Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drivstoffgjerrig, sikker, automat, driftssikker, billig - tips?

Anbefalte innlegg

Ser etter en bil som oppfølger følgende krav:

• Drivstoffgjerrig
  • Automat
  • Sikker
  • Driftssikker
  • Så billig som mulig
  • CD-spiller og radio
  • Kan godt være 2-seter

Bilen skal hovedsaklig brukes som pendlerbil på landevei, og vil kjøre ca. 186 km daglig. Annet ekstrautstyr er derfor ikke nødvendig da bilen skal ta sjåføren fra A til B så billig som mulig. Air-Condition er ikke noe krav, men en fordel. Ser hovedsaklig etter en brukt bil for å gjøre de totale kostnadene så små som mulig.

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, sant sant ;) Tenkte mer på maks 100.000. En bil til 15.000 er vel ikke mye driftssikker? Har ikke peilig på bil, men det jeg har hørt fra andre er at billige biler ofte blir dyre fordi de må mye på verksted. Med andre ord en veldig dårlig investering i forhold til litt dyrere biler.

Lenke til kommentar

Den corollaen rublings linka til er veldig veldig driftsikker og et godt valg med de kriteriene dine. Eneste som er plagsomt med dem er (som med alle andre biler med liten motor og automat) ubehagelig høyt turtall ved motorvei kjøring. Jeg blir helt sprø av det, men veit ikke med dere andre.. Det mangler et gir!

Lenke til kommentar
Den corollaen rublings linka til er veldig veldig driftsikker og et godt valg med de kriteriene dine. Eneste som er plagsomt med dem er (som med alle andre biler med liten motor og automat) ubehagelig høyt turtall ved motorvei kjøring. Jeg blir helt sprø av det, men veit ikke med dere andre.. Det mangler et gir!

Skjønner hva du mener. Min 1.8 med 5-gir syns jeg er greit. Mindre motor/gir enn det, da kan det gjerne bli litt anstrengende. Spesielt hvis du går under 1.6 liters motor med 5 gir. Dette har selvfølgelig mye med hvordan bilene er giret, men små motorer med bare 5 gir er veldig ofte plagsomt i høye hastigheter.

Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener. Min 1.8 med 5-gir syns jeg er greit. Mindre motor/gir enn det, da kan det gjerne bli litt anstrengende. Spesielt hvis du går under 1.6 liters motor med 5 gir. Dette har selvfølgelig mye med hvordan bilene er giret, men små motorer med bare 5 gir er veldig ofte plagsomt i høye hastigheter.

Min Peugeot 307 1.6 har kun fire gir. Ligger vel på ca. 3000 på motorveien. Mest slitsomt er det at den som regel venter til den kommer over 3000 før den girer opp.

Absolutt ikke. Disse motorene kan lett gå 5-600.000.

Har null peil på bil, så har kun sett på biler som har gått under 200.000. Det er kanskje ikke nødvendig det da.

Lenke til kommentar
Hva søren skal du med automatgir hvis du skal kjøre 186 km daglig på landevei? Er det slitsomt å dra i rørepinnen en gang i mellom?

1. Bor ikke på landet

2. Automat er uansett mer behagelig

3. Hun som skal kjøre bilen har kun lappen på automat ;)

Lenke til kommentar

Har null peil på bil, så har kun sett på biler som har gått under 200.000. Det er kanskje ikke nødvendig det da.

Du bør ikke kjøpe bruktbil som er gått over 200.000km hvis du vil ha minst mulig kostnader, men Mercedes er kjent for å ha motorer som går og går, så 200.000 er ikke noe problem.

Onkelen min kjører Mercedes som drosje. Den har nå gått over 700.000km og kjører fint fortsatt.

Edit: Et kjapt søk på to forskjellige bilmerker. Legg merke forskjellen på km-standen.

Mercedes

Honda

Her ser du bilene som ligger til salgs på finn.no, sortert etter høyest km-stand. Som du ser er det mange Mercedeser som ligger på 500.000km og oppover, mens det ikke er noen Hondaer. Og Honda er ikke akkurat kjent for å lage dårlige motorer.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Som du ser er det mange Mercedeser som ligger på 500.000km og oppover, mens det ikke er noen Hondaer. Og Honda er ikke akkurat kjent for å lage dårlige motorer.

Det er fordi Mercedes er en dyr bil å kjøpe, så eierne er mer tilbøyelige til å foreta reparasjoner.

Når en gammel Honda går i stykker, så kjøper man en ny.

Lenke til kommentar

MB med lang kjørelengde er vel stort sett drosjer, mange biler som går langt i slik kjøring.

Nyere MB har jo tatt ett stupdykk i kvalitet, enorme rustproblemer samt masse dyr og komplisert elektronikk kan for sørge for at slike gamle MB-er heller slår følge med Honda til huggeren enn og komme på Finn.

Lenke til kommentar

Nei ikke dytt kjerringa inn i en stor benz bare fordi det er en bil som går langt. Det er absolutt ikke en konebil og det er ikke gratis og få den til og rulle 500 000km. Det ligger mye penger bak det! De blir holdt i live pga innkjøpsprisen og den stjerna på panseret. Du får en civic til og rulle like langt til en brøkdel av prisen, men det er den rustsveisinga som kan bli en litt stor utgift i et jafs så folk dynger bilen istedenfor.. Ellers er bilen krute god!

Du kan jo gå for en MB A-klasse som er en mer konebil, men da styrer du helt unna overskriften på topic.

Gå for en liten japse med automat. F.eks civic, colt, yaris osv i den småbil klassen der. Ikke mazda med liten motor og automat da de girkassene ikke holder. Ber deg fortsatt se i rentning av den corollaen rublings linka til hvis du skal ha noe som stemmer til kriteriene dine og ikke ruster hakk ihjæl. Damer legger sjelden merke til ting som høyt turtall på motorveiskjøring så det er bare og kline til spør du meg... Ypperlig konebil som ikke byr på problemer!

Lenke til kommentar

Min Peugeot 307 1.6 har kun fire gir. Ligger vel på ca. 3000 på motorveien. Mest slitsomt er det at den som regel venter til den kommer over 3000 før den girer opp.

Jeg har Corolla med 1.6 liter og 5 gir, ligger jeg i 3000 RPM i 5. gir med den, så får jeg bot, men er en del forskjell på automat og manuell gir da.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...