Gå til innhold

Vil ikke tvinge sosialklienter på jobb - Bjarne Håkon Hanssen (Ap)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også Enig i det Per-Kristian Foss mener her. Når man er frisk og oppegående så fortjener man IKKE trygd! Skjønner ikke at staten kan sitte og se på at enkelte sosialklienter koser seg på cafe midt i uka mens resten av folket arbeider/ studerer. De skulle rett og slett mistet pengestøtten på dagen! Hvorfor skal skattepengene brukes på late folk?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at staten kan sitte og se på at enkelte sosialklienter koser seg på cafe midt i uka mens resten av folket arbeider/ studerer. Hvorfor skal skattepengene brukes på late folk?

Jeg tror situasjonen er noe mer sammensatt enn at "folk er late"; men om man er så bloddryppende misunnelig på folk som ikke behøver å jobbe, og likevel får lomma full av spenn, kan man jo si opp jobben og leve det glade liv på cafe selv. Jeg beholder heller lønna mi, selv om det betyr at jeg må se langt etter cafebesøkene. Det er viktigere å betjene huslånet. Et lån jeg neppe hadde fått om jeg gikk på sossen.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig et praktisk spørsmål. Er antallet langtids sosialklienter som det er realistisk å få tilbake i arbeid spesielt stort? Ifølge VG er det 122000 som mottar sosialhjelp i løpet av et år, men det er bare 11% av disse som mottar støtte hele året, altså 13000 mennsker. Det er 3 promille av befolkningen.

Noen av disse ville kanskje komme seg ut av det med praktisk hjelp. Men noen mennesker vi falle utenfor samfunnet uansett hva vi gjør. Det er kapitalismens og industrialismens bakside, det er alltid noen mennesker vi ikke finner "plass til".

En del av disse 3 promillene kommer aldri til å jobbe, så hvorfor mase med arbeidstrening så lenge det er mot deres vilje? Blir de mer arbeidslystne eller arbeidsføre av den grunn? De som vil gjør det vel om tilbudet er frivillig også.

Det er antagelig bare sånn at en viss prosentdel er det billigere for staten og dermed skattebetalerne å gi trygd eller sosialhjelp enn å prøve å få i arbeid. Antagelig burde folk som aldri kommer seg i jobb uansett tilbud og tiltak settes på trygd istedet.

Og hva gjør vi med de som ikke vil eller kan? Vi kan ikke sette dem på gaten i en velferdsstat. Så da er det ikke så enkelt som å nekte dem sosialhjelp. Ogda blir tvangsmidlene symbolske.

Man kan selvsagt være prinsipielt enig med PK Foss. Det er jeg ofte. Men i denne saken tror jeg rett og slett ikke på medisinen som foreskrives. Dette er symbolpolitikk.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...