Gå til innhold

GTA hypen? Noen andre som ikke skjønner den?

Anbefalte innlegg

Jeg likte det første GTA (lenge før GTAIII) og likte friheten, badass stilen og alt det der. Følte meg som en konge da jeg presterte å sprenge politistasjonen, for å si det mildt. :D Selvsagt prøvde jeg GTAIII også, og en stund var det svært morsomt. Gå hvor du vil, gjør hva du vil og drit i konsekvensene. Det verste som kan skje er at du blir "drept" og starter utenfor et sykehus uten våpen. Problemet var at fysikken var heller dårlig, så da jeg skulle kjøre en båt i andre bydel måtte jeg rett og slett gi opp da kontrollene var for dårlige. Prøvde senere Vice City, men det ble for glorete og 80-tall for meg. Klart det var morsomt å stå på panseret til en politibil som ventet på rødt lys og gå amok med motorsag, men det ble for mye av det samme for min del. San Andreas var heldigvis svært forskjellig, men hadde to store problemer. For det første var det for "gangsta", og for det andre var det for stort. Morsomt å ha en gigantisk verden å utforske, men hva er vitsen når det ikke skjer noe der? Av den grunn er jeg ganske likegyldig til GTAIV. Det blir nok svært bra om man liker slike spill, men på den annen side blir det nok mer av det samme.

Faktisk var det ikke før jeg prøvde Mercenaries at jeg "så lyset". Nå snakker vi badass! Det meste kan sprenges (inkludert hovedkvarterene til de som gir deg oppdrag), og alle kjøretøyene kan stjeles inkludert helikoptre. Var ganske morsomt å bli forfulgt av flere fiender, tankser og noen helikoptre, og så kapre et helikopter og bruke det mot fiendene. Hihi. Gjorde jo heller ikke noe at det tok mindre en fem minutter fra jeg startet første gangen før jeg hadde funnet en rakettkaster og skutt ned et helikopter. :p

Kanskje nettopp det er grunnen til hypen. GTAIII skapte en ny sjanger siden du kan gå hvor du vil og gjøre hva du vil, og liker du slike spill er det nok ikke så mange veier utenom GTA. Det er kommet mange spill siden GTAIII, men de aller fleste har på en eller annen måte prøvd å kopiere GTA på et vis. Stjele biler? Gjort det i GTA allerede. Skyte alt og alle? Allerede gjort i GTA. Sideoppdrag som for eksempel å bli så skadet som mulig på så kort tid som mulig for å få forsikringspenger? Vi hadde sideoppdrag i GTA. ;)

Nå sier jeg selvsagt ikke at GTA er og blir det beste spillet i sjangeren til evig tid, men det er noe spesielt med serien som startet alt sammen. Tenk på Doom IV. Doom II var mer av det samme, og mange sier Doom III var en skuffelse. (jeg er sterkt uenig, men det er ikke viktig.) Uansett hvordan vi snur og vender på det blir det morsomt med et nytt Doom-spill, stort sett fordi det faktisk er Doom. Wolfenstein var først, men Doom gjorde sjangeren populær og var det første "ekte" FPS-et mange spilte. Det har kommet mange bedre FPSer siden den gang, men Doom er Doom. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er flere grunner til at jeg liker GTA. For det første er det en bra story. Jeg får følelsen av å være litt Badass, og jeg liker det. Hvem liker egentlig ikke å leke Tony Montana så lenge det er i et spill.

Jeg. Flere av vennene mine også.

Skjønner ikke attraksjonen med å være kriminell, selv om det er i ett spill.

Grunnen til at jeg synes det er moro å være kriminell er fordi at jeg føler det er uaktuelt å gå ut å skyte folk, stjele bliene dems og kjøre rundt som en gal man i det virkelige liv. Men derimot kan jeg gjøre det i et spill der det ikke går ut over noen andre. Jeg ville også synes det hadde vært utrolig gøy å bare spilt badguys i filmer om jeg hadde vært skuespiller fordi det er en helt motsatt side av hvordan jeg virkelig er.

Det er selvfølgelig folk som ikke synes det er moro og ikke skjønner det, og det respekterer jeg. Men som sagt, man kan gjøre noe som man ikke ville gjort i det virkelige liv.

Lenke til kommentar

Jeg elsker disse spillene. Har spilt alle i serien, men er helt klart størst fan av GTA3 og etterfølgerne.

Personlig synes jeg det er morsomt å følge storyen i spillene, pluss at det er sinnsykt moro å se hvor mye ugagn og kaos jeg klarer å stelle i stand før politiet, SWAT-styrker, rivaliserende gjenger, militæret osv endelig får stoppet meg. Blir omtrent som en over-the-top scene fra en totalt overdrevet actionfilm, med MEG i hovedrollen.

Rett og slett fascinerende å se hvordan omgivelsene reagerer på det jeg foretar meg i forskjellige sammenhenger i disse spillene, både når jeg tar helt av og skyter på alt som rører seg og/eller kjører som en villmann og i andre sammenhenger som når jeg bare kjører rolig rundt i gatene og passer mine egne saker og ser hva som skjer rundt omkring i byen. Ellers er jo mange av oppdragene helt geniale også, massevis av genial humor i disse spillene.

Forøvrig spilte jeg ganske mye biljard i GTA San Andreas i den lokale spillebula i spillet, syntes det var sinnsykt artig. Så der kan dere se, jeg var ikke en voldelig pøbel hele tiden. Selv om jeg riktignok må innrømme at jeg banket opp fyren jeg spilte biljard mot omtrent hver gang før jeg forlot spillebula igjen, men han fortjente det som regel, i allefall de gangene han hadde loppet meg for en del penger i løpet av biljardspillingen. :p

Som en ekstra bonus ble jeg jo en del bedre til å spille biljard i virkeligheten også, etter all spillingen i GTA-verdenen, ble flinkere til å beregne vinkler og slikt samt å planlegge slagene. Merket faktisk stor forskjell første gang jeg spilte biljard i real life etter å ha spilt en del biljard i GTA:SA. Ikke at dette er noe godt eksempel på hvorfor GTA-spillene kan være underholdende og slikt, men et godt eksempel på at de i visse (få) tilfeller faktisk kan være lærerike. ;)

Lenke til kommentar

GTA provoserer, og det er nettopp det som gjør at tittelen selger. Det har nok fått en del hype grunnet mediadekningen også. At du kan gjøre så og si hva du vil er også noe som appelerer til mange. Det er også en serie som holder meget høy kvalitet.

Personlig var jeg ikke interessert i GTA4 før tidligere denne måneden. Siste GTA jeg orket fullføre var GTA3. De to andre (VC og SA) var for kjedelige, og syntes ikke karakterene var interessante. Har spilt alle GTA-spillene så langt. Det første var jo strålende.

Skjønner ikke hva det er som er så moro med å spill badass/kriminell.

Slem mot andre slemme er moro, men slem mot uskyldige? purk osv. ? (Uten å høre ut som Jack the wack forøvrig)

Selv spiller jeg for historiens del, noe jeg regner med mesteparten spiller det for. At man må skade uskyldige på veien er bare en del av spillets gang, slik som mange andre. Eneste forskjellen er at GTA er en "simulator" hvor du selv bestemmer hvordan du løser problemet (til et viss grad).

Lenke til kommentar
Folk går jo omtrent bananas, og omtaler det (eller genren) som tidenes spill.

Jeg blir veldig overrasket hvis jeg ikke synes GTAIV er tidenes spill, men genren i seg selv er ikke noe spesielt. Saints Row f.eks er høyst middelmådig. Bare løpe rundt å banke opp folk blir heller ikke noe godt spill imo; da kunne vi bare spilt manhunt elns.

Greia med GTA for min del har ikke så mye å gjøre med at man bare kan rote rundt; det er gøy en liten stund. Der spillet virkelig skinner er all humoren, alle parodiene, all sarkasmen og alle de små komiske tingene som mange som bare prøver spillet en liten stund aldri vil oppleve.

GTAIV er muligens noe hypet; men det har tre veldig gode spill foran seg (de første blir liksom noe annet). Jeg kan nevne et helt standard skytespill som hadde en tilsvarende hype før det orginalt ble gitt ut på xbox... ;-)

Lenke til kommentar

Etter min mening har de ekstrafunksjonene som SA prakket på oss hjulpet serien et steg nærmere "total" frihet, så jeg må nok si at SA er min GTA favoritt så langt. Om man ikke vil på treningsstudio å bygge opp musklene så er det jo helt frivillig, det samme med alle de andre funksjonene. Noe av det første jeg gjorde var hvertfall å spise CJ så feit som overhodet mulig :D

Lenke til kommentar
Skjønner ikke attraksjonen med å være kriminell, selv om det er i ett spill.

Da har det neppe noe for seg å kjøpe den typen spill. Jeg skjønner ikke hva folk ser i fotballspill (hverken amerikansk "fotball" eller europeisk fotball), men jeg skjønner likevel at det finnes enkelte forkvaklede sjeler ( :p ) som liker det. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du i det hele tatt prøver å fatte hvordan andre kan se humoren i å være banditt i en virtuell verden. Hvis du i det hele tatt ikke synes det er noe fristende; la være å bry deg om spillet. Liker du ikke den typen spill, kan ingen overbevise deg om hvor gøy det er. Akkurat som ingen kan overbevise meg om at en "touchdown" er underholdende.

Kjøper ikke helt den sammenligningen.

Jeg feks. elsker (vanlig) fotball og følger den norske og engelske ligaen nesten religiøst, dog å spille fotball som dataspill? booring as hell, men jeg kan godt skjønne at folk liker å spille slike spill.

Jeg liker også badass filmer som lock-stock, snatch, etc. men kan fremdeles ikke tenke meg å være denne hovedpersonen.

Tror det har noe med moral kodeksen min, jeg får meg ikke til å være slem, og skjønner dermed ikke hvorfor andre synes det er gøy at andre har det vondt.

Hvorfor jeg prøver å fatte det? Jeg prøver å skjønne alle spill typer, og prøver meg på alt før jeg gjør meg opp en mening, og dermed blir man forundret over at noe som er så superpoppis, ikke faller i smak i det hele tatt.

Anyhow, tråden skapte diskusjon, og diskusjon er da moro?

Lenke til kommentar
Kjøper ikke helt den sammenligningen.

Du skjønner ikke hvorfor folk liker å spille kriminell i et spill, jeg skjønner ikke hvorfor noen liker å spille quarterback i et spill. Men jeg skjønner at noen andre kan like å være quarterback. Det burde ikke være vanskeligere for deg å skjønne at andre kan like å leke østeuropeisk gangster. Folk liker forskjellige ting, og ikke alle kan like alt. Hva er det å ikke kjøpe ved den?

Lenke til kommentar
Etter min mening har de ekstrafunksjonene som SA prakket på oss hjulpet serien et steg nærmere "total" frihet

Da tror jeg vi tenker på forskjellige ting, jeg tenker på ting som:

At man må trene, spise osv noe som gjør at man ikke like lett kan få den friheten jeg likte i GTA III og Vice City. Vi har da allerede The Sims, så ser helst at de dropper å inkludere det i GTA sitt gameplay.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor hypen er så stor, og du sier ikke annet enn "hypen er det beste som har hendt......*glede seg*".

Hvorfor? Hva er det som gjør det så gøy?

Dette blir litt som å prøve å forklare en som ikke liker blåmuggost at "Jammen, det er kjempegodt!!" Liker du ikke sjangeren, så liker du den ikke, sånn er det vel bare.

For meg er det forventningen til et av *forhåpentligvis* tidenes beste spill, som jeg kommer til å bruke hundrevis av timer på. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har tilbrakt foran skjermen med de tidligere spillene i serien, men det er en solid bit av fritiden min de siste årene. Jeg har gledet meg til IV helt siden jeg hørte de første ryktene, og nå har jeg litt av den samme følelsen som jeg hadde på lille julaften da jeg var 8 år gammel. Og jeg vet at det er mange som har det på samme måten.

Men hvis du ikke forstår det, så er det ikke noe noen kan forklare deg. Håper bare du gleder deg like mye og er like entusiastisk i forhold til noe annet i livet ditt. :D

Lenke til kommentar
Hvorfor jeg prøver å fatte det? Jeg prøver å skjønne alle spill typer, og prøver meg på alt før jeg gjør meg opp en mening, og dermed blir man forundret over at noe som er så superpoppis, ikke faller i smak i det hele tatt.

Det er så enkelt og komplisert at smaken er delt. Ta meg feks. Jeg skjønner ikke hvordan så mange kan like rap musikk. Det er for meg helt uforstålig. Eller at idiotiske låter som den grandiosa låta havner på toppen av hitlister, og at Ravi er blitt millionær på sin møkkamusikk. Samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor enkelte kompiser kaller min metal musikk for "bare bråk" og hvorfor de ikke hører det samme som jeg gjør.

Sånn er det bare. Selv om hypen til GTA IV er stor så betyr ikke det at alle liker det. Jeg gleder meg veldig i hvert fall, og grunnen til det er at jeg da får en svær by å utforske og står mer eller mindre fritt til å gjøre hva jeg vil. Du skjønner ikke helt hvorfor folk vil spille en kriminell? Grunnen til det tror jeg er enkel. Mennesker har vel alltid vært fascinert av "ze dark side". Og dette er et spill, altså ikke virkelighet. Dermed får mange muligheten til å utforske denne siden, uten at det får konsekvenser i det virkelige liv.

Og det er mange som forventer noe ekstra og uvanlig når de kjøper inn et spill eller film eller hva det måtte være. Noe som skiller seg ut fra hverdagen til folk flest. Derfor tror jeg spill med kriminalitet og vold fenger mange, mer enn spill hvor du sitter og drikker kaffe og leser avisen ;)

Lenke til kommentar

Jeg elsker GTA grunnet humoren og friheten. Det er en følelse du får av spillet som gjør at det er bra. Ikke det at jeg absolutt har lyst å være en gangster som dreper og kjører over alle i virkeligheten.

Jeg tror heller ikke at alle som spiller Mario har lyst å bli rørleggere som redder prinsesser fra flammesprutendes drager.

Et spill jeg selv ikke forstår at folk liker er super smash bros serien. Aldri sett poenget i det spillet da det er kaotisk ulogisk for meg. Derimot vet jeg at mange elsker serien, og jeg er glad for dem fordi de kan kose seg med det spillet, mens jeg koser meg med f.eks GTA.

Edit: Derimot er en kollega av meg her på jobb litt vel drastisk. Han har tatt en uke fri fra jobb for å spille GTA 4 når det kommer.

Endret av Eddie81
Lenke til kommentar

Jeg er vel en av de veldig få som fortsatt er i tvil om dette spillet vil tilfredstille mine spillkriterier. Nå som både Guitar Hero 3 og Mass Effect har skuffet meg, så vet jeg ikke om jeg en gang tør å kjøpe det, men tror jeg skal likevel bare selge Mass Effect og Guitar Hero 3 til EBgames, så kjøpe spillet på Elkjøp, og rett og slett satse på at dette ikke skuffer meg, og at jeg ikke blir lei etter kun 2 dager. Eneste grunnen til at jeg satser er nok fordi at jeg likte San Andreas.

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakespill, mange veldig gode.

Dog jeg kjøper absolutt ikke dette:

Det er så enkelt og komplisert at smaken er delt. Ta meg feks. Jeg skjønner ikke hvordan så mange kan like rap musikk. Det er for meg helt uforstålig. Eller at idiotiske låter som den grandiosa låta havner på toppen av hitlister, og at Ravi er blitt millionær på sin møkkamusikk

For meg har det ingenting med smaken å gjøre at det ikke appelerer til meg å leke kriminell, selv om det er mot piksler. Det strider mot min natur rett og slett.

Det hadde vært det samme med seksuell legning, rasisme og andre ting...

Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor noen liker en musikk smak som jeg absolutt hater, eller hvorfor folk leser se&hør, hvorfor noen er supernerder innenfor sin ting.

Så nei, jeg skjønner absolutt ikke hvorfor dette spillet antagelig bryter alle salgsbarrierer.

Men da er jeg vel kanskje bare sær da? hehe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...