Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan legge ut en nettside

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ikke du har tenkt å ha server på egen pc (som betyr at du trenger fast ip, og PC-en må stå på hvis andre skal kunne gå inn på siden), må du også ha webhotell.

Dette er ganske billig, eksempelvis koster 500mb serverplass hos clichehosting 75 kroner i året pluss 120,- for oppretting.

Jeg har flere domener (8 totalt, 5 med webhotell) hos cliche, og synes det fungerer greit.

EDIT: så nå at du nevnte domeneshop. Har faktisk 3 domener og 1 webhotell der også, men synes de er litt mer kronglete, i tillegg til at de er dyrere.

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar
Jeg har laget en nettside i Dreamweaver, også tenkte jeg å kjøpe et domene (etellerannet.net)på domeneshop.no. Men hvordan virker det? Kan jeg bare legge siden ut på "domenet" eller må jeg har en server? HJELP!

Help a poor newb out!

Du trenger et webhotell i tillegg... ofte kjøper man webhotell og domene sammen. Om du skal ha .net domene og IKKE ønsker å ha dette samme sted som webhotellet, så kan jeg anbefale godaddy.com. Det er billigere, og jeg er veldig fornøyd.

Fordelen med å ha domene og webhotell i ett er at du slipper å tenke på oppsettet. Ulempen er at det kan være stress om du senere vil bytte bytte webhotell, men beholde domenet (selv om dette også som regel går greit).

Lenke til kommentar
Jeg har laget en nettside i Dreamweaver, også tenkte jeg å kjøpe et domene (etellerannet.net)på domeneshop.no. Men hvordan virker det? Kan jeg bare legge siden ut på "domenet" eller må jeg har en server? HJELP!

Help a poor newb out!

Du trenger et webhotell i tillegg... ofte kjøper man webhotell og domene sammen. Om du skal ha .net domene og IKKE ønsker å ha dette samme sted som webhotellet, så kan jeg anbefale godaddy.com. Det er billigere, og jeg er veldig fornøyd.

Fordelen med å ha domene og webhotell i ett er at du slipper å tenke på oppsettet. Ulempen er at det kan være stress om du senere vil bytte bytte webhotell, men beholde domenet (selv om dette også som regel går greit).

Men hva blir forskjellen på domeneshop.no og godaddy.com?

Lenke til kommentar

Forskjellen på de forskjellige hotellene kan være plassering av servere. En som er plassert i Europa vil som regel gi raskere nedlasting i Eu enn i USA. Forskjellen er ikke så stor og for oss hobbybrukere så har det liten betydning.

Du får klikke litt på linkene mine. Selv bruker jeg 3IX som webhotell og en separat registrar. Da slipper man trøbbel om man skulle bytte webhotell senere (bytter navneserver selv og slipper å flytte domenet).

Min løsning med 5GB + separat domene koster ca 110.- pr år. Skaff deg en paypalkonto hvis du ikke har, så er det enkelt å betale. https://www.paypal.com/

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Kan anbefalle hostgator.com på det varmeste.

40 kr i mnd for ubegrenset antal domener, 600gb plass og 6gb båndbredde.

25 kr mnd for bare et domene.

Har ca 40 domener hostet der med nesten null nedetid, god support.

Domene kjøper jeg stort sett på name.com for 5.99$

Send meg en PM hvis du har noen spørsmål så kan jeg sikkert hjelpe med oppsett av domener mot host.

Lenke til kommentar

Help a poor newb out!

Hvis du kun skal ha selve domene, så er vel største forskjellen at godaddy er billigere.. Har ingen erfaring med utelandske webhotell. Bruker selv kun norske, men har noen domener registrert hos godaddy pga det er mye billigere enn de fleste andre steder. Det er også veldig enkelt å administrere dem.

name.com er som nevnt før her enda billigere.. sikkert verdt å prøve ut

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Help a poor newb out!

Hvis du kun skal ha selve domene, så er vel største forskjellen at godaddy er billigere.. Har ingen erfaring med utelandske webhotell. Bruker selv kun norske, men har noen domener registrert hos godaddy pga det er mye billigere enn de fleste andre steder. Det er også veldig enkelt å administrere dem.

name.com er som nevnt før her enda billigere.. sikkert verdt å prøve ut

Men de utelandske webhotellene har kun Linux og Windows, jeg har Mac! Og hvordan vet jeg hvor mye plass jeg trenger?

Lenke til kommentar

Ser du trenge hjelp. Er ikke ekspert, men det skal gå å logge seg inn hos godaddy om du regga deg. Der skal du ha mulighet til å laste opp din dreamwaver mappe(fil etc). Enten det eller at du bruker et ftp program (file transfer protokol) slik at dine lagde sider blir tigjelgelig inne i "kontoen" din. Der skal du kunne mangage websiden din videre. Det burde stå forklart en plass der..Logg deg inn og les faq siden.

Altså; upload din dreamwaver html fil til godaddy inne på din konto der.

Vet ikke om det var til hjelp men..prøv og feil..

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å registere domenet mitt (kjøpt på domeneshop.no) får jeg bare:

"This domain's DNS record is not under our control and must be manually changed to point to your hosting account's server. Your Web site cannot launch until this change takes place. To help you preview your Web site before changing your DNS record, we have enabled Preview DNS. Click Next to continue. Learn More"

Lenke til kommentar

Det er hos godaddy du har serveren så det er der du på legge det du har laget i dreamwaver. LOGG deg inn på godaddy (du har registrert deg) og let etter transfer details eller noe slikt. Da skal du finne ftp serveradresse til godaddy. Det er ikke standardsvar på dette fordi de forskjellige serverstedene driver forskjellig. Les deg fram til a: ftp server adresse eller b: en "upload file" mulighet der du skal laste opp de filene du har lagret i dremwaver for å vise dem på serveren.

Du burde bruke din konto i godaddy for å finne den infoen du trenger. ftp servername detaljer osv.

Lenke til kommentar

Ok, hvordan samsvarer jeg navnetjenerne da?

Skal de være like? Domeneshop nekter å erkjenne ns1.godaddy.com som en navnetjener, og navnetjeneren på godaddy står på

ns1.hyp.net, som jeg ikke kan endre.

+ jeg kan ikke endre DNS pekerne på godaddy for godaddy erkjenner ikke domenenavnet mitt

VÆR SÅ SNILL Å HJELP!

Lenke til kommentar
Når jeg prøver å registere domenet mitt (kjøpt på domeneshop.no) får jeg bare:

"This domain's DNS record is not under our control and must be manually changed to point to your hosting account's server. Your Web site cannot launch until this change takes place. To help you preview your Web site before changing your DNS record, we have enabled Preview DNS. Click Next to continue. Learn More"

Det er fordi du ikke har satt DNS oppføringer til godaddy dette gjør du hos domeneshop ettersom de styrer DNS oppføringene til ditt domene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...