Gå til innhold

hjelp til hjemmestudio

safags

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt å kjøpe et hjemmestudio. Men hva er det man egentlig trenger?

Vet at man må ha et greit lydkort, mic og popfilter og sånt.

Skal bare brukes til synging. Ikke noe gitar og trommer. Intill videre.

Men kan noen si i detalj, evnt linker til hva man må ha, for fin lyd og sånt! :)

Sorry hvis jeg er litt noob, ment har ikke peiling ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bare brukes til opptak av vokal altså? Da har jeg en ganske billig, og bra løsning for deg.

Du trenger selvfølgelig et lydkort, da vil jeg anbefale M-Audio USB MobilePre. Det er et lydkort med mulighet for tilkobling av både kondensatormic, dynamisk mic og vanlig line-in.

Mikrofon trenger du såklart, da anbefaler jeg AKG Perception 200. Det er en stormembran kondensatormic, er billig i sin klasse, og fantastisk bra! Røverkjøp spør du meg!

Stativ og popfilter får du enkelt tak i ved å spørre i din nærmeste instrumentbutikk.

Du trenger også et program å gjøre opptak i. Du kan eventuellt bruke Audacity, som er gratis, men den bør kun brukes som en lettvint løsning, da dette egentlig er et program for et annet formål. Et bedre alternativ er Reaper, som "på en måte" er gratis. Det beste alternativet her er nok programmet som følger med lydkortet. For lydkortet jeg foreslo, følger Ableton Live Lite.

Noen gyldne regler når du gjør opptak:

-Gjør opptaket i et stille rom. Husk at en stormembranmic er ekstrem til å fange opp lyder, den fanger opp lyder du ikke en gang visste fantes!

-Hvis du gjør opptak i et helt tomt rom, eventuellt med veldig harde vegger, risikerer du å forurense opptaket med dårlig gjenklang. Du kan med fordel kle på veggene i rommet med madrasser eller andre lyddempende gjenstander, men om dette er uønskelig, skal du vite at det hjelper masse bare å ha masse lyddempende møbler i rommet.

-Ikke overskrid signalgrensen! Signalstyrke måles i desibel (dB). Maksstyrke på signal er 0 dB, altså man skal operere med signal i "minusdesibel". Overskrider du signalgrensen, kan du få meget stygge og ubehagelige lyder.

-Lykke til:)

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...