Gå til innhold

hvordan bruke dobbel PSU ?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal kjøpe meg nye PC deler tenkte jeg, og jeg har da en 520W Corsair PSU. Og jeg syns det er litt lite. Så da slo det meg, hvorfor ikke bare kjøpe en til å kjøre di i SLI ? Har plass til 2 stk i kabinette mitt.

Men hvordan fungerer det ? Hvordan får jeg koblet PSU'ene i SLI og er det noen flere detaljer jeg ikke er klar over og må være OBS på ?

Endret av Jokk3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, ro litt ned her...

Først av alt så må du ikke blande begrepene sammen så totalt, ellers blir det umulig å forstå hva du mener.

GPU (Graphics Processing Unit)= grafikkprosessoren på et skjermkort

PSU (Power Supply Unit) = strømforsyningen

Det ser ut til at du blander disse to ganske mye. Snakker du om å bruke 2 strømforsyninger på samme maskin, eller snakker du om å kjøre 2 skjermkort i SLI-modus? Jeg foreslår at du ser over uttrykkene du bruker og omformulerer spørsmålet slik at vi kan forstå hva du mener uten å måtte gjette, så kan vi sikkert hjelpe bedre.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

SLI i PSU er fremdeles meningsløst. "SLI" er en teknologi du bruker for å kjøre 2 (eller flere) Nvidia baserte kort i tandem for bedre ytelse. (Crossfire er tilsvarende teknologi for ATI-baserte kort). Det er altså ikke mulig å "koble to PSUer i SLI".

Jeg foreslår du endrer tittelen til "dobbel PSU" eller helst "hvordan bruke dobbel PSU" slik at du unngår forumets tre-ords-regel.

For å svare på det (jeg tror) du spør om, så kan du starte begge PSUene samtidig ved å kutte de grønne ledningene på den største kontakten og koble dem sammen. Da vil begge to starte når du trykker på startknappen (ref. andre poster om "tjuvkobling av PSU - søk). Jeg har selv testet dette og funnet at det fungerer. Det sagt så er det ikke noe jeg annbefaler. Grunnen til dette er at spenningene til PSUene aldri er helt like, og dermed kan det oppstå at strøm fra den ene PSUen går i mot den andre PSUen ved midnre du kobler dem til helt separate enheter.

Med andre ord så er det ikke noe problem dersom du bruker den ène til å drive harddiskene, DVD-drev og andre enheter som er helt elektrisk separat fra resten av systemet, mens den andre driver resten. Problemer kan evt. oppstå om du kobler begge PSUene inn på hovedkortet eller kortene som er koblet inn på hovedkortet da de kretsene da kan bli sammenkoblet og forskjellene i spenning kan kollidere.

Jeg prøvde sistnevnte en gang uten at noe gikk galt (èn PSU til hver skjermkort), men lot ikke maskinen stå i drift slik i mer enn en kort periode. Hvordan det vil påvirke systemet eller PSUene med en slik oppkobling over lang tid kan jeg ikke si med sikkerhet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...