Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor effektivt er det å gå til jobben?

NothgaliC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvor stor han er, så det blir liksom litt vanskelig å unngå å tipse han med at man ikke bør begynne med å småjogge...

Det står i førstepost. :p

Joa, men det kommer litt an på hvordan kroppen er bygd opp også. Synes egentlig ikke han er stor nok til å ikke jogge hvis han skaffer seg skikkelige sko. Det er hvertfall ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar

Så stor forskjell er det vel ikke på folk? Uansett er han absolutt i faresonen, og ut ifra det han skriver virker det som om formen er slik at jogging vil være fullstendig pyton og demotiverende. Man skal ha ganske bra kondis før jogging blir såpass digg at det er noe man driver med, i hvert fall er det sånn for meg.

Lenke til kommentar

Ingenting er digg når man ikke får det til. Jeg syntes heller ikke det var noe artig, inntil jeg hadde presset meg kveld etter kveld til å faktisk holde ut med sammenhengende løping de kilometerene jeg hadde lagt opp til å gå, og etterhvert jogge.

Klart, det å gå er bedre enn ingenting, men man kan ikke forvente å få det så effektivt som å faktisk presse seg selv til å løpe lenger og lenger hver gang. Å gå ned i vekt er hardt hvis man ikke har motivasjon til det, fordi det er rett og slett for enkelt å tenke at man kan utsette det til i morgen istedet.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Just det, og derfor er det en god ide å begynne forsiktig og heller trappe opp etter hvert. Dette handler uansett ikke bare om at det kan være tungt og kjipt, men at det for en så tung person kan være direkte farlig. Jeg kommer i hvert fall ikke til å jogge før jeg er godt under 100 kilo.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Direkte farlig når man er 110-115 med skikkelige sko synes jeg er å ta i. Hva med fat-camp-gjengen? De løper jo som bare det og er 150++ ? Ser ikke at disse trenerene akkurat prøver å holde dem tilbake. Er man forsiktig, og har skikkelig utstyr seg jeg rett og slett ingen grunn til å la vær. Er man under 100kg synes jeg faktisk man begynner å nærme seg såppass normalvekt at man kunne ha startet med løping for lenge siden. :p

Synes hvertfall trådstarter kan stikke innom löplabbet og høre med de, og hva de synes.

Lenke til kommentar

löplabbet har jeg faktisk ikke hørt om før. Så jeg sjekka litt rundt på nettet og det ser ut som om jeg må reise flere timer for å komme meg til nærmeste.

Uansett så hadde jeg tenkt på å begynne med jogging, men vil ikke begynne før jeg kommer meg bedre i form i og med at jeg harr veldig liten motivasjon for dette akkurat nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har glemt å veid meg så vet ikke om jeg har gått noe ned i vekt.

Men av og til når jeg går får jeg vondt i leggene, mistenker at det er på grunn av dårlige sko. får vondt på midten av leggene på utsidene. og bak på leggene. kan dette være på grunn av dårlige sko?

og har merka at gåturen er blitt litt lettere. Nå er jeg ikke fullt så sliten etter en lang oppoverbakke jeg må gå, dog er det mulig at det bare er innbillning.

Lenke til kommentar

Hørtes veldig ut som ett skoproblem ja. Burde kjøpe deg ett bare gode sko til den turen, spesielt hvis du går fort.

Hvis du har skog/skogsstier rundt der du bor anbefaler jeg deg å bruke de flittig. Det vil si i helgene og hver dag du har tid til å gå deg en tur. Det er mye mindre belastende for beina dine da underlaget er mykt. Skal du begynne å jogge er det også der du burde starte, og ikke på asfalt som er veldig belastende underlag.

Du kan eventuelt ta med deg en sekk med litt god mat. Frisk frukt, grønnsaker, noe du liker, gjerne kjøttprodukter (Min personlige mening er at kaldt lammelår er helt perfekt til sånne turer) og gå deg en god tur i skogen. Etter 1.5 - 2 timers gange +++ kan du sette deg ned og slappe godt av med god mat og natur rundt deg. Ikke vær redd for å gå for langt på disse turene heller, jo lenger du går jo bedre vil maten smake. Pass derimot på å ikke ta med deg lassevis med mat på disse turene, men kun det du trenger, og hvis du begynner å bli mett er det ingen vits i å fortsette å spise bare for å tømme sekken. Ta med deg resten ned igjen, du kan jo eventuelt ta deg en rast til hvis du vil.

Ellers burde kostholdet ditt gjøres noe med. Ikke noe drastisk, men noe for å få opp forbrenninga.

Først og fremst har du allerede påpekt frokosten din selv. Bytt den gjerne ut med havregryn/havregrøt.

Ta med deg frukt og grønt på jobben. Sammen med noen skiver med grovt brød vil dette være helt ideelt til lunsj. Hvis du har muligheten burde du også ha ett måltid mellom lunsj og middag. F. eks. en enkel salat, litt pasta, muligens en brødskive.

Til middag burde du ta deg tid til å lage deg skikkelig middag. Varier denne, og ha alltid en stor proteinkilde til (Kylling, rødt kjøtt (bruk gjerne kylling istede der du kan), fisk, bønner, +++) og noe mindre karbohydrater (poteter, pasta, ris, brød, ++). Ha alltid noe grønt til. Da mener jeg ikke kun grønnsaker, men grønnsaker som faktisk er grønne da disse har mye mer vitaminer og mineraler enn de fleste andre. Spesielt brokkoli er veldig bra, så bruk det.

Ellers burde du ha minimum ett måltid til før du legger deg. Litt i samme kategori som lunsjen.

Husk at du heller burde spise ofte enn sjeldent. Spiser du ofte trenger du ikke like mye hvert måltid, og forbrenningen din går opp. Spiser du sjeldent går forbrenningen ned, men samtidig spiser du mye da du spiser siden du er sulten. Sult er ikke kroppens måte å si at du snart trenger mat, men kroppens måte å varsle at nå er det for lenge siden jeg fikk mat, så jeg slår av noen av funksjonene dine så jeg klarer meg.

Men jeg ser ingen grunn til å være nazi med maten. Det viktige er at du får i deg proteiner, frukt og grønt, samt at du spiser regelmessig og variert.

Du er dessuten allerede godt på vei med å gå til jobben. Aktivitet er det beste du kan gjøre i forhold til helse og vekt. Det at du merker du blir mindre sliten nå enn da du startet vil jeg tro er helt reelt og ikke bare innbilning.

Ser at innlegget ble veldig langt, men håper du får noe ut av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Husk at du heller burde spise ofte enn sjeldent. Spiser du ofte trenger du ikke like mye hvert måltid, og forbrenningen din går opp. Spiser du sjeldent går forbrenningen ned, men samtidig spiser du mye da du spiser siden du er sulten.

Tja. Kilde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg ser ikke helt hvordan det beviser at små, hyppige måltider gir bedre forbrenning. For all del, jeg har ikke noe i mot et kosthold som innebærer 5-6 småmåltider til dagen, men nå er det faktisk bevist at faste øker forbrenningen. Spareblussmodusen som nevnes slår ikke inn før etter 4-5 dager på ekstremt lite næring. Jeg er mer for at folk spiser når de er sultne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Studies show that resting metabolism increases in fasting (again, quite contrary to popular belief), mediated by increases in catecholamines like noradrenalin, but this effect is quite insignificant when you’re talking about humans ability to eat boatloads of calories, when introduced to energy dense and palpable foods.

Intervju med Martin Berkhan.

I have a bachelor’s degree in Medical Sciences and Education and my major is in Public Health Sciences. While my background has helped me to separate facts from bullshit, of which there is plenty of in the fitness and bodybuilding community, my knowledge of nutrition and weight training is purely self-taught. I consider passion the best tutor and I have that in spades, when it comes to improving body composition through nutrition and weight training.

Nå vet jeg ikke hvilken bakgrunn du har, men du mener altså at det fornuftige er å spise på en måte som gjør at kroppen jevnlig skiller ut insulin og dermed lagrer mest mulig næring. Så når du sier "all fornuft" så er jeg nysgjerrig på hva du mener.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Normal fornuft, eller logikk hvis du vil, vil jo tilsi at hvis du ikke spiser vil kroppen bruke mindre næring siden den ikke får i seg mer næring, og dermed trenger den ikke forbrenne mer, så forbrenningen slåes ned. Men nå er jo ikke det han beskriver der ren fasting, etter hva jeg har forstått av starten der (?) men en spessiell form for fasting. Har derimot ikke tid til å lese hele akurat nå.

Ett intervju er vel for så vidt heller ikke noe en kan kalle ett bevis for at fasting øker forbrenningen som du så fint sa det, men heller rett og slett ett intervju med en person som hevder at fasting øker forbrenningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Normal fornuft, eller logikk hvis du vil, vil jo tilsi at hvis du ikke spiser vil kroppen bruke mindre næring siden den ikke får i seg mer næring, og dermed trenger den ikke forbrenne mer, så forbrenningen slåes ned. Men nå er jo ikke det han beskriver der ren fasting, etter hva jeg har forstått av starten der (?) men en spessiell form for fasting. Har derimot ikke tid til å lese hele akurat nå.

Ett intervju er vel for så vidt heller ikke noe en kan kalle ett bevis for at fasting øker forbrenningen som du så fint sa det, men heller rett og slett ett intervju med en person som hevder at fasting øker forbrenningen.

Det var en grunn til at jeg tok med sitatet om utdanningen hans. Jeg tror de fleste vil være enige med meg i at et intervju med en så suksessrik trenings- og kostholdsveileder er en minst like god kilde som NRK og Akropolis.

Som jeg nevnte tar det 4-5 dager før kroppen begynner å reagere på lite eller ingen næring. Hvis den "normale fornuften" du beskriver hadde vært reell så hadde det så og si vært umulig å gå ned i vekt uten å konstant hive "bensin på bålet" i form av næring som holder blodsukkeret og dermed forbrenningen stabil.

Jeg synes for øvrig det er rart at du avskriver linken min uten å ha lest hele. Hva er poenget å diskutere med deg hvis du ikke setter deg inn i andres argumenter?

Merk: Jeg sier ikke at du tar feil, jeg bare påpeker at det er mange veier til Rom.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...