Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finne objektet i setningen.

Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-120696

Prøver å lære meg de/dykk regelen i nynorsk og har forstått at dykk er objektsform.

Men hvordan ser dere at dykk er objektet i denne setningen?

Velkommen til dykk alle.

Objektet er jo den det blir gjort noe med av subjektet. Og jeg finner ikke noe subjekt her?

Samme her:

No er det lenge sidan vi har møttest, det er ei glede å sjå dykk att. Noen som har noen gode regler jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å lære meg de/dykk regelen i nynorsk og har forstått at dykk er objektsform.

Men hvordan ser dere at dykk er objektet i denne setningen?

Velkommen til dykk alle.

Objektet er jo den det blir gjort noe med av subjektet. Og jeg finner ikke noe subjekt her?

Samme her:

No er det lenge sidan vi har møttest, det er ei glede å sjå dykk att. Noen som har noen gode regler jeg kan bruke?

I alle språk har vi 'fraser'. 'Unskyld meg' kommer av 'vil De være så vennlig å unnskylde meg'. 'Jeg ønsker velkommen til dere alle' forkortes til 'Velkommen til dere alle'.

jeg ser dere; eg ser dykk. Ser du at dykk er objekt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Ja, der ser jeg det, for der er det klart at eg er subjektet som gjør noe med objektet. Men her: Velkommen til dykk alle. Her har vi jo ikke noe subjekt?

Lenke til kommentar
Ja, der ser jeg det, for der er det klart at eg er subjektet som gjør noe med objektet. Men her: Velkommen til dykk alle. Her har vi jo ikke noe subjekt?

Som sagt: I alle språk har vi 'fraser'. 'Jeg ønsker velkommen til dere alle' forkortes til 'Velkommen til dere alle'. Setningen 'Velkommen til dykk alle' har altså et slukt subjekt; eg.

Den mest kjente frasen på norsk er 'ha det'. Her har vi et slukt subjekt; jeg. Jeg ønsker at du/dere skal ha det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...