Stigma Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hey all, Jeg har et aldri så lite problem. Jeg må bytte ut noen koblinger jeg har på en vameveksler siden det viste seg med bruk over tid at firmaet der jeg kjøpe koblingsbitene har gitt meg deler laget av jern (malt som bronse). Som dere sikkert kan tenke dere tok det jo da ikke lang tid før de var rustet i stykker og i tillegg sendte ut masse rust i vannkjølings systemet mitt - en jævlig jobb å rydde opp i... Men anyway jeg trenger nå hjelp til å finne ut hvilke gjenger som vil passe til de eksisterende tilkoblingene på vameveksleren min. Dette ser man vel lettest ved å se på gjengene på de delene som allerede var tilkoblet der anntar jeg. Jeg har tilgang på skyvelær, digitalt fotoapparat og det meste annet av måleverktøy, så hvis noen bare kan spesifisere hva slags måledata vi trenger for å kunne fastslå tilkoblingen så kan jeg fremskaffe det relativt raskt. Som tilleggs spørsmål: Kjenner noen til noen i norge som selger egnede slike koblinger og har litt utvalg til en fornuftig pris? Jeg hodler til i Bergen, så lokale butikker er en bonus. Det virker dog særdeles vanskelig å oppdrive slike deler via vanlige rørleggere og lignende bedrifter. -Stigma Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Som regel er det BSP gjenger. British Standard Pipe 1/4", 3/8" og 1/2" osv. Det finnes betegnelser som BSPP eller BSPT også. Siste bokstaven betyr "Paralell" eller "Taper". vanlig BSP er paralell. T varianten er konisk. Det finnes også NPT, som er konisk, og som er nesten helt lik BSPT. Disse tommemålene er det ikke så lett å måle, fordi de stammer fra gamle dager, da man slo en gjenge utenpå et rør med en innvendig dia på 1/4", 3/8" osv. Her kommer jo veggtykkelsen på røret inn i bildet, som ikke har noe med gjengen å gjøre. Stigningen er gitt av BSP-standarden, men det finnes også noen spesielle BSP og NPT som har et tosifret tall bak. Feks 5/8-20. Tallet bak indikerer stigningen, i antall gjenger pr tomme. 1/4" er ca 13mm utvendig om jeg ikke husker feil. Hvis det er mm-gjenger er det hele mye enklere. Da heter gjengen feks 12x1.5 12mm utvendig diameter og 1.5mm stigning. Ring til GH Fittings. De holder til i Oslo, og selger vanligvis til firmaer, men ringer du å forteller om problemet, kan det tenkes de hjelper deg. Små fittings i messing koster noen tiere pr stk. Espen Endret 24. april 2008 av Espen W Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Ja, jeg tror dette også er bristisk standard, men hvilken britisjk standard må jo gudene vite, og det er det jeg prøver å finne ut av. Nå fikk jeg endelig tatt noen bilder her, så da kan kanskje en erfaren sjel rett go slett se utifra bildet og målene hva det er for noe... Diameter målt med skyvelær: 17mm Avstand mellom gjengene: et sted mellom 1,4 - 1,5mm Det virker ikke å være konisk. Forskjellen på diameteren mellom øverst og nederst på gjengene er ihvertfall ikke mer enn maks en kvart millimeter, så det er vel sikkert bare pga. korrosjon og slitasje i så fall. Utifra dette plus wikipedia som kilde, så ville jeg da tro at det er snakk om en 3/8BSP, men jeg vil gjerne få bekreftelse på dette av en som har bedre peil enn meg, for alternativet blir at jeg masse problemer i etterkant: Diameter: Mitt mål var 17mm, burde vært 16,662 Avstand mellom gjengene: Mitt mål var 1,4, burde vært 1,31. Disse virker å være innenfor hva som er rimelig å forvente gitt at mine målinger tross alt ikke er perfekte. På forhånd takk om noen kan bekrefte dette for meg. -Stigma Lenke til kommentar
Entim Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Er det ikke noen v.g.s. i Bergen som utdanner rørleggere? Da kan du jo sjekke med dem om de ikke kan skaffe/lage deler til deg Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Hei. Får noen nipler med 3/8" til en thermochill radiator nå i løpet av neste uke. kan da legge ut et bilder og mål hvis du ikke har fått svar til da Edit: Fant dette på vcore.dk 1. BSPT: "T" står her for "Tapered" hvilket betyder konisk, så gevindet er altså lidt smallere for enden end for oven. Studsen vil blive strammere jo længere den bliver skruet i og kan normalt ikke skrues helt i bund. 2. BSPP: "P" står her for "Parallel" ? så gevindet har altså samme diameter hele vejen og vil kunne skrues helt i bund. Denne type har normalt O-ring. Slik at det vil si at det BSPT du har siden den går litt innover ytterst forhold til innerst. Slik at det ikke noe som har hent overtid i systemet ditt. Endret 24. april 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Jeg tror jeg har kommet frem til at det er, som Modzona sier, en 3/8"BSPT. hullene jeg har brukt den på i min HX viste seg dog å være 3/8"BSP. tapered passer i paralell men ikke omvendt. Det betyr heldigivs at alt blir mye enklere for meg når jeg skal kjøpe nytt siden paralelle threads visstnok er mye mer vanlig for slike applikasjoner her er link til min konklusjon utifra svarene jeg fikk fra deltakerene i tråden på XS. Si dog gjerne i fra om du ser noe galt her http://www.xtremesystems.org/forums/showth...d=1#post2943477 -Stigma Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hva er nøkkelvidden på sekskanten? E Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Du kunne jo bare letta på den overklokka kroppen din og dratt til en hvilken som helst rørlegger og fått de til å måle med gjengelære for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå