noob11 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Siden Trustix ikke lenger blir videreutviklet ser jeg etter en alternativ distro. Hovedkriterier er sikkert, stabilt, pakkesystem med automatisk oppdatering og jeg trenger ikke gui. Jeg har sett litt på EnGarde Secur Linux. Er det noen som har noe erfaring med det? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 De fleste "mainstream" linux-distroer har blitt sikre nok, om ikke ut av boksen, så er de ihvertfall lettere å sikre nå enn de var før. Med de kriteriene der, tror jeg nok Debian eller CentOS vil passe best. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Hadde inntrykket av at CentOS var noe bloated, men jeg tester en minimal install også får vi se Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Riktig nok så er FreeBSD eller OpenBSD ikke GNU/Linux, men det er ganske mye sikrere enn Linux. OpenBSD har vel bare hatt to kritiske exploits siden det ble lansert, hvis jeg ikke husker feil. Ellers er alltids Debian Etch (kun stable-pakker) et godt valg! Legg inn via netinstall så sikrer du at du får det siste, uten å måtte oppdatere! Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 hmm, hadde ikke tenkt tanken på BSD. Er det noen fundamentale forskjeller på BSD og *nix jeg bør vite om før jeg prøver en av dem? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 BSD er jo *nix. Dvs, det er ikke linux, men det er jo i Unix-familien (nærmere beslektet enn linux) Så du finner nok ingen fundamentale forskjeller, men det er forskjeller. Vet ikke helt om jeg vil være med på at det er så mye sikrere med FreeBSD enn linux, setter man opp boksen sin skikkelig bør det uansett ikke være noe problem. OpenBSD er nok i en særklasse når det gjelder sikkerhet, men er nok heller ikke det beste valget til alt. Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Ja - du sier noe. Alt til sitt bruk! Selv går det kun i FreeBSD til nettverk og Debian som all-around boks her hos meg. Debian har et voksent pakkesystem og mye god dokumentasjon, og er by far den beste Linux distroen. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 (endret) bleh.. Dette var vanskeligere enn jeg trodde. Av en eller annen merkelig grunn kan jeg boote fra CD/DVD i forskjellige distoer, men ingen klarer å finne CD/DVD når de skal kopiere filer i installasjonen. Feks Debian. Testet med to forskjellige brennere, CDplate, DVDplate og CD-RWplate. Den booter og starter installasjonen. Så leter den etter CDen men kan ikke finne den... Hur i [stygge ord] kan den klage på at CDen ikke er der når den har bootet fra den? Testet: Debian (etch) (CDiso), CentOS 5.1 (DVDiso og CDiso) og Linuxmce (DVDiso) Er det noen som har noe råd til meg? EDIT: og nei, jeg mixer ikke SATA HDD og IDE cd-rom eller dvdrom. Er bare 1 IDE hdd og 1 IDE cdrom i systemet nå. Endret 25. april 2008 av noob11 Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Da gjør du det så enkelt som at du laster ned net-install av debian etch. Så burde ikke det være noe problem! Debian Etch 32bit: ftp://ftp.uio.no/linux/debian-iso/4.0_r3/i386/iso-cd/debian-40r3-i386-netinst.iso Debian Etch 64bit: ftp://ftp.uio.no/linux/debian-iso/4.0_r3/amd64/iso-cd/debian-40r3-i386-netinst.iso Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Problemet ligger i jmicron pata controlleren (jmb368) Ingen av distroene jeg har prøvd så langt finner den, og ingenting av det jeg finner på div forum osv hjelper. Det virker som man ikke skal bruke IDE disker til nyere utstyr. Intel har faktisk ikke IDE støtte i chipsettene sine lenger :/ Jeg skal oppdatere om jeg finner en løsning. Endret 29. april 2008 av noob11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå