OJ_Sledge Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Case: En større norsk bedrift på Vestlandet, Offshoreparts AS, etablert i 1974 har hatt en gjennomgang av It-ressursene i bedriften. It-avdelingen har hatt en lite planlagt utvikling ettersom bedriften har vokst fra år til år, og nå har tiden kommet for å skifte ut en del gammelt utstyr og effektivisere driftingen av systemet. I forbindelse med en slik gjennomgang er det mye som må undersøkes, planlegges og gjennomføres. Du er tilsett som sekretær for It-ansvarlig i bedriften, og du får ansvar for en del oppgaver i forbindelse med denne gjennomgangen. Ledelsen og de tilsette skal orienteres, og det skal avklares hva som eventuelt skal skje i forbindelse med de tiltakene de foreslår. Blant annet har du fått i oppdrag å lage en presentasjon for ledelsen for å få innarbeidet nødvendige investeringer i budsjett. Presentasjonen skal også inneholde individuelle priser på utstyret. Det har også i en tid kommet inn klager fra kunder om manglende svar når de prøver å få kontakt med sentralbordet, i tillegg til dårlig kommunikasjon i engelsk på lager-avdelingen. Du får følgende tilleggsopplysninger om bedriften: Grunnlag i etablert IT-avdeling Døgndrift Marked/kunder: Hele verden Type bedrift: Grossist for offshore industrien Avdelinger: Kontor, salg og lager/pakkeavdeling Salg/produkt: Maskindeler til oljeindustrien Drifting av systemet: For ca 130 tilsette IT-avd: 5 tilsette, av de er det 1 lærling og 2 stk på helpdesk 10 i ledelsen 10 kontorpersonale, inkl. økonomiavdeling og sentralbord 60 på salg 40 på lager (av de er 10 på pakking) 5 stk på kontor i utlandet: USA, Kina, Australia, Nederland og Argentina 100 stasjonære Pc-er som kjører Win2000 og XP pro, seks maskiner kjører Win’98SE Alle i ledelsen har hver sin Alt kontorpersonale har hver sin Alle på salg har hver sin Lagerledelsen har hver sin (10) Alle i IT-avd. har hver sin Lageret har 5 som brukes som terminaler 12 bærbare som kjører WinXP pro og Vista Business Hver medarbeider på It-avd. har sin egen Ledelsen har 2 på deling 5 på deling på salg Bedriften bruker MS Office 2003 Har bestillings- og lagersystemer som kjører på server Server: Eldre servere(2002-modell) som kjører Windows 2000 Software RAID 1 AD m/flytende profiler DHCP og DNS Backup består i at de kopierer ut det viktigste på en ekstern harddisk en gang i blandt Noen som har forslag eller svar på hvordan man løser denne oppgaven? Hva er viktig å innhente informasjon om? Forslag til oppsett osv.? Endret 24. april 2008 av OJ_Sledge Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Nå jeg ikke jeg hvilket nivå du ligger på i utdanningen din, eller hva som kreves av deg med denne oppgaven, men jeg kan komme med noen tips for å få deg i gang. Det første jeg ville gjort er å kartlegge hvilke tjenester denne bedriften trenger, og hvordan nettverksarkitekturen skal se ut. I oppgaven har du allerede blitt fortalt at de bruker Windows 2000 med AD og at de også har tjenere som styrer DNS og DHCP. De ansatte som har kontor i utlandet bør også få tilgang til bedriftens interne nettverk, og da må du se på VPN. Trenger de egen mailserver, eller får de dekket dette av andre? Når du har kikket på det, kan det være lurt å tenke på hvilke tjenester som kan kjøre på åpen kildekode. At backup kun blir tatt en gang i blant på en ekstern harddisk er uakseptabelt når det er snakk om 130+ ansatte. Hvor stort er behovet for båndbredde? Trenger de fiber? Hva med sikkerhet? Er det behov for å sette opp IDS eller IPS? Skal det settes opp trådløst nettverk? Hvordan kan de sikre det? Det er nok av ting å ta tak i her, og jeg har langt fra nevnt alle punktene det er verdt å se på, men det kommer som sagt an på nivået som forventes av deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå