Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen starter ikke når minnebrikkene står i Dual Channel. [LØST]


Anbefalte innlegg

Problemet er løst.

 

Hei forumbrukere!

 

Jeg har et ganske så irriterende problem med den nye maskinen min.

Problemet er:

 

Jeg har to minnebrikker av typen

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.12) Link

og et hovedkort av typen

GiGABYTE GA-X48-DQ6 Link

 

Jeg vil gjerne kjøre Dual-Channel på minnet, men dette lar seg ikke gjøre. Dersom jeg setter brikkene i de gule minne-slotene (DDRII1 og DDRII3), starter maskinen opp i ca 15 sekunder, og slår seg av igjen. Ingen piping, ingen signalisering, ingenting. Så starter den opp igjen, men det samme skjer, helt til jeg kutter strømmen.

Det samme skjer dersom jeg prøver å sette brikkene i de røde minne-slotene. Dersom jeg setter minnebrikkene i de to første slottene(rød og gul, merket som DDRII1 og DDRII2), rett ved siden av hverandre, skjer akkurat det samme(starter oppp i 15 sek).

Den eneste gangen maskinen faktisk starter opp og fungerer normalt, er hvis begge brikkene sitter i de to siste slottene, altså en i gul og en i rød (DDRII3 og DDRII4).

Jeg har prøvd å teste ut 1 brikke hver for seg, og det viser seg at det kun er de to siste minne-slottene som fakstisk fungerer(DDRII3 og DDRII4), altså den siste gule og den siste rød.

Jeg har tilgode å prøve med et annen type minne, men dette skal jeg prøve en gang senere.

BIOS-oppdatering har jeg også prøvd, uten resultat.

 

Da lurer jeg på, er det hovedkortet som er skyld i disse problemene, eller er det minnebrikkene? I Single-Channel mode så fungerer maskinen utmerket, men jeg vil jo gjerne kunne kjøre i Dual Channel når jeg har muligheten til det.

Driver ikke med overklokking, og alle verdier er satt til standarsd. Har også prøvd å slette CMOS, uten resultat. Det som er virkelig merkelig, er at minnet virket i Dual-Channel mode første gang jeg startet maskinen. Riktignok da var ikke Windows installert, men jeg skulle bare sjekke om maskinen gikk på i det hele tatt. Etter det har det ikke vært mulig å få Dual-Channel til å fungere.

 

Jeg takker for alle svar jeg får.

 

Legger ved et bilde av minne-slottene.

post-52018-1209044864_thumb.jpg

 

Problemet er løst. Fikk nytt HK av Komplett og saken var ute av verden.

Endret av resn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...