Gå til innhold

er dette OK HW?


Anbefalte innlegg

har veldig lyst til å oppdatere min 2 år gamle hardware nå :)

 

Har sett på litt, men om jeg en gang hadde noe "pc skillz" er de for lengst foreldret. Men har jo selvsagt prøvd meg og fant følgende(med grunner):

 

skjermkort: XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, Black-PCB

hovedkort: Gigabyte GA-MA790FX-DS5, AMD 790FX, DDR2 ,Socket-AM2+,ATX, GbLAN,2xPCI-Ex(2.0)x16 (bra kritikk)

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte (6000+, ca dobbelt av det jeg har nå)

RAM: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 (helt tilfeldig, minne har jeg aldri fortått noe av, untatt at mye er bra :whistle: )

 

Dette er bare satt sammen etter hva som passer med hva omtrent, og jeg har ikke tatt hensyn til hvilke produsenter som liker hvilke produsenter bedre osv.

 

Har dog en harddisk jeg tror jeg vil fortsette å bruke. PSU er 350W, noe jeg antar er litt lite, så kom gjerne med forslag der også.

Kjøling tror jeg ikke er noe problem, har vannkjøling, med dobbel 2x 120 radiator som jeg tror kan ta en del (har kjøleblokker til CPU,GPU,VPU, så litt ekstra plass på HK er kjekt, ettersom det forrige trengte litt "modifikasjon").

 

Pcen skal være tilkoblet projetor (og skjerm), kablen til projektoren var en heller dyr sak så DVI-D ut på skjermkort blir derfor heller viktig.

Det blir en spillepc hovedsaklig (uten at jeg er alt for opptatt av og spille crysis på max bare for å ha noe å skryte av :p ) men vil også bli brukt som mediapc(HTPC tror jeg man kaller det :blush: ).

Driver også å leser om hvordan man kan lage en slags server og streame video etc fra pcen og over på feks en bærebar. men tror ikke det skulle ha så mye innvirkning på hardware (?)

 

Det jeg spør om er: er forslaget mitt bra/mye for pengene

kom gjerne med egne forslag :)

 

-takk på forhånd for alle svar

 

[EDIT]linker...

Endret av Hapo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helst handlevogn :) minne er billig så jeg vet ikke helt om du trenger så høy hastighet?

 

 

Kan gå for pc6400 og heller få 3,2 gb minne (4gb)

 

 

Ville går for 600-700 watt psu BARE for og ha muligheten for å oppgradere, (500 kan funke??)

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=44584

https://prisguiden.no/product.php?productId=46725

 

pS: en fordel at de passer til ditt oppsett så ikke løp og kjøp for noen vet om disse passer :/

Lenke til kommentar

takk for alle svar :D

 

når det kommer til OS så er det nok 32bit som kommer til å bli kjørt.

 

-Masterfifty:

forstår(tror jeg) at pcXXXX står for hastigheten på minnet?

og har hastigheten mye og si? i så fall kan jeg sikkert bruke 500 kr til (når jeg først er i gang :whistle: ) for å få skikkelig minne :p

og en ting til, kanskje litt off-topic men ;) hva står da feks 800mhz, og feks 5-5-5-18 for?

 

Når det kommer til PSU tror jeg nok det trenges en ny en ja. Antar jeg kommer til å kjøpe en del fler hardisker i løpet av året :innocent: men det har det seg slik at jeg også hadde tenkt til å bestille Lian Li Modular Cube Case og har forstått at det er plass til to strømforsyninger der, så går vel ann og kjøpe en feks 350W til?

 

-newman

kunne jeg få noen lenker? :innocent:

Endret av Hapo
Lenke til kommentar
-Masterfifty:

forstår(tror jeg) at pcXXXX står for hastigheten på minnet?

og har hastigheten mye og si? i så fall kan jeg sikkert bruke 500 kr til (når jeg først er i gang :whistle: ) for å få skikkelig minne :p

og en ting til, kanskje litt off-topic men ;) hva står da feks 800mhz, og feks 5-5-5-18 for?

 

 

ja pcxxxx er hastigheten...

 

pc6400 = 800mhz

pc8000 = 1000mhz

 

Jeg villet tro at 4gb (3,2gb) ville gi bedre ytelse enn 2gb litt høyere, men litt høyere har oppgradering muligheter.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=90034

 

Mhz er hastigheten, men jeg er 100% sikker på at noen fra forumet kan beskrive dette mye bedre enn meg ;)

 

5-5-5-18 er forsinkelsen på antall klokkeslag minnet bruker før det er klar til det som det skal gjøre.

 

les dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806

 

takker endrebjorsvik for godt skrevet forklaringene

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar
forstår at det trengs 4gb ram da ja :)

 

men litt tilbake til hovedspørsmålet...

Om jeg legger til 1 til av samme minnebrikker, er det er bra/økonomisk (mye for pengene) da?

er ikke helt sikker på hva du sikter til, men å bruke 3 minnebrikker er nok ikke et godt valg. da tror jeg du vil få redusert ytelse og i værste fall ustabilt system.

Sats heller på disse

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587

mushkin redline 1000mhz-brikker. fine å ha når cpu skal overklokkes en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Hvorfor akkurat AMD? :)

 

Vet ikke om det er sånn lenger, men da jeg bygde min første pc var det "krig" mellom AMD og Intel brukere (haha, nå høres jeg ut som en bestefar som forteller om gode gamle dager :!: ). Var uansett veldig fornøyd med AMD, og følte at det ga mye for pengene ( hadde en kompis som bygde for ca samme sum, og han ble knust i enkelte tester ;) )

 

Men det har kanskje endret seg?

Endret av Hapo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...