er en innsiktsfull test her på Akam som jeg har hatt stor nytte av. Lenke til kommentar
granny Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Endelig i går kom pakken fra Komplett-tok sin tid men jeg håper den var verdt å vente på. Har nå innstallert og etter litt om og men (Vista vil jo innstallere drivere så fort man putter noe inn i usb porten - til tross for at alt skal være i orden når man bruker innstallasjons cd`en) så funker faktisk skanneren - det går kjempefint å skanne papirbilder. Imidlertid - når det kommer til det jeg kjøpte den for - skanne film - så sliter jeg... Tror selv jeg følger bruksanvisningen til punkt å prikke - men får feilmelding (2,178.0) og beskjed om at filmen kanskje ikke er lagt rett i eller at maskinen er låst. Har imidlertid prøvd å legge filmen alle mulige veier, og siden skanneren funker med papirbilder kan den jo ikke være låst. Har forsøkt å se på hjelpeprogrammet men ikke funnet noen løsning. Noen som kan ha noen idèer om hva jeg gjør feil? Edit: Har ikke innstallert de to tilleggsprogrammene som fulgte med enda: SilverFast og Adobe Photoshop Elements, men det skal vel ikke ha noe å si? Endret 14. juni 2008 av granny Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Er det en demoversjon eller fullversjon av SilverFast? Hvis det er fullversjonen burde du bruke den istedetfor den standard Twain driveren, jeg kjøpte SIlverFast til vår 9900F og merket stor forskjell i bildekvaliteten, mye mer korrekte farger fra SF i forhold til standard driveren. Ang. maskinen er låst, sjekk om det er en fysisk "låseknapp" bak på scanneren som du kan åpne. Lenke til kommentar
granny Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Det er fysisk låseknapp på skanneren, men den er ikke låst. Hadde vel heller ikke kunnet skanne papirkopier hvis den var låst? Vet ikke om det er full versjonen av SilverFast. Står LaserSoft Imaging og QH7-3308 SE på disketten - ikke noe mer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg vet ikke om sannerern er bygd opp på samme måte som Epson V500 scanneren jeg har. Der må jeg fjerne den hvite plata i lokket, fordi film/negativer scannes av en egen enhet som ligger der. Og den har sin egen låseknapp. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå