Gå til innhold

Hva er max temp på XP1700+?

tilstad

Anbefalte innlegg

Har fått meg ny pc med et hovedkort som er mer enn overklokkingsvillig, men jeg har egentlig ikke fått noen klarhet i hvor man bør sette grensen når det kommer til temp på cpu. Har en vifte med rheostat og den kan jo stilles helt ned så man ikke hører den, men da kjøler den ikke mye heller. Da man jo ønsker så lite støy som mulig lurer jeg på hvilken temp man bør prøve å holde seg innenfor...evt hvilken temp er det cpu ryker på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er 60 grader faktisk temperatur, eller det som oppfattes av temp-dioden under socket'en?

Ligger på mellom 45-46 nå, kjører seti konstant på min 1ghz t-bird. ettersom dette er temperaur målt under socketen kan jeg lett tenke meg at faktisk temperatur er minst 10¤ høyere, noe som plasserer oss farlig når 60...

Lenke til kommentar

Men ustabilitet er en ting man jo kan leve med...værre blir det om man rett og slett svir av hele shiten... Tok av sidedekslet og da falt tempen ifra 52 til 34..ganske mye det egentlig.. Men da står vifta på"nesten av" . Slakta en gammel P 120 som hadde ei fin 80mm Papstvifte som var skikkelig stillegående. skal gjøre noen forsøk med den som kabinettvifte ev. sette den rett på ribba. Tviler på at det gir meg flere Mhz da men..

Lenke til kommentar

Ja, de gamle athlon'ene har max core temp på 90 til 100 grader.

Det er en kode på CPU'en som forklarer hvor mye den tåler - men da må du ut på http://www.amd.com og sjekke noe whitepapers for å finne eksakt hva din cpu tåler.

Anyway, ingen fare før 80 grader - jeg har satt min egen til å skru seg av ved 80 grader.

Lenke til kommentar

Ok 80 grader..da skulle jeg jo ha litt å gå på. Men en annen ting er de elendige programmene som skal måle tempen, det måles nå i bios, en medfølgende app, coolmon og sisoft sandra. ALLE temene er forskjellige..sukk. Noen som vet om noe man kan stole på?

Lenke til kommentar

før du kommer opp i 80C kommer den til å bli ustabil. hold tempen under 50C, da varer cpuen ett par år... holder du den under 30C varer den i 100 år... under -10C varer den i 1000000 år.

du skjønner sikkert hva jeg mener... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...