Gå til innhold

Erstatte zftpserver med linux variant.

noob11

Anbefalte innlegg

Jeg bruker nå zftpserver på XP. Siden jeg har kjøpt meg ny server har jeg lyst til å få alt over på linux. Jeg har funnet det meste av det jeg trenger, men et godt alternativ til zftp trenger jeg litt hjelp med.

Det jeg legger mest vekt på er virtual filsystem funksjonen til zftp. Den fungerer slik at jeg oppretter en virtuell mappe som kan linkes til forskjellige fysiske steder. Feks, /film som ftpbrukeren ser hentes fra c:\film, d:\film og \\filserver\film1 slik at det ser ut som en mappe. Samme systemet funker ved upload. Brukeren ser /upload som er linket til flere steder. Når brukeren laster opp legger Zftp filen i den uploadkatalogen som har mest plass.

Etter å ha lest litt tror jeg muligens jeg kan få det samme oppsettet ved å bruke symlinks til å opprette strukturen jeg ønsker og da bruke hvilket som helst ftp program i linux. Stemmer det, og har noen en link til mer info om hvordan man lager symlinker til samba shares på andre maskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lekt litt med ln -s men jeg får ikke ønsket resultat. Mulig jeg ikke skjønner hvordan det skal brukes...

Si jeg har /ftproot og /test1 /test2 og /test3. I alle /test* ligger det filer. Hvordan bruker jeg da ln til å få alle filene som ligger under /test* til å vises under /ftproot ?

Det er for mange filer til at jeg orker å linke hver enkelt fil, og jeg vil at /ftproot holder seg oppdatert om jeg forandrer filene (sletter og legger til) i /test*

Slik er det:

/test1/fil1

/test2/fil2

/test3/fil3

Jeg vil se:

/ftproot/fil1

/ftproot/fil2

/ftproot/fil3

EDIT: oki, med litt mer leking fikk jeg til oppsettet jeg ville ha med ln -s test*/* ftproot Problemet nå er at om jeg legger til en fil i /test1 så vises den ikke i /ftproot uten å kjøre den komandoen igjen. Det må da finnes en bedre løsning?

EDIT2: hmm, kan man ikke kjøre ting som more osv på symblinker? Hva er da hensikten med dem?

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...