Gå til innhold

Alternativer til Sigma 50-150mm F2.8 APO EX DC II HSM

Anbefalte innlegg

Nå er det like før jeg kjøper dette objektivet, men før jeg gjør det lurer jeg på om noen har forslag til andre objektiv i denne klassen. Ut fra det jeg har lest ser det ut som dette er et bra objektiv. Det jeg liker med dette er F2.8 og størrelse/vekt. Eneste som er litt synd er at objektivet ikke har bildestabilisator.

Kan gå litt opp i pris om det kommer noen gode forslag. Mer tele skader ikke men ser helst at brennvidden starter på ca. 50 mm. og at ikke vekta blir veldig mye høyrere enn på dette objektivet.

Edit: Har en bekjent som skal en tur til USA så jeg kjøper derfra. Har lest at enkelte Sigma objektiv kan ha fokusproblemer. Er det noen steder i Norge man kan få justert dette og vil det koste mye om eksemplaret man får ikke er helt topp.

Endret av Panodil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel kun et objektiv som kan karakterises som et alternativ til Sigma 50-150mm, og det er Tokina 50-135mm. Canons 55-250mm IS har dårligere lysstyrke og byggekvaliteten er ikke på samme nivå som Sigma, fordelen er at den har IS og har mer tele. Canons 70-200mm f/4 er forholdvis kompakt og bør vurderes. Finnes også i en utgave med IS, men den er en del dyrere. Både Sigma og Tamron har 70-200mm f/2.8 som er brukbare; men tyngre og dyrere*.

Tom

*) Dvs. Jeg vet ikke prisen på Tamron 70-200mm f/2.8 - tror ikke den har kommet til landet enda.

Lenke til kommentar
Nå kommer snart hr. Dahle med en hyllest som er Nord Korea verdig. :dribble:

Jeg skjønner han godt jeg :)

50-150mm f/2.8 er en genial konstruksjon fordi den er klart mer kompakt enn en 70-200mm f/2.8. I tillegg yter den godt optisk og er behagelig priset. Den yter også godt sammen med 1.4x konverteren som gjør den om til en 70-210mm f/4.

Tom

Lenke til kommentar

Canon EF 70-200mm f/4L IS USM hadde jo ikke vært så dumt men er litt i tvil siden det er f4. Blir å ta "actionbilder" i skumringen på jakt og fisketurer.

Synes Canon EF 70-200mm f/2.8L USM blir litt i tyngste laget.

Får jo ikke prøvd objektivet før jeg kjøper(får den fra USA) og er derfor litt skeptisk til Sigmaen pga fokusproblemene jeg har lest om.

Endret av Panodil
Lenke til kommentar
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM hadde jo ikke vært så dumt men er litt i tvil siden det er f4. Blir å ta "actionbilder" i skumringen på jakt og fisketurer.

Synes Canon EF 70-200mm f/2.8L USM blir litt i tyngste laget.

Får jo ikke prøvd objektivet før jeg kjøper(får den fra USA) og er derfor litt skeptisk til Sigmaen pga fokusproblemene jeg har lest om.

Se på Tamron SP AF 70-200MM F/2.8 vekt ca 1,1 kg. Dette objektivet blir dessuten omtalt som veldig bra i diverse fora.

Lenke til kommentar

:fun:

Genialt objektiv :)

Tomsi oppsummerer dog bra

Tokinaen mangler jo de siste 15 i den smale enden, og koster jo mildt sagt litt mer :)

Canons egen 70-200 f4 er en kandidat, og har som eneste fordel IS. Men gir ikke samme lysstyrke, og sjansen er større for at du savner de 20 i den vide enden fremfor de 50 i den trange....

Canons og tredjeparts 70-200 f2.8 er ikke alternativ da de er som monstre å regne i forhold :)

Det er enkelte som har meldt om fokusfeil på den gamle modellen. Hvorvidt det er på de andre aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
*) Dvs. Jeg vet ikke prisen på Tamron 70-200mm f/2.8 - tror ikke den har kommet til landet enda.
Canon-varianten er priset til 5995,- av Scandinavian Photo. De har den ikke på lager ennå, så kan ikke være noe hastverksprosjekt.

Ellers vil jeg støtte oppunder 50-150mm som et veldig godt valg. Kompakt, lett, så lyssterk som du får en zoom * og godt optisk. Relativt billig er den også.

(*jada, Oly har et par f/2.0-zoomer)

Lenke til kommentar

Tror valget står mellom Canon EF 70-200mm F4.0 L USM(altså uten IS) og Sigma 50-150.

Har sjansen til å få Canonen fra USA til ca 3800 kroner inkl moms. Kjøper jeg Sigmaen blir det i Norge og den koster vel ca 5400 kroner her i landet.

Canon frister litt pga. prisen men er litt redd for at jeg vil savne Sigmaens F2,8.

Har jo vært diskutert litt her på forumet om hvilke garantier som gjelder når man kjøper fra USA. Noen som vet hvilken garanti som gjelder for dette Canon objektivet?...og er det noen som har prøvd dette Canon objektivet?

Lenke til kommentar

Hiver meg på og gir Sigma 50-150 skryt. Ingen antydning til fokusfeil hos meg. Fokuserer kjapt og er skarp og fin vidåpen. Har ikke hatt behov for å prøve den med 1.4 konverter, men tviler ikke på at det fungerer utmnerket.

Lenke til kommentar

Da bestemte jeg meg for en Canon EF 70-200mm f/4L IS USM.

$1100 fra B&H Photo Video. Min kone er på besøk i Wyoming så de sender objektivet til de hun bor hos.

Det beste er at hun ikke skal handle noe til seg selv så sluttsummen blir fornuftig :)

Da gjenstår det bare å glede seg til hun kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...