Lakus Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Emnetittelen er spørsmålet, og under er svaret på NRK sine sider. Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens Greia er at en venn av meg har begynt å få regninger fra NRK til lisens. Han ble 18 i fjor sommer, og jobber som maler-lærling med ca8000 i mnd. Han bor hjemme sammen med moren sin og tre andre søsken. Moren har alltid betalt en regning for alle TV'ene i huset, men nå vil NRK ha penger for vennen min sin også. Er dette fordi han kjøpte sin egen TV etter han var 18år? Dette påstar de han møter på telefon. Men hvorfor i all verden har ikke jeg fått en slik regning enda da? Vi ligger nemlig helt likt ann, bortsett fra at jeg ikke har fått jobb før nå (første arbeidsdag er Fredag 2.Mai). Ellers er vi like gamle, har bursdag nesten samme dato, og har begge kjøpt TV'ene våre etter vi ble 18. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det er sånn at hvis man kjøper TV eller opptaksutstyr er det lurt å sette den i navnet til "hovedforsørger" i familien, for det er normalt sånn at man etter et slikt kjøp må betale lisens. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Greia er at jeg og han er i samme situasjon: -Begge har vært atten siden i fjor sommer. -Begge kjøpte ny TV i sitt eget navn. Men han har fått regning og ikke jeg. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Dette går på om han "bor for seg selv" hjemme eller om han sover på soverommet, deler kjøkken og bad med resten... Har han en egen hybel med kjøkken etc i kjelleren og tjener så mye (til og med stipend er nok) så er han regnet for at familien ikke forsørger han! Skal selvsagt ikke betale lisens for tv på rommet hjemme hos mamma og pappa! Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Han bor på rommet hos mamma, men med lærling-lønn på ca 8000 i mnd. Kan han si til NRK at han ikke skal betale lisens, eller må han betale evt gi opp NRK. Endret 24. april 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Er det ikke bare for kameraten din å ringe NRK å høre. De har vel et telefonnummer man kan ringe? Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Meld til NRK at TV'en er kastet. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Meld til NRK at TV'en er kastet. Også et bra tips. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Så lenge de bor i samme hustand så trenger han ikke å betale slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Er det ikke bare for kameraten din å ringe NRK å høre. De har vel et telefonnummer man kan ringe?Det er jo det han har gjort, og de sier det ikke holder at han bor hjemme Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Er det ikke bare for kameraten din å ringe NRK å høre. De har vel et telefonnummer man kan ringe?Det er jo det han har gjort, og de sier det ikke holder at han bor hjemme Men da er nok det riktig da. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 jeg kjøpte ny tv og fikk pluttselig lisens krav, så da solgte jeg tv til foreldrene mine Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 jeg kjøpte ny tv og fikk pluttselig lisens krav, så da solgte jeg tv til foreldrene mine Samme her, i dag faktisk.. TV-selgere rapporterer TV-salg til NRK. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Litt merkelige regler når det gjelder lisens egentlig. Skulle kjøpe meg ny DVD-spiller, og hadde med min kjære mor så den kunne stå i hennes navn (for å slippe lisens). Men da jeg spurte i butikken sa de at man ikke ble registrert som lisensbetaler hvis man kjøpte en vanlig DVD-spiller, men hadde spilleren derimot hatt opptaker måtte jeg betalt lisens. Det er jo helt vanvittig. De må da skjønne at jeg ikke trenger en DVD-spiller hvis jeg ikke har TV, og at jeg ikke trenger en opptaker for å se på NRK. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det gjelder kun hvis den har tuner! Det er jo litt av poenget! Du kan jo koble DVD-spilleren din til et tv uten tuner! Da slipper man jo lisens! Det er sprøtt, men så sprøtt er det ikke Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 nei, det er faktisk lisens på dvd, hvs spillere også Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) vhs ja! Men ikke dvd spiller uten tuner nei! § 1. Betalingsplikt Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge. Endret 24. april 2008 av Jotun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå