elf_man Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Hvis du tenker litt etter så er det ikke vits å drive å argumentere over OS brukere. Fordi uansett hva du sier så er det faktisk nesten alle som bruker XP. De som overklokker har i langt mindre grad bruk for DX10 slik som de som spiller har. Det sier seg selv at det ikke er slik at halvparten av alle overklokkere sitter tettpakket i de 15% som bruker Vista. Hva har 7 år gammelt operativsystem å gjøre med saken? Det er oppdatert hele tiden, og flertallet foretrekker det. Full utnyttelse har jeg aldri nevnt noe om, vet ikke om du har blandet med noen andre sine innlegg eller hva. Men det burde ihvertfall vært kompitabelt med XP, og muligens hatt noen veldig få poeng mindre. Det spiller ingen rolle. Hvorfor BURDE det fungere på XP? Er du klar over at det er slutt på XP i sommer? Da får man ikke kjøpt det nytt lenger. Selvom du og en del andre synes at dere skal få bruke ALT av software på XP-plattformen, så har Futuremark ALLTID stått for å lage cutting edge benchmarks. Så da er vi her. Synes du heller skal kjefte på MS som ikke lager en egen DX10 utgave for XP (men det er en annen diskusjon). Det virker som om noen ser på det som en menneskerett å kunne gjøre alt på SIN måte. Slik fungerer ikke verden. Du kan bare gjøre det beste ut av det du har. Endret 24. april 2008 av elf_man Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Syns det var på tide med en ny bench oppdatering som gjør scoren litt mer begrenset, men synd det med OS stengslene... :/ Passet veldig bra dette her siden jeg skal skaffe meg en Q9450 om ikke så lenge Og når AMD/ATI lanserer 4870 så blir det nok et kjøp der også! lurer på hvordan det scorer i Vantage! Jeg bruker da vista... syns egentlig det er helt greit me tanke på spillytelse. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Kan jeg bare få spørre hvorfor brukeren skal ha et valg ang DX10 på XP? Er ikke dette opp til MS? Det ville jo vært forbrukerfiendtlig om man fikk et valg? Eller er Vista ellers så dårlig at den bærer og brister på DX10? Og er man ikke fornøyd kan man jo bruke Linux/FreeBSD/whatever? Det er jo akkurat slik politikk som MS bestemte seg for med DX10 som driver MS folk over til Linux hver eneste dag. Det har siden longhorn var i tidlig alpha phase vært klart at DX10 blir unikt for denne plattformen. MS har tatt et valg; DX10 er for Vista. End of Case. Jeg har fulgt longhorn siden det startet selv og MS har ikke vært fjellstø på om DX10 skulle være eksklusivt for Vista som du mener. Og en ren DX10 benchmark er da vista only, enkelt og greit Vel det er nettopp det kanskje flere er misfornøyd med at den nye 3DMARK er kun ren DX10 Benching. Kanskje MS rett og slett bare skal kjøpe opp Futuremark og kalle hele greia Vista Benchmark. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det ville jo vært forbrukerfiendtlig om man fikk et valg? Eller er Vista ellers så dårlig at den bærer og brister på DX10? Det er jo akkurat slik politikk som MS bestemte seg for med DX10 som driver MS folk over til Linux hver eneste dag. Jeg har fulgt longhorn siden det startet selv og MS har ikke vært fjellstø på om DX10 skulle være eksklusivt for Vista som du mener. Vel det er nettopp det kanskje flere er misfornøyd med at den nye 3DMARK er kun ren DX10 Benching. Kanskje MS rett og slett bare skal kjøpe opp Futuremark og kalle hele greia Vista Benchmark. Beklager, men dere gjenntar de samme argumentene om og om og om igjen. Forbrukerfiendtlig og og tullete politikk og MS burde kjøpe opp Futuremark. HVA SÅ? Burde ikke du da bare boikotte hele sulamitten? Og hvem bryr seg egentlig om et par få mennesker migrerer til Linux? Dere får sitte der og IKKE spille, og IKKE kjøre spill-benchmarks og så videre da. Se hvor mye jeg bryr meg Nei, jeg skal ihvertfall kjøre denne benchmarken når den kommer, så får dere andre bare sitte og være sure over at dere ikke kan kjøre en benchmark på Windows XP Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Beklager, men dere gjenntar de samme argumentene om og om og om igjen. Forbrukerfiendtlig og og tullete politikk og MS burde kjøpe opp Futuremark. HVA SÅ? Burde ikke du da bare boikotte hele sulamitten? Eneste grunnen til at jeg har Vista på 1 maskin av ganske så mange er fordi kunder kan finne på å kjøpe Vista og at jeg dermed bør ha noe kunnskap på det. Men ellers så får jeg alle kunder til å hoppe over Vista ja. Hjemme så boikotter jeg forløpig hardt Vista i håp om at noe bedre vil skje PC verden enn kunstige tåpelige begrensninger. Jeg har også nylig kjøpt PS3 som en del av denne strategien. Og hvem bryr seg egentlig om et par få mennesker migrerer til Linux?Det er nok ikke så få, de som holder på med Linux komersiellt i Norge forteller om storm av MS folk som har begynt å omskolere seg, og det på server siden samt desktop siden. Og dette har pågått en stund. På hjemmemarkedet er heller ikke flyten fra MS til Linux ubetydelig. Så kanskje noen burde bry seg? Dere får sitte der og IKKE spille, og IKKE kjøre spill-benchmarks og så videre da. Se hvor mye jeg bryr meg Mitt faovrittspill skjønte i år at de burde tilby seg på flere plattformer enn kun MS, dermed kan jeg velge både OSX og Linux. Nei, jeg skal ihvertfall kjøre denne benchmarken når den kommer, så får dere andre bare sitte og være sure over at dere ikke kan kjøre en benchmark på Windows XP Slik jeg ser det er det ikke vi som diskuterer som noen surpomper uten å ha noen andre argumenter enn "slik skal det være" og "bæsj i skogen" type. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Får inntrykk av at de som vil ha XP-støtte kanskje er litt imot Vista sånn generelt sett, men det er bare min mening. Man kan jo eventuelt legge til 300kr, da får man jo VHP. VHP burde i mine øyne holde til de fleste (dog, ikke alle, det er sikkert en del som vil ha/trenger de ekstra funksjonene i Ultimate) H-H Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) H-H: Jeg vil bare ikke tvinges over på et annet OS jeg ikke synes er bra nok for pengene ennå. Man er ikke "mot" fordi man synes det er gøy, det er fordi man mener det ikke er nødvendig. EDIT: For min del måtte gjerne MS solgt en "Gaming Pack" for WinXP så jeg måtte betale for DX10 til XP. No problemos... gjerne. EDIT2: Det blir feil å definere det som "mot" også fordi alle som vil ha Vista må gjerne kjøre det for min del, men jeg er "mot" det faktum at de bruker spillbransjen som brekkstang for å selge Vista. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 3DmarkXX (eller nå Vantage) tester altså ikke den egentlige skjermkortytelsen men derimot hvor mye MicroSoft's DX9 / DX10 får ut av skjermkortet. Det er jo opp til Futuremark hva slags software miljø deres produkter krever for å fungere. Jeg syns imidlertid det er trist at ingen har laget en test for 3D akselleratorer (og annen maskinvare) som er uavhengig av annen software. Kun slik kan en reéll test av hardware gjennomføres og vedlikeholdes gjennom f.eks ulike operativsystem epoker. En slik reéll test vil også kunne avsløre optimaliseringmuligheter i operativsystemet, noe Futuremark's produkter på ingen måte kan bidra til. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Vista 3Dmark klinger derfor mer riktig i mine ører Nesten rart at MS ikke har kjøpt Futuremark for lenge siden og inkludert betalutgaven i Vista Ultimate eks. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 1. Microsoft er et firma som vil gjøre hva de kan for å tjene mest mulig penger. Dette oppnår de ved å tvinge folk over på Windows Vista. Det ligger ikke like mye penger i å fortsette å støtte et gammelt operativsystem. Dette er en ærlig sak. 2. 3DMark er en benchmark som skal teste den nyeste grafikken der ute, så folk kan sammenlikne score, og brife til venner og kjente om hvor bra skjermkort man har. Og selvfølgelig sikle over fin "fremtidsgrafikk". 3DMark har også hatt en nær kobling til spill-grafikk naturlig nok, siden forbruker-3D som regel kommer i form av spill. Nå er det engang slik at den naturlige retningen å gå for mer avansert grafikk i spill har vært DX10. 3. Så kommer vi til DX10. Jeg vil påstå at den virkelige kjernen i problemet her er DX10 eller egentlig DirectX som sådan. Her har vi faktisk ETT selskap, Microsoft, som sitter med kontrollen over et helt spillmarked! Ikke nok med at de har platformen X-Box/360, men "alt" som lages av spill idag er DirectX og Windows. 4. Løsningen av problemet er OpenGL eller kanskje noe nytt og tilsvarende. Jeg vil tro at det Microsoft har gjort, nemlig å gjøre DX10 avhengig av Vista, er noe som svekker DirectX og Windows sin stilling i spillmarkedet, og man hører oftere om Linux-spill nå til dags, enn for 5 år siden. Så denne "whiningen" om "DX ditt" og "Vista datt" er vel egentlig varselbjeller om hva som er i ferd med å skje. Brukerne polariseres. Microsoft har antatt en "You're either with us or against us?" innstilling, og mange vil ikke være med på den leken.. -Visjoner- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) 1. Microsoft er et firma som vil gjøre hva de kan for å tjene mest mulig penger. Dette oppnår de ved å tvinge folk over på Windows Vista. Det ligger ikke like mye penger i å fortsette å støtte et gammelt operativsystem. Dette er en ærlig sak.Markedsteknikken er ikke ukjent, men derfor overrasker det meg at så mange forbrukere forsvarer MS i slike saker. Det stiller seg annerledes om en liten aktør benytter slikt taktikk enn om en dominerende gjør det. Forøvrig helt på linje med det du skriver med unntak av at et OS som XP, om du sammenligner det med Vista og nyvinninger, ikke kan kalles så gammelt med SP2/SP3. Mye av det de gjør med Vista kunne man fått til i XP, ergo er Vista litt nytt og har mange nye funksjoner. FeaturePacks hadde vært en fint ting i MS leiren... De holder jo tross alt på med OS. 2. 3DMark er en benchmark som skal teste den nyeste grafikken der ute, så folk kan sammenlikne score, og brife til venner og kjente om hvor bra skjermkort man har. Og selvfølgelig sikle over fin "fremtidsgrafikk". 3DMark har også hatt en nær kobling til spill-grafikk naturlig nok, siden forbruker-3D som regel kommer i form av spill. Nå er det engang slik at den naturlige retningen å gå for mer avansert grafikk i spill har vært DX10. Spillgrafikk er som du sier ikke ensbetydende med DX, det er en generell missforståelse. Jeg skulle bare ønske Futuremark med 3Dmark også gjorde en innsats for å vise at DX er et av alternativene til eks. spillgrafikk. Drivere til grafikkort støtter også OpenGL. DX10 er ikke den naturlige veien å gå, men den enkleste veien fordi DX har fått en dominans. 3. Så kommer vi til DX10. Jeg vil påstå at den virkelige kjernen i problemet her er DX10 eller egentlig DirectX som sådan. Her har vi faktisk ETT selskap, Microsoft, som sitter med kontrollen over et helt spillmarked! Ikke nok med at de har platformen X-Box/360, men "alt" som lages av spill idag er DirectX og Windows.Helt klart, nesten ingen ser ut til å ville gjøre noe med for å skape en bedre balanse. 4. Løsningen av problemet er OpenGL eller kanskje noe nytt og tilsvarende. Jeg vil tro at det Microsoft har gjort, nemlig å gjøre DX10 avhengig av Vista, er noe som svekker DirectX og Windows sin stilling i spillmarkedet, og man hører oftere om Linux-spill nå til dags, enn for 5 år siden. Så denne "whiningen" om "DX ditt" og "Vista datt" er vel egentlig varselbjeller om hva som er i ferd med å skje. Brukerne polariseres. Microsoft har antatt en "You're either with us or against us?" innstilling, og mange vil ikke være med på den leken.. -Visjoner- MS har etter min mening valgt en farlig politikk med Vista og DX10 og skapt flere motstandere blant sine "egne". De var ikke fjellstø på det som noen mener og da har mange ganger måttet utsette slutten på XP pga. press i markedet. EDIT: Det må sies at MS ikke er de verste på å stadig lansere nye OS versjoner, men de stiller i en særstilling pga. sin dominans, samt at det koster en del penger og tid å oppgradere/reinstallere så mange maskiner og ikke minst få alle gjennom de første 3 "hva skjedde nå" månedene. Slik sett burde MS implementert FeaturePacks som kostet penger for nye funksjoner(evt. serviceavtale), og basert seg mer på en mikrokjerne som det ser ut som de kanskje retter seg mer mot med Windows7. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Forøvrig helt på linje med det du skriver med unntak av at et OS som XP, om du sammenligner det med Vista og nyvinninger, ikke kan kalles så gammelt med SP2/SP3. Mye av det de gjør med Vista kunne man fått til i XP, ergo er Vista litt nytt og har mange nye funksjoner. Kanskje jeg ordla meg litt feil. Jeg mente ikke at XP er et gammelt operativsystem i den forstand at det er umoderne. Men sett fra Microsoft sin side, i forbindelse med salg, er det mye vanskeligere å tjene penger på et gammelt (av dato) operativsystem, nettopp fordi de fleste har det fra før. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Jeg tror MS fint hadde klart å selge DX10 som en FeaturePack til Windows XP. Jeg hadde garantert kjøpt. Deretter kunne de solgt Aeorglass som en FeaturePack. Deretter bundlet en del mindre ting i en FeaturePack etc. Tror nok de hadde klart å tjene penger alikevel. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg tror MS fint hadde klart å selge DX10 som en FeaturePack til Windows XP. Jeg hadde garantert kjøpt. Deretter kunne de solgt Aeorglass som en FeaturePack. Deretter bundlet en del mindre ting i en FeaturePack etc. og hvordan skulle de da klare å selge Vista ... ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Til alle som vil ha alt i en skinnende stor, feit pakke med nytt navn og full glans fra første dag samt alle funksjoner du ellers måtte kjøpt i flere pakker til XP. ? Og ikke minst ny kjerne og noen tweaks rundt dem som du ikke ville fått til XP naturlig nok. Kanskje også noen funksjoner hadde fungert mer optimalt i Vista hmm, mange muligheter. Selvf. ville det blitt dyrere å kjøpe alle FeaturePacks til XP enn å kjøpe Vista. Men da hadde folk hatt et valg. Jeg hadde kanskje kjøpt et par FeaturePack til XP som hadde kostet meg 5-700,-, andre hadde kjøpt Vista osv. Jeg tror fint det er mulig å kombinere dette. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg tror MS fint hadde klart å selge DX10 som en FeaturePack til Windows XP. Jeg hadde garantert kjøpt. Joda, men hvor mye kan en slik FeaturePack koste? Og hvor mange hjemmebrukere ("skole og surfe"-brukere) bryr seg om DX10? Tror vi snakker om få prosenter av Windows-brukere egentlig. Tror nok et nytt operativsystem (Vista) fyller kistene hos Microsoft raskere, ivertfall på kort sikt. På lang sikt er det kanskje riktig at Microsoft kunne klart å tjene bra ved å satse på å styrke XP-platformen. Dette ville muligens hjulpet MS med å holde på OS-monopolet. Nå "når man først skal skifte OS", er kanskje ikke terskelen like høy for å skifte til en av de populære Linux-distribusjonene istedet for å gå for minnehungrige Vista. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Til skolene kunne man bundlet nye versjoner av Microsoft Works og helt sikkert en del andre ting relatert til deres bruksområder, om de kjøpte Vista. Eller... skolene kunne jo bare kjøpt Vista? Ellers ville jeg ment at rundt 500,- hadde vært en god retail pris for DX10 alene i en FeaturePack som en skive i din nærmeste butikk eller via kredittkort på nett. Gaming markedet virker ikke å være ubetydelig, derfor er jeg overbevist om at markedet er der. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Man må bare inse at MS vil tjene penger, og kun satse fremover og mer eller mindre bakover... Vista er og vil bli fremtiden (snart Windows 7 da men...) og XP blir satt mer og mer i hjemmekroken. mon tro om Theo343 qouter denne her Det er han jo nesten forpliktet til for å opprettholde "annenhver-post-mønsteret sitt" hehe... neida... var bare ment som en liten spøk Theo343 \/ \/ Endret 24. april 2008 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Core2Duo_duden: 1. Jeg er ikke den som "missbruker" quoting i særlig grad. Derfor ser du en del spoilere. 2. Hvor mange innlegg mener du ellers jeg skal hoppe over i en _diskusjon_? 3. *lol* Javisst har jeg klart å quote innlegg over meg i noe unødvendig grad. Det skjedde nok fordi jeg i starten plukket ut tekstområder jeg svarte på hver for seg Og dermed fortsatte quotingen selv om jeg ikke nødvendigvis delte opp teksten hvor quoting da er nødvendig selv om innlegget er rett over. EDIT: Fornøyd? hehe EDIT2: Det var et greit tips Core2Duo, jeg så det virkelig ikke selv. Takker. <----- feber og syk på 3. dag... merkelig quoting kan tydeligvis forekomme Man må bare inse at MS vil tjene penger, og kun satse fremover og mer eller mindre bakover... Vista er og vil bli fremtiden (snart Windows 7 da men...) og XP blir satt mer og mer i hjemmekroken. MS kan tjene penger på FeaturePacks og nye OS'er, samt at ingen mener at de skal beholde 20 år bakoverkompabilitet for hvert OS som de omtrent har gjort. Endret 24. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Først og fremst bør brukerne ha et valg. Vi holder ikke igjen utviklingen om vi hadde fått muligheten til å velge DX10.1 på WinXP. Vel, DX10 ville ikke ha vært det samme på WinXP som det er på Vista, noe som hadde gitt spill utviklerene en vanskeligere hverdag som igjen kan føre til kompromisser. Driver utviklerene hadde også fått en god del mer arbeid, resurser og kostnader som kunne ha blitt brukt på andre ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå