LucarioX Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) På PC`en er det vel ofte slik at harddisken blir tregere og tregere jo mer du bruker den? Pleier jo ofte å defragementere harddisken noen ganger i året, spesielt om en har flyttet/kopiert mange filer, eller innstallert/avinnstallert flere programmer. Men hvordan funker dette på PS3? Selv bruker jeg harddisken aktivt til både bilder, demoer, musikk, videoer og oppdateringer til spill. Har også planer om å innstallere Linux. Om noen år har jeg vel innstallert og avinnstallert flere titalls demoer, samt rippet og slettet masse musikk. Videoer har vel også gått ut og inn av harddisken i fleng. Men hvordan påvirker dette ytelsen? Er jo ikke mulig å defragmentere disken? Er det best å formatere hele shiten årlig? Regner med at det at det mulig å defragmentere disken i Linux? Men da rydder den vel bare akkurat den partisjonen Linux er innstallert på? Endret 24. april 2008 av LucarioX Lenke til kommentar
ZyNTaX_1337 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Her er noe jeg fant på nettet, håper det besvarer spørsmålet ditt. PS3 HDDs are in EXT3 format, a Linux format, you can defrag the whole HDD in Linux if you desire to do soKilde Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Såvidt jeg vet finnes det ikke behov for å formatere disker som er i EXT3 format, men det kan hende jeg tar feil? Lenke til kommentar
jkr83 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Bare så synd at de tar feil Linux partisjonen din kan være ext3 om man vil. Og det er vel eneste de partisjonene man har tilgang til fra linux. "ps3 partisjonen" er vel fat32 elns tenker jeg i og med at den ikke støtter større filer enn 4gb. Endret 25. april 2008 av jkr83 Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Man trenger ikke å defragmentere i linux. http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3#Defragmentation Uansett så ville det ikke ha påvirket gameOS sin partisjon siden man ikke kan få tilgang til gameOS sin partisjon fra linux. Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Bare så synd at de tar feil Linux partisjonen din kan være ext3 om man vil. Og det er vel eneste de partisjonene man har tilgang til fra linux. "ps3 partisjonen" er vel fat32 elns tenker jeg i og med at den ikke støtter større filer enn 4gb. Playstation 3 støtter så vidt jeg forstår filer som er større enn 4GB. Men man må overføre de via nettverk siden kun FAT32 er lesbart på eksterne enheter. Vi vet ikke hvilket filsystem PS3 bruker. Partisjontabellen er ikke lesbar for vanlige programmer. (I alle fall ikke GNU fdisk). Om en fyr på et forum sier PS3 har ext3 uten å komme med en kilde velger jeg å ikke tro på det. Høres usannsynlig ut. Til trådstarter tror jeg vi kan si at han ikke trenger å bekymre deg om hvordan man defragmenterer. Det er neppe et stort problem med fragmentering. Endret 25. april 2008 av ketilkn Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 "ps3 partisjonen" er vel fat32 elns tenker jeg i og med at den ikke støtter større filer enn 4gb. Den støtter større filer helt fint. (Største filen jeg har kopiert over er over 12GB, det var ihvertfall ikke noe problem) Du tenker på eksterne disker. Hvis man er redd for at det blir sterkt fragmentert etterhvert hjelper det kanskje å ta backup, formattere, og så legge tilbake backupen igjen. Lenke til kommentar
jkr83 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Mulig den gjør det. Har bare prøvd å streame filer over 4gb jeg. Og det funker dårlig . Uansett så er jeg skeptisk til troverdigheten til en person når han sier at hele HDD'n er ext3 . Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Mulig den gjør det. Har bare prøvd å streame filer over 4gb jeg. Og det funker dårlig . Uansett så er jeg skeptisk til troverdigheten til en person når han sier at hele HDD'n er ext3 . Fakta 1: Man kan ha filer på ps3 harddisken som er større en 4gb. Fakta 2: Fat32 støtter ikke filer over 4 gb. Konklusjon: Filformatet på ps3 harddisken er ikke fat32. Det er totalt usannsynlig at det er NTFS, ergo er ext3 et sannsynlig format. Tolker jeg dette feil? Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 ergo er ext3 et sannsynlig format. Tolker jeg dette feil? Ext3 har GPL i dets linux implementasjon. GPL er smittsom. Om Sony lager en kjernelmodul basert på ext3 må de legge hele operativsystemet sitt ut som GPL. Det har de ikke gjort. Ergo det er lite sannsynlig at de bruker ext3. Det er grunn til å tro at de har kjøpt et annet kommersielt filsystem(det finnes faktisk), eller kjører på noe med BSD-lisens. Tviler også på at det er NTFS. unødvendig komplisert filsystem for en spillkonsoll. Uansett kan man ikke lesere PS3-disken fra en PC med ordinære programmer. Jeg regner med at filsystemet er kryptert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå