Hapo Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) har veldig lyst til å oppdatere min 2 år gamle hardware nå Har sett på litt, men om jeg en gang hadde noe "pc skillz" er de for lengst foreldret. Men har jo selvsagt prøvd meg og fant følgende(med grunner): skjermkort: XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, Black-PCB hovedkort: Gigabyte GA-MA790FX-DS5, AMD 790FX, DDR2 ,Socket-AM2+,ATX, GbLAN,2xPCI-Ex(2.0)x16 (bra kritikk) CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte (6000+, ca dobbelt av det jeg har nå) RAM: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 (helt tilfeldig, minne har jeg aldri fortått noe av, untatt at mye er bra ) Dette er bare satt sammen etter hva som passer med hva omtrent, og jeg har ikke tatt hensyn til hvilke produsenter som liker hvilke produsenter bedre osv. Har dog en harddisk jeg tror jeg vil fortsette å bruke. PSU er 350W, noe jeg antar er litt lite, så kom gjerne med forslag der også. Kjøling tror jeg ikke er noe problem, har vannkjøling, med dobbel 2x 120 radiator som jeg tror kan ta en del (har kjøleblokker til CPU,GPU,VPU, så litt ekstra plass på HK er kjekt, ettersom det forrige trengte litt "modifikasjon"). Pcen skal være tilkoblet projetor (og skjerm), kablen til projektoren var en heller dyr sak så DVI-D ut på skjermkort blir derfor heller viktig. Det blir en spillepc hovedsaklig (uten at jeg er alt for opptatt av og spille crysis på max bare for å ha noe å skryte av ) men vil også bli brukt som mediapc(HTPC tror jeg man kaller det ). Driver også å leser om hvordan man kan lage en slags server og streame video etc fra pcen og over på feks en bærebar. men tror ikke det skulle ha så mye innvirkning på hardware (?) Det jeg spør om er: er forslaget mitt bra/mye for pengene kom gjerne med egne forslag -takk på forhånd for alle svar [EDIT]linker... Endret 27. april 2008 av Hapo Lenke til kommentar
Ståle^^ Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Gå for noe intel basert du, more bang for buck Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Tips til trådstarter: du får mer og bedre hjelp om du faktisk poster navn på komponentene. Ikke alle som orker å åpne fire forskjellige tabs i nettleseren bare for å se hva du har valgt ut. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) gigabyte p35-ds3(evnt. ds3r) 700kr intel e8400 1300kr 4gb ram 800mhz 500kr (evnt. mushkin 8000 på netshop til 700kr) ati 3870 (x2) (ati er bedre på video enn nvidia) mist 500w strømforsyning. stille, god og ikke altfor dyr Endret 24. april 2008 av newman221 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 i tråd starten da! hei, det var ikke meg som startet denne tråden... Jeg bare kom med et fornuftig forslag jeg.. Og jeg syns absolutt trådstarter bør vurdere 4gb ram, selv om han kanskje har 32bit system. 3,2gb er uansett vesentlig bedre enn 2gb ram. Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Helst handlevogn minne er billig så jeg vet ikke helt om du trenger så høy hastighet? Kan gå for pc6400 og heller få 3,2 gb minne (4gb) Ville går for 600-700 watt psu BARE for og ha muligheten for å oppgradere, (500 kan funke??) https://prisguiden.no/product.php?productId=44584 https://prisguiden.no/product.php?productId=46725 pS: en fordel at de passer til ditt oppsett så ikke løp og kjøp for noen vet om disse passer :/ Lenke til kommentar
Hapo Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 (endret) takk for alle svar når det kommer til OS så er det nok 32bit som kommer til å bli kjørt. -Masterfifty: forstår(tror jeg) at pcXXXX står for hastigheten på minnet? og har hastigheten mye og si? i så fall kan jeg sikkert bruke 500 kr til (når jeg først er i gang ) for å få skikkelig minne og en ting til, kanskje litt off-topic men hva står da feks 800mhz, og feks 5-5-5-18 for? Når det kommer til PSU tror jeg nok det trenges en ny en ja. Antar jeg kommer til å kjøpe en del fler hardisker i løpet av året men det har det seg slik at jeg også hadde tenkt til å bestille Lian Li Modular Cube Case og har forstått at det er plass til to strømforsyninger der, så går vel ann og kjøpe en feks 350W til? -newman kunne jeg få noen lenker? Endret 24. april 2008 av Hapo Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) -Masterfifty:forstår(tror jeg) at pcXXXX står for hastigheten på minnet? og har hastigheten mye og si? i så fall kan jeg sikkert bruke 500 kr til (når jeg først er i gang ) for å få skikkelig minne og en ting til, kanskje litt off-topic men hva står da feks 800mhz, og feks 5-5-5-18 for? ja pcxxxx er hastigheten... pc6400 = 800mhz pc8000 = 1000mhz Jeg villet tro at 4gb (3,2gb) ville gi bedre ytelse enn 2gb litt høyere, men litt høyere har oppgradering muligheter. https://prisguiden.no/product.php?productId=90034 Mhz er hastigheten, men jeg er 100% sikker på at noen fra forumet kan beskrive dette mye bedre enn meg 5-5-5-18 er forsinkelsen på antall klokkeslag minnet bruker før det er klar til det som det skal gjøre. les dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 takker endrebjorsvik for godt skrevet forklaringene Endret 24. april 2008 av Masterfifty Lenke til kommentar
Hapo Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 forstår at det trengs 4gb ram da ja men litt tilbake til hovedspørsmålet... Om jeg legger til 1 til av samme minnebrikker, er det er bra/økonomisk (mye for pengene) da? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 forstår at det trengs 4gb ram da ja men litt tilbake til hovedspørsmålet... Om jeg legger til 1 til av samme minnebrikker, er det er bra/økonomisk (mye for pengene) da? er ikke helt sikker på hva du sikter til, men å bruke 3 minnebrikker er nok ikke et godt valg. da tror jeg du vil få redusert ytelse og i værste fall ustabilt system. Sats heller på disse http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 mushkin redline 1000mhz-brikker. fine å ha når cpu skal overklokkes en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
Hapo Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Så fine ut de minnebrikkene ja Og overklokking er neppe utenklig Og de brikkene vil passe bra sammen med de delene også? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Så fine ut de minnebrikkene ja Og overklokking er neppe utenklig Og de brikkene vil passe bra sammen med de delene også? det meste fungerer, så lenge man styrer unna nvidia chipset. hvis man velger noe slikt må man tenke gjennom hvilke komponenter man kjøper. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hvorfor akkurat AMD? Lenke til kommentar
KnowN Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Sier jeg også, du vinner på å ha Intel<3 Og en ting til, ATI er bedre enn Nvidia? Hmm.. Lenke til kommentar
Hapo Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Hvorfor akkurat AMD? Vet ikke om det er sånn lenger, men da jeg bygde min første pc var det "krig" mellom AMD og Intel brukere (haha, nå høres jeg ut som en bestefar som forteller om gode gamle dager :!: ). Var uansett veldig fornøyd med AMD, og følte at det ga mye for pengene ( hadde en kompis som bygde for ca samme sum, og han ble knust i enkelte tester ) Men det har kanskje endret seg? Endret 27. april 2008 av Hapo Lenke til kommentar
KnowN Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 ja Nå¨er det definitivt omvendt! Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Gå for Intel du. E8400 er en god CPU til en rimelig penge. Dersom du vil ha en billig firekjerner kan Q6600 være et godt alternativ eller Q9450 dersom du ønsker å gå hakket opp i ytelse og nyere teknologi. Fordelen med 45 nm er: Bruker mindre strøm og utvikler derfor mindre varme. Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Sier jeg også, du vinner på å ha Intel<3Og en ting til, ATI er bedre enn Nvidia? Hmm.. har hørt at ATI har best 3dmark score, men NVIDIA har best ytelse i spill Nesten gammle gode spørsmålet, utseende eller comfort? Men uansett Nvidia <3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå