Gå til innhold

muligheter for et fagbrev nr.2?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

skal gå på teknisk fagskole innen mekatronikk til høsten og regner med å få meg en slags automatiker jobb etter det. Det jeg da lurer på er om det er mulig å gå opp til fagprøve som automatiker eller lignende etter noen år, eller jobbe to år i lære med vanlig lønn? Vet at en kammerat av meg begynte i 2års læretid som industrirørlegger med full lønn etter endt motormannfagbrev. Har fagbrev som motormann og ville jo tro at jeg med fagbrev og fagskole dekker den teoretiske delen av automatiker (eller no lignende) utdanninga. Mekatronikk er forresten en blanding av mekanikk, elektronikk og datastyring for de som lurer.

 

Håper noen har vært borte i en lignende situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Mekatronikk er jo automatikk mekanisk linje om jeg ikke tar helt feil, og de har nå valgt å slå sammen automatiker linjen og automatikk mekaniker. Når det kommer til læretid så er den 1.5 år som automatiker, men du vil jobbe med full fagarbeider lønn siden du har ett fagbrev fra før og regnes som fagarbeider.

 

-Vegard

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Jeg tok fagbrev nr 2 noen år etter mitt første med full lønn, og nå har vi en som har elektriker fagbrev men som har begynt på automatiker med full lønn. Jeg tror dette er opp til arbeidsgiver

 

Hei. Jeg kunne tenkt å tatt fagbrev nr.2 som automatiker, har fagbrev som elektriker teknisk modul nå. Hva må til for å kunne ta fagbrev som automatiker?

 

Takker på forhånd :)

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Hei. Jeg kunne tenkt å tatt fagbrev nr.2 som automatiker, har fagbrev som elektriker teknisk modul nå. Hva må til for å kunne ta fagbrev som automatiker?

 

Takker på forhånd :)

 

Hei.

Det jeg ville gjort vist jeg var deg var å sett om du muligens kunne fått tatt noen timer innen automatikerfaget på deltid, siden du mangler litt ifra tredje året. Du har jo gått litt skole under læretiden din og har klart å slått i hjel noen timer der, så tror ikke det skal være så frykelig mange som resterer.

 

Der etter må du gå læretid (mulig du får litt avslag, men ikke mye) som er 1.5 år, men du vil selvfølgelig gå med full betaling siden du er fagarbeider.

 

-Vegard

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei. Prøver å blåse litt liv igjen i denne tråden her.

 

Som sakt tidligere her så har jeg fagbrev Gr.L med Teknisk Elektrisk modul. Og jeg skal begynne i en nye jobb hvor jeg får stilling som Elektriker\Automatiker, da jeg vil få begge faggruppene som jobb. Men bedriften var litt usikker på hvordan man skal gå frem for at jeg skal kunne få fagbrev som automatiker også. Hadde håpet om noen her kanskje har fått litt mer konkret informasjon på ossen dette skal gjøres, og eventuelt hvor jeg skal kunne hennvende meg.

 

Mvh

kas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Hei.

 

Mekatronikk er jo automatikk mekanisk linje om jeg ikke tar helt feil, og de har nå valgt å slå sammen automatiker linjen og automatikk mekaniker. Når det kommer til læretid så er den 1.5 år som automatiker, men du vil jobbe med full fagarbeider lønn siden du har ett fagbrev fra før og regnes som fagarbeider.

 

-Vegard

 

Ikke helt rett.

Automatikkmekaniker-faget er den "mekaniske" versjonen av automatiker-faget. Dette er nå blitt slått sammen.

Mekatronikk er en høyskole-utdanning som kombinerer prosjektutvikling, automasjon, databehandling og mekanisk i ett "fag". Typiske oppgaver for en med mekatronikk utdanning vil være utvikling av nye maskiner (med automatiske styresystemer), f.eks. utvikle en ny type robot, eller automatisk sag? ja, whatever... men altså, maskinen fra A til Å.

(selfølgelig må en jo ikke ha en slik stilling, kjenner en kar i Omron Norge som er utdannet i mekatronikk, han jobber for det meste med PLS, og andre Omron produkter, som frekvensomformer..... Men han har f.eks laget en "motsatt-pendel" som de hadde på en messe en gang...)

 

Holder faktisk selv på med en "mekatronikk-oppgave" for øyeblikket (fritidsprosjekt): Lage en robot på to hjul som kan holde balansen av seg selv, og kunne kjøre etter programmer, evt. andre styremetoder... En såkallt gyro-bot.. Allt laget med automasjon-produkter ;)

Endret av paddaa
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei!

Jeg har fagbrev som Motormann og Automatiker.

Ser at Automatikkmekaniker og Mekatronik er, om ikke helt likt de 2 fagbrevene jeg har til sammen.
Automatikkmekaniker: så er det jeg har, 2 utannelser som gir mer mer spiss kompetanse i begge retninger.
Mekatronikk, så vil jeg kunne gjøre mye av det samme. Lurer der bare litt på definisjonen av prosjekt utvikling og databehandling?

Trenger litt informasjon der på hva det innebærer bare for å sette på plass et par spørsmål om det.
Men vil tro at mye av det man lærer der, har jeg i begge fagbrevene. Ser at det er en sjelden komninasjon.

Det jeg lurer mest på:

Vet noen om jeg kan søke som Skipselektriker ((om Elektriker med gruppe L er det samme som Automatiker))?
Evt Skipselektriker-Offiser på lang sikt når jeg får fartstid som Skipselektriker?

Og om med Motormann og Automatiker fagbrevene kombinert kan brukes til å søke om M4 sertifikat (2. og/eller 3.Maskinist)?

 

Har søkt og googlet, men finner ikke svar på om disse 2 fagbrevene kan kombinert gi et høyere sertifikat (M4). Og skipselektriker med automasjon uten andre grupper. Vet bare at elektrikere med fagbrev som ønsker å ta automatiker fagbrevet må ta Vk2 Automasjon. Iallefall kursene og eksamenene til Vk2 for å kunne fullføre praksis tiden til å kunne ta fagbrvevet, med fagarbeider lønn selvfølgelig.

Jobber for tiden på et skip som Motormann, og trenger å vite mulighetene mine siden begge fagområdene mine er ombord. For å potensielt få fast ansettelse så bør jeg kunne seile som maskinist eller skipselektriker på mønstringspapirene. Det er et skip som ikke seiler ofte, men når det seiler så bruker de maskinistene ofte til lavere stillinger (motormann) for å slippe å leie inn motormenn utenifra som igjen ikke alltid er tilgjengelige. Når jeg er ombord så er det så mye mer jeg kan gjøre om jeg får seile som skipselektriker og eller 3. / 2. maskinist,, hvis det er mulighet for å kombinere det jeg har og om det er nok til å kvalifisere en Motormann opp til 2.maskinist som har Automatiker fagbrevet i tillegg.. ? Om Automatiker fagrevet / utdannelsen kvalifiserer opp til minst et år på fagskolen for maskinister?

Noen som vet? :-)

Endret av Larsi.
Lenke til kommentar

Hei. Prøver å blåse litt liv igjen i denne tråden her.

 

Som sakt tidligere her så har jeg fagbrev Gr.L med Teknisk Elektrisk modul. Og jeg skal begynne i en nye jobb hvor jeg får stilling som Elektriker\Automatiker, da jeg vil få begge faggruppene som jobb. Men bedriften var litt usikker på hvordan man skal gå frem for at jeg skal kunne få fagbrev som automatiker også. Hadde håpet om noen her kanskje har fått litt mer konkret informasjon på ossen dette skal gjøres, og eventuelt hvor jeg skal kunne hennvende meg.

 

Mvh

kas

Jeg gikk motsatt vei som deg, altså jeg hadde fagbrev som automatiker og tok fagbrev som elektriker etterpå. Alt jeg gjorde var å gjøre tverrfaglig eksamen for VG2 elektro som privatist (det skal være gratis når du er lærling) og VG3 elektro i forbindelse med klasseromsundervisningen man uansett må ha. Dette er likt for alle, du må altså ha en tverrfaglig eksamen fra VG2 og (sansynligvis) VG3 automatisering.

Dette er uansett noe fylkeskommunen din kan svare på. Det er dem som administrer videregående opplæring. Dem vil da skrive betingelsene i lærekontrakten. F.eks. i min kontrakt sto det at jeg måtte ha ELE3002 før jeg fikk gå opp til fagprøve.

 

Hei!

 

Det jeg lurer mest på:

Vet noen om jeg kan søke som Skipselektriker ((om Elektriker med gruppe L er det samme som Automatiker))?

Evt Skipselektriker-Offiser på lang sikt når jeg får fartstid som Skipselektriker?

Og om med Motormann og Automatiker fagbrevene kombinert kan brukes til å søke om M4 sertifikat (2. og/eller 3.Maskinist)?

 

 

Jeg har undersøkt en del rundt dette tidligere i et håp om at jeg kanskje skulle komme meg på havet en gang. Det jeg kommer fram til er at du må ha fagbrev som elektriker for å kunne få sertifikat som skipselektriker. Da må du også ha skipsteknisk modul (det er en VG3-eksamen). Etter det må du ha fartstid på 3 måneder som assistent-elektriker. Etter dette får du sertifikatet som skipselektriker. Eventuelt så må du gå hele løpet på videregående.

Dog har jeg fått med meg at det er nye regler på tur, dette vet kanskje du mer om? Jeg forstår det i alle fall slik at man må være skipselektriker-offiser for å kunne utføre de samme oppgavene selvstendig. Dette innebærer også slik jeg forstår det lengre fartstid og krav til noen kurs.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

Hei. Prøver å blåse litt liv igjen i denne tråden her.

 

Som sakt tidligere her så har jeg fagbrev Gr.L med Teknisk Elektrisk modul. Og jeg skal begynne i en nye jobb hvor jeg får stilling som Elektriker\Automatiker, da jeg vil få begge faggruppene som jobb. Men bedriften var litt usikker på hvordan man skal gå frem for at jeg skal kunne få fagbrev som automatiker også. Hadde håpet om noen her kanskje har fått litt mer konkret informasjon på ossen dette skal gjøres, og eventuelt hvor jeg skal kunne hennvende meg.

 

Mvh

kas

Jeg gikk motsatt vei som deg, altså jeg hadde fagbrev som automatiker og tok fagbrev som elektriker etterpå. Alt jeg gjorde var å gjøre tverrfaglig eksamen for VG2 elektro som privatist (det skal være gratis når du er lærling) og VG3 elektro i forbindelse med klasseromsundervisningen man uansett må ha. Dette er likt for alle, du må altså ha en tverrfaglig eksamen fra VG2 og (sansynligvis) VG3 automatisering.

Dette er uansett noe fylkeskommunen din kan svare på. Det er dem som administrer videregående opplæring. Dem vil da skrive betingelsene i lærekontrakten. F.eks. i min kontrakt sto det at jeg måtte ha ELE3002 før jeg fikk gå opp til fagprøve.

 

Hei!

 

Det jeg lurer mest på:

Vet noen om jeg kan søke som Skipselektriker ((om Elektriker med gruppe L er det samme som Automatiker))?

Evt Skipselektriker-Offiser på lang sikt når jeg får fartstid som Skipselektriker?

Og om med Motormann og Automatiker fagbrevene kombinert kan brukes til å søke om M4 sertifikat (2. og/eller 3.Maskinist)?

 

 

Jeg har undersøkt en del rundt dette tidligere i et håp om at jeg kanskje skulle komme meg på havet en gang. Det jeg kommer fram til er at du må ha fagbrev som elektriker for å kunne få sertifikat som skipselektriker. Da må du også ha skipsteknisk modul (det er en VG3-eksamen). Etter det må du ha fartstid på 3 måneder som assistent-elektriker. Etter dette får du sertifikatet som skipselektriker. Eventuelt så må du gå hele løpet på videregående.

Dog har jeg fått med meg at det er nye regler på tur, dette vet kanskje du mer om? Jeg forstår det i alle fall slik at man må være skipselektriker-offiser for å kunne utføre de samme oppgavene selvstendig. Dette innebærer også slik jeg forstår det lengre fartstid og krav til noen kurs.

 

Tenker siden jeg har Automatiker Fagbrevet + Motormann fagbrevet. Om jeg da trenger noe extra modul / gruppe "L"er? for å bli skipselektriker? Assistent tiden er ok og forstår den. :) Men VG3 eksamenen du nevner, jeg såg over prøvene til 2 av elektrikerene ombord,, den opgaven var helt lik en av mange av automasjons oppgavene.jeg har hatt som ettervært har ledet frem til etter endt praksistid til "fagprøven".

 

Da med kombinasjonen ((Motormann / Automatiker)):

Er det mulighet for å bli en elektro-maskinist helt opp til M4 sertifikat? :)

Lenke til kommentar

Automatikere har ikke noe opplæring på generatoranlegg og framdriftsystemer så vidt jeg vet. Det er jo veldig viktig på skip, å vise at man faktisk vet hvordan disse anleggene fungerer og at man er i stand til å fikse det. Men, ja, mange av oppgavene jeg har sett på er feilsøk eller modifikasjon på et eller annet skipsteknisk system alá lensepumpe, vakumanlegg til toalett osv. Så det er jo en del som er universalt.

 

Helt ærlig tror jeg det beste du kan håpe på er redusert læretid med bakgrunn i fagbrevene du har. Det er ganske mye man må kunne, selv om det ikke kommer fram på en eksamen. Men igjen, det er i så fall Sjøfartsdirektoratet (SDIR) eller Fylkeskommunen (FK) som kan svare på dette. Da det er SDIR som står for sertifiseringen og FK som utsteder fagbrev og administrerer videregående opplæring.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg har fagbrev som Motormann og Automatiker.

Ser at Automatikkmekaniker og Mekatronik er, om ikke helt likt de 2 fagbrevene jeg har til sammen.

Automatikkmekaniker: så er det jeg har, 2 utannelser som gir mer mer spiss kompetanse i begge retninger.

Mekatronikk, så vil jeg kunne gjøre mye av det samme. Lurer der bare litt på definisjonen av prosjekt utvikling og databehandling?

Trenger litt informasjon der på hva det innebærer bare for å sette på plass et par spørsmål om det.

Men vil tro at mye av det man lærer der, har jeg i begge fagbrevene. Ser at det er en sjelden komninasjon.

Det jeg lurer mest på:

Vet noen om jeg kan søke som Skipselektriker ((om Elektriker med gruppe L er det samme som Automatiker))?

Evt Skipselektriker-Offiser på lang sikt når jeg får fartstid som Skipselektriker?

Og om med Motormann og Automatiker fagbrevene kombinert kan brukes til å søke om M4 sertifikat (2. og/eller 3.Maskinist)?

 

Har søkt og googlet, men finner ikke svar på om disse 2 fagbrevene kan kombinert gi et høyere sertifikat (M4). Og skipselektriker med automasjon uten andre grupper. Vet bare at elektrikere med fagbrev som ønsker å ta automatiker fagbrevet må ta Vk2 Automasjon. Iallefall kursene og eksamenene til Vk2 for å kunne fullføre praksis tiden til å kunne ta fagbrvevet, med fagarbeider lønn selvfølgelig.

Jobber for tiden på et skip som Motormann, og trenger å vite mulighetene mine siden begge fagområdene mine er ombord. For å potensielt få fast ansettelse så bør jeg kunne seile som maskinist eller skipselektriker på mønstringspapirene. Det er et skip som ikke seiler ofte, men når det seiler så bruker de maskinistene ofte til lavere stillinger (motormann) for å slippe å leie inn motormenn utenifra som igjen ikke alltid er tilgjengelige. Når jeg er ombord så er det så mye mer jeg kan gjøre om jeg får seile som skipselektriker og eller 3. / 2. maskinist,, hvis det er mulighet for å kombinere det jeg har og om det er nok til å kvalifisere en Motormann opp til 2.maskinist som har Automatiker fagbrevet i tillegg.. ? Om Automatiker fagrevet / utdannelsen kvalifiserer opp til minst et år på fagskolen for maskinister?

Noen som vet? :-)

Hei larsi

Hvordan gikk du frem får å få automatiker fagbrevet? Jeg har også motormann fagbrev å tenker å få meg automatiker fagbrev eller noe lignende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...