Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vekta rikker seg ikke! What to do?

Gjest jente16

Anbefalte innlegg

Gjest jente16

Har seg sånn at jeg prøver å gå ned noen få kilo. Jeg trener hver dag, spiser ikke all verden (aldri fått i meg mye mat) og likevel vil ikke vekta rikke på seg! Jeg står bom fast på 60 kilo! Vel, veide 62 da skolen starta i høst, gikk ned til 58 og så opp til 60. Og der har jeg vært siden..

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Er det noe jeg kan spise? Hva gjør jeg feil?

Takker for fornuftige svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kostholdet ditt som er feil.

Skriv opp alt du spiser i løpet av en dag.

Og hva mener du med at du "trener hver dag"? Hva trener du? Har du et spesielt program du følger? Trener du styrke eller kondisjon? Begge deler? Hjemme? Studio?

Hvis du vil ha hjelp må du komme med mer info.

Edit.

Hvor høy er du?

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Takker for fornuftige svar :)

Hvor gammel er du? Jeg antar at du er over puberteten (men man vet aldri i dette forumet). Jeg må også si at 60 kg er ikke mye. Men jeg vet ikke hvor høy du er, men 60 kg høres ikke veldig mye ut.

NB! Ser at du har skrevet 16 i nicket ditt. Så jeg antar nå at du er 16 år og midt oppe i puberteten. Kroppen din er i kraftig utvikling og det er ikke sikkert det er noe som helst galt med vekten din. Men som de andre her sier...problemet er kostholdet ditt. Du får ikke nok næring og i den alderen du er i nå er det EKSTREMT viktig.

Jeg har så langt gått ned 22 kg de siste 6 mnd ved å gjøre det jeg har lært på Grete Roede kurs.

1. Drikk 2 liter vann hverdag.

2. Spise 5 måltider hverdag ca hver tredje time.

Porsjonene må jo tilpasses ditt forbruk. Men la meg tippe på 2 skiver m/pålegg til frokost (eller tilsvarende) 2 skiver m/pålegg til lunsj, ett knekkebrød m/pålegg til mellommåltid, en god porsjon middag og en brødskive til kvelds.

3. Spis tre forskjellige frukter hverdag. (gjerne med 2 - 3 mandler til hver frukt for å øke forbrenningen)

4. Spis/drikk melk hverdag. (feks ett glass melk og en 1% youghurt)

5. Fisk HVER DAG. Enten som pålegg eller til middag.

6. Ta gjerne Tran, Omega 3 kapsler og multivitamin i tillegg til alt over her.

Og du gjør det viktigste allerede...du trener! Flott!!

Nå til hvorfor du ikke har gått ned.

Ironisk nok tror jeg du ikke har spist nok, men du har høyt energiforbruk. Det du sier til kroppen din er at den må holde på det den har fordi du gir den ikke nok energi til å slippe overskuddsfettet.

En annen forklaring er at all treningen bygger muskler. Muskler veier mer enn fett og du bytter ut fettet med muskler. For å måle dette så ta ett målebånd og mål deg rundt halsen, bryste, magen, midjen, låret og overarmen. Noter deg tallene engang i uken i noen uker og se om tallene minsker. Hvis de går nedover så bygger du muskler og minsker på fette.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Gjest jente16

Stian89:

Jeg er 1.72 høy..

Går 1. året idrett (breddeidrett). Trener 4 ganger i uka på skolen (2 økter håndball, 2 med evnt kondisjon/styrke eller lek). Kjører litt styrketrening hjemme, med mest fokus på rygg, mage, lår. Jogger 2 ganger i uka, alt fra 3 km til 1 mil.

Kostholdet er vel ikke så bra, en vanlig dag for meg;

frokost: ingenting

lunjs: 1 frukt/en bolle salat eller 4 sjokoladekjeks

middag: 2 fiberbrødskiver med urter. (evnt. wok med kylling/scampi).

kvelds: 1 eske rusiner

drikke for dagen: 1 glass juice, 3 glass vann.

Jeg har også perioder der jeg kan spise endel godteri, kjeks og sånt. Får akutt behov for sukker.

Lenke til kommentar

Kostholdet er definitivt ditt største problem. Du spiser ikke i nærheten av nok næring engang. :)

Det som skjer over tid, når du spiser så lite som du gjør (pluss at du trener en god del), er at kroppen setter seg selv i såkalt starvation mode (google it). Det er fordi du tilfører den så lite næring, at den prøver å spare på alt den får i seg og bruke så lite som overhodet mulig.

Når det gjelder konkret trening for å brenne fett, er det intervaller som gjelder, ikke lange distanser over lengre perioder. Søk på "gerilja kardio" på google.

Du er nødt til å spise mer! Vil anbefale deg at du leser dette. http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=39

Lærer dere ikke noe om kosthold på idrettslinja, eller?

Sett opp en mer spesifikk plan over kostholdet, hvor du finner en balanse mellom proteiner, karbohydrater og fett. Ja, du trenger essensielle fettkilder.

Edit.

Når det gjelder det med søtsug, sett av en dag i uka, f.eks lørdag, til å spise hva faen du vil, og hold deg til en plan de resterende 6 dagene i uka. Det er godt for motivasjonen, og kan (spesielt på deff) hjelpe deg med å kickstarte forbrenningen. (Spis selvsagt innenfor rimelighetens grenser på "spisedagen").

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Stian89:

Jeg er 1.72 høy..

Du spiser alt for lite, og akutt behov for sukker er ett resultat av nettopp det. Siden du går på en idrettslinje så må dere vel ha noen der som kan hjelpe deg å sette opp en kostholdsplan??

Din BMI er 20,28. Det er nøyaktig idealvekt for din høyde. Under 20 er undervekt.

For å få mer definisjon som du sikkert savner så må du ha muskler. For å bygge muskler må du har energi og byggeklosser. For å få det må du spise riktig.

AKIRA

Lenke til kommentar

"Din BMI er 20,28. Det er nøyaktig idealvekt for din høyde. Under 20 er undervekt."

Du vet at BMI er det mest ubrukelige målet som noen gang er oppfunnet, spesielt for folk som trener? BMI tar ikke hensyn til hva kroppen består av. En person på 180, 90kg og 8% fettprosent, vil slå ut akkurat likt som samme personen, men med 30 i fettprosent. Sier seg selv at det er helt på trynet.

Lenke til kommentar

Det var nesten skremmende å se listen over kostholdet kombinert med treningsplanen.

Som Stian89 sier, så må det vel være noen på skolen din som kan endel om kosthold? Du burde få satt opp en ordentlig kostholdsplan.

Og det er ikke tull det man sier om at "frokost er dagens viktigste måltid". Å spise frokost setter i gang forbrenningen slik den skal om morgenen.

Det er jo heller ikke rart at du får et søtsug når du spiser så lite, og muligens får ganske lave blodsukkerverdier utover dagen.

Lenke til kommentar
Gjest jente16

Først og fremst; tusen takk for så mye respons! :)

Litt interesant det dere sier om at jeg får for lite næring, at det er grunnen til at jeg ikke går ned. Synes det høres litt rart ut da det har vært sånn helt siden sommerferien slutta i fjor.. Burde jo vært noe resultater?

Flere som spør om jeg ikke lærer om dette på skolen; og nei,vi har faktisk ikke hatt om kosthold (enda?). Men har svima av i et par gymtimer, så læreren min har snakka med meg om det. Har vært til helsesøster også, men synes ikke det har hjulpet. Når sant skal sies, har det gjort alt værre. Har prøvd å lage meg en kostholdsplan før, men funket ikke. Klarte ikke holde den.. Har kanskje noe med at jeg bor på hybel, og ikke alltid har tid eller ikke orker å lage meg ordentlig mat. Er liksom enklest og ta seg et knekkebrød eller ei brødskive. Og som regel glemmer rett og slett av å spise..

Men kan det ikke være at forbrenningen min er dårlig? At det er en av grunnene til at jeg ikke går ned noe?

Grunnen til at jeg vil gå ned er at jeg ikke er tynn, langt ifra. Vet ikke om jeg kan kalle meg lubben men.. Er ikke av de tynneste for å si det sånn da :) Pluss at jeg ikke har verdens beste selvtillit, og mener et lite vekttap ville hjulpet meg der.

Lenke til kommentar
Først og fremst; tusen takk for så mye respons! :)

Litt interesant det dere sier om at jeg får for lite næring, at det er grunnen til at jeg ikke går ned. Synes det høres litt rart ut da det har vært sånn helt siden sommerferien slutta i fjor.. Burde jo vært noe resultater?

Flere som spør om jeg ikke lærer om dette på skolen; og nei,vi har faktisk ikke hatt om kosthold (enda?). Men har svima av i et par gymtimer, så læreren min har snakka med meg om det. Har vært til helsesøster også, men synes ikke det har hjulpet. Når sant skal sies, har det gjort alt værre. Har prøvd å lage meg en kostholdsplan før, men funket ikke. Klarte ikke holde den.. Har kanskje noe med at jeg bor på hybel, og ikke alltid har tid eller ikke orker å lage meg ordentlig mat. Er liksom enklest og ta seg et knekkebrød eller ei brødskive. Og som regel glemmer rett og slett av å spise..

Men kan det ikke være at forbrenningen min er dårlig? At det er en av grunnene til at jeg ikke går ned noe?

Grunnen til at jeg vil gå ned er at jeg ikke er tynn, langt ifra. Vet ikke om jeg kan kalle meg lubben men.. Er ikke av de tynneste for å si det sånn da :) Pluss at jeg ikke har verdens beste selvtillit, og mener et lite vekttap ville hjulpet meg der.

Du veier lite i forhold til høyde og det kan også spille inn på at du ikke går ned i vekt. Ikke bare at du kroppen din får for lite nærig og at du har dårlig forbrenning.

Selvtilliten kan du fikse på andre måter enn ved å gå ned i vekt. Det høres ut som du er på vei til å utvikle spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Synes det høres litt rart ut da det har vært sånn helt siden sommerferien slutta i fjor..

Ifjor var du vel 15 år, nå er du 16..og du er smack midt oppe i puberteten...kroppen din utvikler seg og dette kan jo jobbe mot hva du mener er ditt mål. Det kan hende du har gått ned i vekt, men kroppen har samtidig utviklet seg fra jente til kvinne. Hadde du ikke trent ville du nok veid en hel del mer. Der har du det positive du kan fokusere på.

Det siste du sier henger jo sammen med mangel på næring. Dårlig forbrenning kommer av for lite og dårlig næring. Så ja..du har dårlig forbrenning...men ikke pga det du tenker.

Tenk på kroppen din som en kjemisk fabrikk. Den må ha 57 næringsstoffer hver dag for å gå rundt. Får den ikke alt vil den hoste og harke og ikke gå helt på skinner (noe du opplever nå). For å få i deg alle de næringsstoffene må du spise variert. Les over mitt første svar for å vite mer om hva som er variert kosthold.

AKIRA

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_stud.med

Du sier at du har svimet av i gymtimen. Det synes jeg er et faresignal fra kroppen om at du ikke får nok næring. Jeg synes absolutt ikke at du trenger å gå ned et gram i vekt, vekten din akkurat nå er veldig sunn, og du ville heller ikke tatt skade dersom du senere skulle gå noen kilo opp i vekt!

Angående kostholdet ditt vil jeg si at du absolutt burde gå for wok med kylling/scampi heller enn fiberskiver. Viktig med proteiner når du trener og skal bygge styrke/kondisjon.

Lenke til kommentar
Gjest jente16

Men hva er det jeg kan spise for å få bedre forbrenning uten at jeg trenger å spise så alt for store mengder mat? Det som var problemet sist jeg prøvde kostholdsplan, helsesøstra skulle ha meg til å spise mye mer enn hva jeg så på som mulig. Defor jeg gav opp..

Er fler i klassen som veier mye mindre enn meg, og føler meg rett og slett "tjukk" ved siden av dem. Derfor vil jeg gå ned. De jeg bor på hybel med (3 andre jenter) har gitt meg kallenavnet tjukka, og om de mener det seriøst eller ikke vet jeg ikke, men hjelper liksom ikke når jeg får høre det flere ganger om dagen..

Lenke til kommentar
Men hva er det jeg kan spise for å få bedre forbrenning uten at jeg trenger å spise så alt for store mengder mat? Det som var problemet sist jeg prøvde kostholdsplan, helsesøstra skulle ha meg til å spise mye mer enn hva jeg så på som mulig. Defor jeg gav opp..

Er fler i klassen som veier mye mindre enn meg, og føler meg rett og slett "tjukk" ved siden av dem. Derfor vil jeg gå ned. De jeg bor på hybel med (3 andre jenter) har gitt meg kallenavnet tjukka, og om de mener det seriøst eller ikke vet jeg ikke, men hjelper liksom ikke når jeg får høre det flere ganger om dagen..

Herregud, stakkars deg. Ikke rart du føler deg tjukk hvis du får høre det daglig!! Har du ingen mulighet til å f.eks. flytte for deg selv eller til noen andre? Forresten så høres de mer misunnelig ut enn at de virkelig mener at du er tjukk.

Lenke til kommentar
Gjest jente16

Humm.. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det men. :s

Miriann:

Vi er faktisk gode venner (sånn bortsett fra at de er litt småfrekke og sånt), har planlagt å flytte til en annen hybel sammen neste år.. Men er litt usikker, blir litt lei. Tror ikke de er misunnlige, selv om de er litt større enn meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...