Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Piratkopierer skolen filmer?

LucarioX

Anbefalte innlegg

Tittet på baksiden av noen DVD covere jeg har her hjemme. La merke til at de fleste filmene opplyser om at det er ulovlig å vise filmen på offentlige steder som skoler, resturanter, sykehus osv..

Synes dette er litt artig da vi veldig ofte pleier å se film i timen på skolen. Er dette altså et regelbrudd av skolen? Blir vel som om læreren skulle kopiere opp en DVD til 27 personer? (vi er ca. 27 elever i klassen) I teorien er det vel egentlig ulovlig av meg å se på filmene også? Blir jo som om jeg skulle ha lastet dem ned? Samtidig kan jeg jo ikke akkurat skulke timen pga. det :p

Nei. noen som vet? Bryter jeg og staten reglene begge to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det ikke vært snakk piratkopiering hvis tilfellet var så, men brudd på åndsverksloven.

Og det er ikke ulovlig siden skolene har fått disposisjon til å bruke filmene. Akkurat på samme måte som at de har lov til å kopiere opp bøker.

Og til sist. Eier du en film, har du lov til å laste ned en back-up.

Lenke til kommentar

Skoler har egentlig ikke lov til å gjøre det, men de gjør det for det. Tror heller ikke noen kommer til å arrestere dem for det.

Du har heller ikke lov å kopiere opp hele bøker. Det er regler på hvor mye man kan kopiere. Jeg tror det ligger på ca 10% av boka, eller 1 kapittel.

Lenke til kommentar
Lov til å laste ned back-up? Er vel ulovlig å laste ned uansett trodde jeg?

Jepp. Når du kjøper en film er det ikke DVD-platen med filmen på du betaler for, men rettigheten til å se filmen når man selv ønsker.

T.o.m. om du mister selve filmen beholder du rettigheten.

Erq snakk om filmer elever tar med, altså filmer de eier selv. Er jo ikke skolens filmer, likevell viser lærerne de i timen. Er ikke det ulovlig da?

Staten har inngått en rammeavtale med filmbransjen som gir de visningsrett.

Lenke til kommentar
Du har heller ikke lov å kopiere opp hele bøker. Det er regler på hvor mye man kan kopiere. Jeg tror det ligger på ca 10% av boka, eller 1 kapittel.

Det er for privatpersoner. Her har også staten inngått en rammeavtale med forlagene som gjør at skolene har utvidet rett til å kopiere.

Lenke til kommentar
Burde ikke skolene o.l. få sine egne versjoner av DVDene da?

Nei, dette er ikke nødvendig hvis man kollektivt kjøper alle rettighetene direkte fra bransjeorganisasjonen.

Men likevel gir nesten alle filmer streng beskjed om at filmene IKKE må vises på skoler? Om staten likevel har lov til å vise dem er det jo null poeng i å skrive noe annet på filmene?

Står på norsk også, så gjelder vel for Norge?

Lenge siden jeg faktisk har lest en slik advarsel, men kan ikke huske at skolene står spesifisert.

Lenke til kommentar

Tok å skrev av det som sto bak på en av filmene mine. (Vi har ikke sett akkurat denne filmen på skolen men sto en lignende melding på en av filmene som ble vist der om jeg ikke husker helt feil.

ADVARSEL: Denne DVD (inkludert lydspor) kan kun benyttes i private hjem. Alle andre rettigheter er forbeholdt rettighetshaveren: Sandrew Metronome Video Norge A/S. Definisjonen av private hjem utelukker all bruk på steder som for eksempel hoteller, serveringssteder, sykehus, institusjoner, transportmidler, oljerigger/installasjoner, fengsler og skoler. All uatorisert kopiering, endring, utstilling, utleie, organisert bytte, utlån, offentlig fremføring, spredning, overføring eller kringkasting av denne DVD er strengt forbudt. Enhver slik uatorisert handling vil medføre erstatningsansvar og kan gi grunnlag for strafferetslig forfølging. Denne DVD må ikke eksporteres, distribueres, selges eller leies ut kommersielt uten nødvendig tillatelse fra Sandrew Metronome Video Norge A/S.

Sitter med lillebrors gamle Pokemon film foran meg her nå. "Skoler" er listet opp som et "forbudt" sted å vise filmen :hmm:

Avtalen vil ikke gjelde alle filmer, men de fleste (som brukes i skolen) dekkes.

Virker bare ikke som om skolen sjekker alle filmene elevene tar med :p Men hva vet vel jeg? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...