Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang Crucial DDR2 brikker

Anbefalte innlegg

Hei sann..

Har nå satt inn fire brikker på 1024ram hver.

Altså, jeg kjøpte to sett av dette:

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

I bios står alt på AUTO..

Og den viser bare memory clock settings 667

skulle ikke den vise 800 eller noe sånt med disse brikkene?

Men den står jo på auto.. Hva kan være feil?

Hva bør jeg stille på?

Maskinen burde vel finne ut memory clock setting`sen selv, ettersom den står på auto?

Jeg har ikke gjort noen instillinger i bios.. Men anbefaller dere å stille inn det jeg leste på hjemmesiden dems:

Specs: DRR2 PC2-6400 • 4-4-4-12 • Unbuffered

• NON-ECC • DDR2-800 • 2.2V • SLI-Ready • 128Meg x 64

Altså 4-4-4-12 og 2.2V, vil dette evt korte ned leve tiden på de?

Hva betyr egentlig disse tallene, hvor og hva skal jeg fylle de inn hen? hehe..

Sjekket nå litt i bios, fant ut at memory clock settings går oppover når jeg stiller på,

FSB & Memory Clock ration, Hva er det? Skal jeg stille på den?

Den kan stå på:

Auto

1:1

1:1,25

1:1.33

1:1.5

1:1.66

1:2

Eller noe sånt..

Hjelp, hva skal jeg stille på, hva skal jeg gjøre.. hehe

Endret av lasse958
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ram brikkene jeg har er som sagt..

2stk Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

Altså 4brikker, 4GB tilsammen

Hovedkort:

MSI 975X Platinum PowerUp Edition

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E6600

Skjermkort:

Gainward GeForce 8800GTS, 320ram eller noe rundt 300ram ihvertfall.

FSB & Memory Clock ration, er dette noe jeg skal stille opp eller noe??

Altså på norsk Minnefrekvens og FSB, hvis jeg ikke tar feil? Er dette noe jeg bør gjøre?

Bør jeg stille inn rammen på det anbefalte 4-4-4-12 og 2.2v?

Endret av lasse958
Lenke til kommentar

Da skal jeg stille dette etterpå, men hva menes med:

FSB & Memory Clock ration

Og åssen finner man ut at man skal stille den til, og ikke høyere, eller lavere??

Sett 1:1,5

Mulig jeg er litt vrien nå, men hadde vært litt moro og vist hva det er for noe og åssen man finner ut at den skal stilles på det, osv.. hehe.. Hva skjer om jeg stiller den for høyt\lavt?

Lenke til kommentar

Regner med at du snakker om FSB & Memory Clock ratio. Som er forholdet mellom FSB/Bus-hastighet og minne.

Bus-hastigheten til prosessoren din er 266MHz FSB er Quad pumped (bus x 4) altså 266x4=1066MHz. Minne hastighet i forholdet 1 til 1 er 266x2 pga DDR minne= 533MHZ eller PC4200.

Du har PC 6400 brikker, noe som tilsier 400MHz x2. Du bruker da en divider til å justere forholdet til bus-hastighet.

Bus=266 x 1,5 = 399MHz x 2= PC6400@ 800MHz.

1:1 er altså synkront med BUS, 1,33 = Bus x 1,33 osv 1:2 er da 266 x 2= 533MHz= PC8500@1066MHz

Laveste "divider" på Intel brikkesett er 1:1.

Du kan altså ikke stille den under 1:1, maskinen vil ikke poste eller du får minnefeil om du stiller den for høyt. Brikkene dine vil da ganske sikkert takle 1066MHz 5-5-5-15, men det er ikke noe ytelse å hente så du kan like gjerne sette 4-4-4-12 800MHz. Muligens litt lettere for hovedkortet også.

Lenke til kommentar

men det er ikke noe ytelse å hente så du kan like gjerne sette 4-4-4-12 800MHz. Mulig jeg er dum nå, men hvordan får jeg satt den på 800MHz, får stilit inn 4-4-4-12 2.2v men ikke 800MHz vel??

eller blir det 800MHz når jeg stiller inn 4-4-4-12 2.2v??

Må si meg blank der gitt, ang det regne stykket.. Men går det ann å prøve seg frem og? begynne nederst og gå oppover. På FSB & Memory Clock ratio altså.. Og hvis det stopper opp, kan man stille den 1under? eller kan der være farlig om man stiller den for høyt? eller lavt?

Og en annen ting, hvorfor:

Du har PC 6400 brikker, noe som tilsier 400MHz x2

Hver brikke er jo på 800Hz hver?

Endret av lasse958
Lenke til kommentar

okay, det er altså ikke noe sted i bios man kan se dette??

Men da får jeg prøve dette straks =)

TUSEN TAKK FOR HJELPEN! Er evig takknemlig

okay, det er altså ikke noe sted i bios man kan se dette??

Men da får jeg prøve dette straks =)

TUSEN TAKK FOR HJELPEN! Er evig takknemlig

Lenke til kommentar

Sjekket i bios, der står det:

memory clock settings 667

Er det den som skal stå på 800? eller er det noe annet??

Prøvde nemlig å stille FSB & Memory Clock ratio til 1:2 eller noe rundt der, husker ikke helt om det var 1:2 eller 1:2,5 jeg stilte den til, men ihvertfall sto det i bios da:

memory clock settings 800MHz, men da jeg lagret instillingen og skulle restarte maskinen, startet den bare på nytt, og slo seg av etter etterpå, kom ikke inn i windows engang, ikke inn i bios heller. Måtte da resette biosèn... Så hva er egentlig memory clock settings?

Og en annen ting, heisann80 skrev:

Du har PC 6400 brikker, noe som tilsier 400MHz x2.

Hvorfor 400MHz? brikkene er jo på 800MHz hver vel?

Lenke til kommentar

Prøvde nemlig å stille FSB & Memory Clock ratio til 1:2 eller noe rundt der, husker ikke helt om det var 1:2 eller 1:2,5 jeg stilte den til, men ihvertfall sto det i bios da:

memory clock settings 800MHz, men da jeg lagret instillingen og skulle restarte maskinen, startet den bare på nytt, og slo seg av etter etterpå, kom ikke inn i windows engang, ikke inn i bios heller. Måtte da resette biosèn... Så hva er egentlig memory clock settings?

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Du skrev selv i første post at du har alternativene:

Den kan stå på:

Auto

1:1

1:1,25

1:1.33

1:1.5

1:1.66

1:2

Jeg har fortalt deg flere ganger at du må sette 1:1,5, hvorfor gjør du ikke det?

msi975xplatinumv2_BIOS1.jpg

CPU voltage skal stå på auto, memory voltage skal stå på 2,2v

Timings setter du:

msi975xplatinumv2_BIOS2.jpg

Artikkel

Endret av heisann80
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Heisann80:

At du gidder. :)

@Trådstarter:

Det eneste som er "feil" er at du har kjøpt deg brikker som er spesifisert til en "speed" som ditt hk/din Bios i "auto modus" ikke "støtter".

For dette (noe gammelmodige) hk så er det du har kjøpt å anse som "OC-minne" (minne for overklokking).

Du vinner lite/ingenting med å få de til å gå på "specs".

Du vinner en del ytelse på å overklokke *CPU* og da "følger" RAM med, og du har i dette tilfelle mye å gå på.

Men:

Slik du spør og når du fremdeles spør om-og-om-igjen etter så gode svar, så foreslår jeg at du *lar systemet være*.

Eventuelt prøver deg litt fram selv, og tester ut "google".

Hint: +overclock + msi +975 +platinum".

Da finner du det samme som Heisann80 har funnet for deg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...