Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne ut om man blir hakket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det finnes mange firewall's rundt om kring.

bare søk på "firewall" i en søkemotor..

eventuelt ta med "free".

jeg bruker selv en gratis linux firewall som jeg kjører fra routeren. fungerer bra nok. mmh.

hatt problemer med norton(?) sin. stengte hele pc'n fra internet.

anyways, det flommer over av det på nettet. bare søk du.

Lenke til kommentar

Mange tror at dersom du har en firewall kan du ikke bli hacket. Dette er feil. En firewall kan blokkere innkommende forespørsler fra nettet til tjenester du vil blokkere. For at du i det hele tatt skal kunne kommunisere over internett er du avhengig av å åpne for tilgang til en del tjenester på maskinen din. Dersom det er hull i disse kan du likevel bli hacket.

Det som er mye viktigere enn en firewall er å alltid ha oppdatert programvare, og passe på å ikke kjøre unødvendige tjenester. Dette gjelder såvel på skrivebordet som på servere.I tillegg er det viktig med god ant-virus, da du helt sikkert har åpnet for mail, som ofte inneholder ormer/trojaner/virus. Husk også å bruke et antivirusprogram som oppdaterer definisjonene sine ofte, helst daglig, ellers er effekten lav. Vær også ytterst forsiktig med å bruke programvare som er cracket, eller lastet ned fra Kazaa og liknende. Disse inneholder ofte trojaner/bakdører.

Til slutt til det du egentlig spurte om, hvordan oppdage at du er blitt hacket. Da må du ha et ganske avansert verktøy, som sjekker kryptografiske sjekksummer på filer osv. Et bra og gratis system for linux er tripwire, som du kan laste ned gratis fra tripwire.org. Jeg er ikke sikker på om det finnes noe liknende til Windows, men dersom det gjør det tipper jeg du må ut med noen tusenlapper for å få noe med tilsvarende kvalitet.

Lenke til kommentar

Hvis du lurer på om du blir hakket, så snu deg rundt.. ser du det står en fyr og hakker deg i ryggen med en øks.. så blir du hakket..

om du lurer på Hacking.. så vil jeg anbefale ZoneAlarm.

Men bare sånn at du ikke får helt noia. den advarer VELDIG i starten.. så les readmen..

Lenke til kommentar
Ja..hvordan finner man det ut?

Hvis du blir hacket uten å vite det, så ikke gidd å bekymre deg. Det du ikke vet har du ikke vondt av =)

"hacke" er et så løst begrep at spørsmålet ditt blir litt meningsløst...

Hvis du kjører windows på pc'en du er redd skal bli "hacka" så kan du installere ett eller annet program som viser all traffikken til og fra maskinen din, så kan du se selv. Disse "personlige brannmurene" kan vel gi en ganske lettforståelig oversikt over trafikken?

Lenke til kommentar
Tja  du kan jo bli hakket bare du besøker en www som har ondsinnet kode i htlm ett eller annet .... hjelper ikke me brannmur da !? .. :o

Da må du ha huller i systemet, hvis man holder sitt OS oppdatert så skal man slippe og plages med slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...