4MB Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Heisann! Tenkte jeg kunne spørre noen av dere som har peiling på dette her om litt hjelp til overklokking av CPU, GPU og RAM. RAM: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315 CPU: https://prisguiden.no/product.php?product_id=44803 GPU: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349829 Altså, jeg har omtrent null peiling på overklokking, så jeg vet ikke hva som er vits i å overklokke eller ikke. Hadde vært fint om noen kunne hjulpet Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hovedsaklig vil du ha mest å vinne på å klokke cpuen i alle fall, minnet og skjermkortet kan vi ta etterhvert. Så over til hvordan selve klokkinga foregår: Har du Cool'n Quiet aktivert bør du deaktivere denne funksjonen, dette kan ofte skape problemer når PC-en er overklokket. Denne funksjonen gjør at CPU'en klokkes ned når det er mindre belastning på systemet, og klokkes opp igjen når det blir belastning, mer som en dynamisk klokking etter forbruk. Men som sagt kan dette skape problemer når man overklokker. Det er kun to ting som man bør passe på ved klokking, temperaturer og spenningsverdier. Holder du spenningen og temperaturene i sjakk så er det ikke noe farlig med selve klokkingen i det hele tatt, innen rimelighetens grenser selvfølgelig. Som regel er det en del sperringer og sikkerhetsmekanismer som slår inn før det går veldig galt. Last ned Everest til å følge med temperaturene, og Orthos eller dual prime til å teste stabiliteten. I tillegg hvis du ønsker kan du laste ned et lite program som hetet CPU-Z der du kan poste bilde underveis mens du klokker, dette programmet gjør det også enklere å feilsøke. I tillegg bør du ha kjennskap til en liten funksjon til, nemlig resetting av cmos. Det kan i noen tilfeller skje at du klokker for store steg i gangen og PC-en plutslig ikke vil starte. Da må du resette denne ved å trykke på en knapp eller flytte på en jumper på hovedkortet. Dette står også forklart i manualen til hovedkortet ditt, "clear cmos" eller noe lignende går det under. Så over til selve klokkingen. Når du klokker bør du bruke biosen, siden program ofte ikke tar hensyn til alt i rundt, men kun øker FSB. Her må du prøve å lete litt selv også, siden jeg ikke har peiling på hvilken bios du har, eller hvilken struktur den har. Du kan poste bilder av menyene hvis du ikke finner frem, så kan jeg prøve å guide deg frem. Hvilket hovedkort har du forresten? I biosen finner du først frem til cool'n quiet og deaktiverer denne om du allerede ikke har gjort dette. Deretter finner du frem til en HT multiplier( HT link, HTT multi, går under flere navn i biosen), som er en egen multiplier for HT (HyperTransport), denne har en valgmulighet fra 1x - 5x, og denne setter du da på 3x. HT er altså styrt av FSB x HT multiplier, og som standard står denne på 5x, noe som gir en HT frekvens på 1000mhz. Prøv å hold denne tilnærmet eller under 1000mhz i første omgang, siden overklokk av denne kan gi ustabiliteter på noen kort. Minnet må man også ta hensyn til, men jeg regner med at brikkene dine klarer litt overklokking. Men først redusererdu frekvensen på disse, eller kjører de asynkront med FSB så det er mulig å finne maks CPU klokk. Når minnet kjøres asynkront vil det si at du ikke kjører det i et 12:1 forhold til FSB. Kort oppsummert: -Deaktiver Cool'n Quiet -Reduser HT multipliern til 3x -Reduser minnehastigheten litt - Øk FSB med 10 Som du kansje har merket så er alt styrt av FSB, og det er nettopp denne du øker når du klokker. Derfor er de forskjellige frekvensene utstyrt med egen multipliere, slik at disse kan kjøre med mindre overklokk en CPU'en. Dette tilater at CPU kan klokkes høyere uten påvirkning fra minne og HT. Når du har gjort dette, lagrer du, og starter PC-en. Deretter åpner du CPU-Z og sjekker at klokkingen du gjorde i biosen faktisk fungerer. Stemmer det der, så er det bare å øke FSB med 10-20 steg til. Lagre og start PC-en, test stabilitet og følg med på temperaturene. Deretter øker du FSB igjen, samt tester med orthos og følger med på temperaturene. I tillegg kan du også lese DENNE guiden, så du får enda mer kunnskap om hvordan det hele fungerer. Lenke til kommentar
4MB Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Takker for kongesvar! Skal prøve meg litt frem, når jeg finner ut hvordan jeg kommer inn i bios. Har prøvd de fleste F* knappene, men kommer ikke inn. Har dette hoverkortet: https://prisguiden.no/product.php?product_id=44432 Og btw, sånn ca. hvor mye skal jeg stille ned minnehastigheten? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Tipper det er delete knappen du skal hamre løs på. Hvor mye du bør senke den i første omgang er ikke så nøye, bare senk den 100mhz da kansje eller noe slikt. Dette kan enkelt justeres i ettertid uansett, så om du senker for mye er dette mulig å justere opp igjen etter at maks cpu klokk er funnet. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Takker for kongesvar! Skal prøve meg litt frem, når jeg finner ut hvordan jeg kommer inn i bios. Har prøvd de fleste F* knappene, men kommer ikke inn. Har dette hoverkortet: https://prisguiden.no/product.php?product_id=44432 Og btw, sånn ca. hvor mye skal jeg stille ned minnehastigheten? På mange hovudkort kan du berre trykke "del" under oppstart for å komme inn i BIOS... Lenke til kommentar
4MB Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Yea, det var "Delete", ja Fikk skrudd av Cool'n Quiet, men de andre var ikke trykkbare. (tatt med mobilen) Noen anelse? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Prøv å gå inn på CPU Frequency Configuration og sjekk hva som er der. Memclock Mode kan også stå på auto, det kan gå bra det også, eller så senker du den manuelt. Lenke til kommentar
Loffen1 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 du må trykke på enten "pluss" eller "minus" knappen sikkert, viss du skal stille inn CPU/FSB hastighet. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Du trykker som regel enter på den aktuelle frekvensen du vil stille på, og det vil da enten komme en boks der du stiller inn en gitt verdi, eller så vil det komme en bar som du ruller nedover til ønsket FSB. Endret 24. april 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
Loffen1 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Du trykker som regel enter på den aktuelle frekvensen du vil stille på, og det vil da enten komme en boks der du stiller inn en gitt verdi, eller så vil det komme en bar som du ruller nedover til ønsket FSB. Vet det, men på mitt asus maximus kort var det ikke alltid sånn. Trykket Enter som regel, men i det siste MÅ jeg trykke minus eller pluss knappen...merkelig.. Lenke til kommentar
4MB Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Hunsker ikke helt hva som sto innpå CPU Frequency Configuration, men det var ikke noe med FSB eller HT.. Skal prøve igjen og se om jeg finner noe. Lenke til kommentar
4MB Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Inne på Memclock. Skal jeg gjøre noe her? Inne på CPU Frequency Configuration. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Bare sett den på 667mhz, skal holde rikelig det, evt kan du prøve med 800mhz igjen etter at du har funnet stabil 24/7 klokk på cpu. På det andre bildet har du HT, altså Processor Frequency Multiplier. Denne står på 5x orginalt, noe som gir en HT på 1000mhz. Denne kan du sette til 4x, så er den ute av veien. Lenke til kommentar
4MB Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Får ikke satt den til 4x i og med at 5x er minimum.. EDIT: Har kun 1005MHz CPU speed nå. Endret 24. april 2008 av Swaxxo Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Virker som om det var CPU multiplier i tilfellet det da, siden 5x 200 gir ca 1000mhz. Så da kan denne bare stå på den verdien den opprinnelig stod på. Den stod altså på 5x? Endret 25. april 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
4MB Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Det kan ikke være CPU multiplier i og med at 5x er default og jeg forandra ikke på den. Så da må det vel være Memclock? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Nei, det er ikke memlok, det må være en annen plass. Får bare la den stå på 5x som standard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå