Mannen med ljåen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Jeg har en 1996 Peugeot 406 bensin med 110 hestekrefter. De siste to årene har speedometeret blitt verre og verre. Det var sannsynligvis to feil: Feil 1) Dårlige loddinger i dashbordet. Kilometertelleren virket, men nåla viste 0. Korttenkt fiks: slå lett i speedometeret, så spratt nåla opp der den skulle være. Langsiktig fiks: lodde noen loddepunkter som hadde blitt løse. Dette gjelder de tre pinnene som gir strøm fra panelet til trefasmotoren som styrer nåla direkte. Status: utført. Speedometerproblemer kan ikke lengre løses ved å slå dashbordet. Feil 2) Hvem vet? Noen opplever at nåla bare går opp til et visst antall km/t og ikke høyere, selv om bilen øker fart. Ifølge internett kan det være giveren som sitter på girkassa. Noen skylder på tannhjul i plast hvor tenner har falt av. Andre har byttet denne uten hell. Feilen min bryr seg ikke om hvilken hastighet jeg kjører. Enten så virker den perfekt, eller ikke i det hele tatt. Og når den ikke virker, står også kilometertelleren stille. Mange (fant 2-3 stykker på Google) har byttet ut en elektronisk boks som finnes bak hanskerommet. De kaller den en "Speedo interface box". Denne er laget av det italienske firmaet Bitron og har nummer 1929SJ Den er beige og har rød kontakt. Som sagt har de løst problemene sine ved å bytte denne. Men hvis min bil har den: Hvor i svartsvidde er den? Jeg finner den ikke bak, under eller inne i hanskerommet. Det eneste jeg finner er en releboks til sentrallåsen. Den er beige, men heter ikke Bitron. Interface-boksen er ikke mulig å finne! Jeg rotet rundt i lange tider i dag. Det eneste jeg oppnådde var at airag-lyset blinker fast når jeg kjører. Men det kommer og går omtrent 2-3 ganger i året, og jeg vet ikke om det var noe jeg forårsaket... Får jeg ikke hjelp, må jeg gå til verkstedet. Sure penger. Det skal nevnes at jeg har renset alt jeg fant av kontakter i og nær girkassa i motorrommet, så ikke foreslå det... På forhånd takk for hjelpen! Noen mekanikere eller andre med peiling som kan hjelpe meg? Endret 23. april 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Ok. Forhandleren sier at 1929sj kun finnes på dieselmodellene, og min er bensin. Skal prøve å rense kontakten på girboks-sensoren en gang til, muligens bøye kabelskoene litt så de sitter stramt. For den har faktisk fungert bedre enn før etter sist jeg renset pluggen. Men den er fortsatt ikke perfekt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Det skal nevnes at speedometret har fungert upåklagelig i over en måned nå. Hva som er årsaken til feilene fant jeg aldri ut. Sannsynligvis en kabelsko som jeg har renset, selv om den fortsatt fungerte dårlig sist jeg satte den på. Den ble bare plutselig snill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå