Gå til innhold

GTA hypen? Noen andre som ikke skjønner den?

Anbefalte innlegg

Siden jeg har spilt GTA IV noen timer nå, så tenkte jeg å dele et par meninger om spillet.

I følge gamerankings, så er GTA IV så nærme perfekt som man får det, men jeg må være ærlig å si at jeg ikke er helt med der.

Altså, misforstå meg rett, det er et BRA spill. Jeg elsker dialogene og alle detaljene spillet har. Det ser også veldig flott ut grafikkmessig. Det er bare ikke verdt 10/10 fra ørten spillsider som aldri gir 10/10.

Kan jo nevne et par ting jeg ikke liker:

* Kameraet i spillet kan ofte være skikkelig forvirrende. Både når man går/løper vanlig eller når man er i våpen modus. Personlig syntes jeg det er forferdelig irriterende at kameraet "spretter tilbake på plass" når man beveger det.

* Når man er i våpenmodus og skal sikte på folk, så er det utrolig vanskelig å skifte mål. Det virker som om den ikke helt greier å gi slipp på første personen som ble sikta på.

Det var f.eks en gang jeg skulle skyte en fyr som prøvde å stikke av, men spillet ville heller sikte på fyren som lå på bakken ved siden av meg. Sånne ting mista f.eks Crackdown poeng/karakterer på, hvorfor er GTA off the hook her?

* coversystemet er veldig vanskelig å få tak på. Mange av disse review'ene sier at spillet har like bra coversystem som de beste FPS'ene. Dette må jeg si meg uenig i. Det funker bedre enn å ikke ha dekning, men der stopper det egentlig.

* Litt relevant til de forrige punktene: Helt hårreisende mye knapper å holde styr på. Har dere sett på kontroll-oversikten? Er jo en liten novelle av forklaring der.

* Bilene er helt FORFERDELIGE å kjøre. Jeg kunne skjønte det om de hadde gjort bilene så realistiske som mulig, men det er de langt ifra. Bilene oppfører seg som om de er laget av gummi. Jeg greide å velte en "bmw" i en sving, og jeg kjørte ikke fort i det hele tatt. At spillet ikke mister poeng/karakter for dette er helt vanvittig.

* Om man ikke greier et mission, så må man starte HELT på nytt igjen. Dvs, man må kjøre til stedet mission'et starter og prøve igjen. Er man langt unna er dette forferdelig irriterende. Hvorfor ikke ha mulighet til å save rett mission'et EGENTLIG starter?

Dette er ting som plager meg etter bare 5-6 timers spilling. Jeg sier ikke at det ødelegger så mye at det ikke er gøy mer, men det ødelegger så mye at det ikke fortjener perfekt karakter av ALLE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Om man ikke greier et mission, så må man starte HELT på nytt igjen. Dvs, man må kjøre til stedet mission'et starter og prøve igjen. Er man langt unna er dette forferdelig irriterende. Hvorfor ikke ha mulighet til å save rett mission'et EGENTLIG starter?

Du vet at du får er melding på mobilen som "restarter" missionet når du dør/ får mission failed? :)

Er enig i at kameraet kunne vært bedre + ett par småting som irriterer (dvs bugs) men alt i alt er jeg veldig fornøyd med GTA4 ihvertfall

Lenke til kommentar

Bruk mobilen din da mann, får ei tekstmelding om du vil starte på nytt.

Lenke til kommentar
Du vet at du får er melding på mobilen som "restarter" missionet når du dør/ får mission failed? :)

Joda, men man må fortsatt kjøre dit ting skjer hver gang.

Var f.eks en gang jeg skulle hente han rastafyren og kjøre han et sted for å kverke et par folk. Døde jeg der og valgte å restarte mission'et, så måtte jeg fortsatt kjøre bort å hente han og så kjøre dit man skal kverke de folka. Hvorfor ikke ha et savepunkt der man skal kverke folka?

Er det et vanskelig mission med mye kjøring blir man ganske lei etterhvert..

Lenke til kommentar
Etter å ha spilt Crackdown skjønner jeg ikke noe særlig av den nei. 100 ganger morsommere å ha superkrefter å hoppe rundt å skyte raketter osv.

Helt enig der. Bilene, våpnene og alt sånt er mye kulere i Crackdown. Synd story'en er litt jalla, men den er egentlig ikke så viktig der..

Hadde de brukt konseptet til Crackdown og blanda det med storytellinga til GTA IV, da kunne vi begynt å snakke perfekt spill. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg liker å være kriminell på skjermen, for det er mindre straffbart enn å gjøre det på fritida.

Ja, jeg liker tanken på å knuse skallene på politimenn, og gjennombore alle lemmene deres før jeg stjæler pistolen og bilen deres og meier ned parteren som står litt lenger bort med ei hagle.

Når denne muligheten flettes sammen med ett meget intelligent manus, en utrolig bra historie, fortalt på en smigrende og særs humoristisk måte - satt i en samfunnskritisk virtuell storby som satirisk setter pekepinn på mange av de viktige tingene i dagens sivilisasjon - ja da har jeg rett og slett en fullverdig spillopplevelse.

Og de er det langt i mellom.

:)

Lenke til kommentar
Folk går jo omtrent bananas, og omtaler det (eller genren) som tidenes spill.

Jeg har spilt alle versjoner av GTA, men ikke mye, går altfor fort lei. Kommer nok til å prøve GTA IV også, men ikke før jeg kan få det billig (200 spenn), eller låne av en kompis.

Skjønner ikke hva det er som er så moro med å spill badass/kriminell.

Slem mot andre slemme er moro, men slem mot uskyldige? purk osv. ? (Uten å høre ut som Jack the wack forøvrig)

Spillet er bra fordi det var vel det første spillet som gjorde spill så open-ended; gå hvor du vil, gjøre hva du vil (dog var vel ett viss RPG litt tidligere ute)

Men det er vel som i alle andre underholdingsverdner, noen ting får ufortjent mye hype, mens små perler, som burde solgt mye mye mer, blir oversett.

Joda, men man må fortsatt kjøre dit ting skjer hver gang.

Var f.eks en gang jeg skulle hente han rastafyren og kjøre han et sted for å kverke et par folk. Døde jeg der og valgte å restarte mission'et, så måtte jeg fortsatt kjøre bort å hente han og så kjøre dit man skal kverke de folka. Hvorfor ikke ha et savepunkt der man skal kverke folka?

Er det et vanskelig mission med mye kjøring blir man ganske lei etterhvert..

Ta taxi.

Lenke til kommentar
Siden jeg har spilt GTA IV noen timer nå, så tenkte jeg å dele et par meninger om spillet.

I følge gamerankings, så er GTA IV så nærme perfekt som man får det, men jeg må være ærlig å si at jeg ikke er helt med der.

Altså, misforstå meg rett, det er et BRA spill. Jeg elsker dialogene og alle detaljene spillet har. Det ser også veldig flott ut grafikkmessig. Det er bare ikke verdt 10/10 fra ørten spillsider som aldri gir 10/10.

Kan jo nevne et par ting jeg ikke liker:

* Kameraet i spillet kan ofte være skikkelig forvirrende. Både når man går/løper vanlig eller når man er i våpen modus. Personlig syntes jeg det er forferdelig irriterende at kameraet "spretter tilbake på plass" når man beveger det.

* Når man er i våpenmodus og skal sikte på folk, så er det utrolig vanskelig å skifte mål. Det virker som om den ikke helt greier å gi slipp på første personen som ble sikta på.

Det var f.eks en gang jeg skulle skyte en fyr som prøvde å stikke av, men spillet ville heller sikte på fyren som lå på bakken ved siden av meg. Sånne ting mista f.eks Crackdown poeng/karakterer på, hvorfor er GTA off the hook her?

* coversystemet er veldig vanskelig å få tak på. Mange av disse review'ene sier at spillet har like bra coversystem som de beste FPS'ene. Dette må jeg si meg uenig i. Det funker bedre enn å ikke ha dekning, men der stopper det egentlig.

* Litt relevant til de forrige punktene: Helt hårreisende mye knapper å holde styr på. Har dere sett på kontroll-oversikten? Er jo en liten novelle av forklaring der.

* Bilene er helt FORFERDELIGE å kjøre. Jeg kunne skjønte det om de hadde gjort bilene så realistiske som mulig, men det er de langt ifra. Bilene oppfører seg som om de er laget av gummi. Jeg greide å velte en "bmw" i en sving, og jeg kjørte ikke fort i det hele tatt. At spillet ikke mister poeng/karakter for dette er helt vanvittig.

Dette er ting som plager meg etter bare 5-6 timers spilling. Jeg sier ikke at det ødelegger så mye at det ikke er gøy mer, men det ødelegger så mye at det ikke fortjener perfekt karakter av ALLE.

En del av disse momentene bærer preg av at du ikke har gjort deg godt nok kjent med kontrollene. Ja, jeg er helt enig at det er litt vanskelig og klønete kontroller til tider men nå som jeg har spilt i noen timer så får jeg virkelig teken på det. Angående bilene så er jeg helt enig, fjærene er som gummi. Føles ikke realistisk i det hele tatt. Men på en annen måte så er fartsfølelsen enorm - prøv "Ferrari-klonen" og bruk hood cam. Virkelig adrenalinpumpende.

Lenke til kommentar
En del av disse momentene bærer preg av at du ikke har gjort deg godt nok kjent med kontrollene.

Jada, det kan godt tenkes. Men poenget mitt er at spillet langt ifra er perfekt. Hadde spillet vært perfekt, så hadde kontrollene sitti som støpt etter noen timers spilling.

Igjen, jeg sier ikke at spillet er dritt, men det fortjener ikke "perfekt" score.

Lenke til kommentar
En del av disse momentene bærer preg av at du ikke har gjort deg godt nok kjent med kontrollene.

Jada, det kan godt tenkes. Men poenget mitt er at spillet langt ifra er perfekt. Hadde spillet vært perfekt, så hadde kontrollene sitti som støpt etter noen timers spilling.

Igjen, jeg sier ikke at spillet er dritt, men det fortjener ikke "perfekt" score.

Hvis ikke dette spillet fortjener perfekt score, fortjener heller INGEN andre det!

Dette er i mine øyne en SOLEKLAR 6'r på terningen :)

Lenke til kommentar
Etter å ha spilt Crackdown skjønner jeg ikke noe særlig av den nei. 100 ganger morsommere å ha superkrefter å hoppe rundt å skyte raketter osv.

Helt enig der. Bilene, våpnene og alt sånt er mye kulere i Crackdown. Synd story'en er litt jalla, men den er egentlig ikke så viktig der..

Hadde de brukt konseptet til Crackdown og blanda det med storytellinga til GTA IV, da kunne vi begynt å snakke perfekt spill. :thumbup:

Tror Prototype kan komme farlig nærme der.

Lenke til kommentar
Hvis ikke dette spillet fortjener perfekt score, fortjener heller INGEN andre det!

Dette er i mine øyne en SOLEKLAR 6'r på terningen :)

Kanskje ingen spill burde få det heller? Er jo alltid et eller annet som ikke gjør det perfekt.

Spørs kanskje hva man legger i ordet "perfekt". Perfekt for deg? Ja. Perfekt generelt? Ikke etter min mening.

Rockstar sa at GTA IV er en større revolusjon enn steget fra 2D til 3D (regner med at de mente sitt eget spill), men hva er det egentlig som er så nytt i forhold til de andre spillene?

Personlig syntes jeg Crackdown (og etter hva jeg har sett, Prototype) har mere nytt å tilby enn GTA IV.

Tror Prototype kan komme farlig nærme der.

Helt enig. Det ser skikkelig interessant ut. Håper bare de får fiksa litt på grafikken. Har ikke vært helt imponert over det jeg har sett sålangt. Bildene ser flotte ut, men gameplay filmene har ikke vært all that.

Lenke til kommentar

Tja, skjønner og skjønner. GTA3 solgte veldig bra, mye pga den gratis publisiteten den fikk på forhånd med hvor "sjokkerende" den skulle være. Hypen gjorde seg også gjeldende blandt kritikere, som den alltid gjør, og spillet fikk ekstremt gode kritikker, på samme grunnlag som GTA1 fikk veldig dårlige kritikker.

At det kom et spill året etter, som er så overlegent GTA3 på omtrent alle områder (Mafia - PC versjonen vel og merke), gikk nesten alle hus forbi.

Så da er vi her igjen da, og det er en ny GTA-versjon i litt nye farger, og litt mer finpusset enn før, selvfølgelig. Hypen er enorm pga GTA3s suksess, og karakterene står selvsagt dermed i stil til det. Spillanmeldere er eksperter til å følge hypen.

Misforstå meg rett, denne versjonen av GTA virker faktisk å være ganske bra, men at det skal være det overlegent beste spillet i historien og en spillrevolusjon? Da er det tydelig at folk ikke har spilt mange spill.

Så ja, jeg skjønner at GTA4 er hypet opp i skyene, men jeg synes det er på totalt feil grunnlag og meget ufortjent. Jeg gleder meg allikevel til å spille spillet, for at det denne gangen er et bra spill virker det som det er liten tvil om.

Lenke til kommentar

Som du sier: "I følge gamerankings, så er GTA IV så nærme perfekt som man får det". Det er ikke perfekt, det er NESTEN perfekt. Ingen spill er perfekte, og jeg føler heller ikke slike småting som du pirker ved ødelegger noe som helst av opplevelsen enda mindre skal svekke 10'ern jeg ville gitt spillet.

Lenke til kommentar

Haha Crackdown mer nytt å tilby enn GTA IV? Brukte vel rundt 15 timer på Crackdown å da hadde jeg gjort alt. Alle orbs, missions etc. Etter det kunne jeg respawne gangs eller springe rundt uten noe real content.

Har spilt GTA IV i ca 8 timer siden jeg fikk det i går og har vel gjennomført 15% (give or take, gidder ikke sjekke nå) av spillet.

At folk gidder å diskutere terningkast har jeg aldri skjønt. Different people, different opinion. Ingenting enn din egen betyr noe, så hvorfor bry seg?

Noe av hypen går vel på at det er få eller ingen andre sandbox spill som reflekterer det virkelige liv (med unntakk selvfølgelig!) slik GTA gjør.

Lenke til kommentar
Haha Crackdown mer nytt å tilby enn GTA IV? Brukte vel rundt 15 timer på Crackdown å da hadde jeg gjort alt.

Spørs vel hva man definerer som nytt det. Hva har GTA IV som forrige GTA ikke har? Personlig synte jeg "superkreftene/bilene" i crackdown er nytt. At et spill er uendelig langt betyr ikke at det er noe NYTT i spillet.

Til nå har det vært mye repetisjon i GTA IV. Kjør et sted og kverk en fyr (med litt variasjon). Og jeg har en følelse at jeg kommer til å gjøre dette flere ganger i løpet av spillet. Selvsagt var det bøttevis med repetisjon i Crackdown og, men de hadde i alle fall et nytt element i spillet som ingen sandbox spill har hatt før (såvidt jeg vet).

Men for all del. Prove me wrong. I want to believe! ;)

At folk gidder å diskutere terningkast har jeg aldri skjønt. Different people, different opinion. Ingenting enn din egen betyr noe, så hvorfor bry seg?

Vel, skulle man fulgt den tankegangen, så kunne man vel ha lagt ned hele diskusjon.no? ;)

Men ja, diskutere smak er selvsagt litt søkt, men når så og si alle spillblader/sider i verden gir et spill perfekt karakter og spillet egentlig ikke er så revolusjonerende, så må man vel få lov til å si sin mening om det?

Jeg skriver ingenting i stein, bare utrykker min mening.

Hva syntes f.eks. du er så revolusjonerende med GTA IV i forhold til de forrige GTA spillende da?

Lenke til kommentar
Til nå har det vært mye repetisjon i GTA IV. Kjør et sted og kverk en fyr (med litt variasjon). Og jeg har en følelse at jeg kommer til å gjøre dette flere ganger i løpet av spillet. Selvsagt var det bøttevis med repetisjon i Crackdown og, men de hadde i alle fall et nytt element i spillet som ingen sandbox spill har hatt før (såvidt jeg vet).

Men for all del. Prove me wrong. I want to believe! wink.gif

Rart det der, siden jeg har vært på date, kjørt taxi, kverka folk, bowlet, vært full, møtt på en rik coke addict som ga meg 100 spenn out of nowhere, vinket folk inn til siden når jeg kjørte politibil osv. Dette siden i går da jeg kjøpte spillet. Sandbox er nettopp det, sandbox. Du gjør det du vil. Om du synes det er repiterende, så er det nok ikke spillet sin feil :)

Er ikke her for å "prove you wrong" - din mening er din mening.

Hva syntes f.eks. du er så revolusjonerende med GTA IV i forhold til de forrige GTA spillende da?

GTA III spilte jeg en del til PS2, men det er maaaange år siden. SA hadde jeg aldri "tid" til, så det har jeg enda ikke testet. Men det er noe spesielt med GTA IV - søppelmenn som henter søppel, crack addicts, plystre etter en taxi, mobiltelefonen (!), været og grafikken (regn og vind om natten er skikkelig digg) for å nevne noe. Byen virker levende, å da blir jeg engasjert.

Om dette er revolusjonerende vet jeg ærlig talt ikke (er ikke nok oppdatert i spille verden), men jeg syns det er bang for the bucks. Er lenge siden jeg har spilt noe på konsoll i flere timer uten å gå lei.

Lenke til kommentar

Sånn har jo det alltid vært. Det er litt av sjarmen synes jeg da.

Lenke til kommentar
Rart det der, siden jeg har vært på date, kjørt taxi, kverka folk, bowlet, vært full, møtt på en rik coke addict som ga meg 100 spenn out of nowhere, vinket folk inn til siden når jeg kjørte politibil osv. Dette siden i går da jeg kjøpte spillet. Sandbox er nettopp det, sandbox. Du gjør det du vil. Om du synes det er repiterende, så er det nok ikke spillet sin feil :)

Sant nok, det er veldig mye man kan gjøre. Jeg tror kanskje det jeg føler blir repeterende er å all kjøringen man må gjøre, men det er jo smakssak.

Bare for å presisere; jeg syntes spillet er ganske så festlig. Et spill som får meg til å spille 5-6 timer på en dag må jo være bra. Jeg syntes bare at det er et par ganske viktige ting som gjør at spillet ikke fortjener toppkarakter og all hypen det har fått.

MEN, jeg har fortsatt ikke prøvd multiplayer delen og det kan jo hende at jeg blir en true believer etter det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...