Seifenblase Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Problemet er løst. Hei forumbrukere! Jeg har et ganske så irriterende problem med den nye maskinen min. Problemet er: Jeg har to minnebrikker av typen Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.12) Link og et hovedkort av typen GiGABYTE GA-X48-DQ6 Link Jeg vil gjerne kjøre Dual-Channel på minnet, men dette lar seg ikke gjøre. Dersom jeg setter brikkene i de gule minne-slotene (DDRII1 og DDRII3), starter maskinen opp i ca 15 sekunder, og slår seg av igjen. Ingen piping, ingen signalisering, ingenting. Så starter den opp igjen, men det samme skjer, helt til jeg kutter strømmen. Det samme skjer dersom jeg prøver å sette brikkene i de røde minne-slotene. Dersom jeg setter minnebrikkene i de to første slottene(rød og gul, merket som DDRII1 og DDRII2), rett ved siden av hverandre, skjer akkurat det samme(starter oppp i 15 sek). Den eneste gangen maskinen faktisk starter opp og fungerer normalt, er hvis begge brikkene sitter i de to siste slottene, altså en i gul og en i rød (DDRII3 og DDRII4). Jeg har prøvd å teste ut 1 brikke hver for seg, og det viser seg at det kun er de to siste minne-slottene som fakstisk fungerer(DDRII3 og DDRII4), altså den siste gule og den siste rød. Jeg har tilgode å prøve med et annen type minne, men dette skal jeg prøve en gang senere. BIOS-oppdatering har jeg også prøvd, uten resultat. Da lurer jeg på, er det hovedkortet som er skyld i disse problemene, eller er det minnebrikkene? I Single-Channel mode så fungerer maskinen utmerket, men jeg vil jo gjerne kunne kjøre i Dual Channel når jeg har muligheten til det. Driver ikke med overklokking, og alle verdier er satt til standarsd. Har også prøvd å slette CMOS, uten resultat. Det som er virkelig merkelig, er at minnet virket i Dual-Channel mode første gang jeg startet maskinen. Riktignok da var ikke Windows installert, men jeg skulle bare sjekke om maskinen gikk på i det hele tatt. Etter det har det ikke vært mulig å få Dual-Channel til å fungere. Jeg takker for alle svar jeg får. Legger ved et bilde av minne-slottene. Problemet er løst. Fikk nytt HK av Komplett og saken var ute av verden. Endret 18. september 2008 av resn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå