Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

jeg vil til sommeren kjøpe meg ett speilreflekskamera.

jeg vil kjøpe ett til rundt 4000 inkludert obektiv.

er det noe som har forslag til hva jeg kan kjøpe :dribble:

har ingen peiling på kamera, men det må ta bra bilder :D

takker for alle inlegg.

I det prisleiet du har lagt deg på har du to-tre valg:

Canon EOS 350D til kr 2999.- inkludert et 18-55mm zoom objektiv

(zoomen her er omtrent ekvivalent med "3x zoom" som mange har på kompaktkamera).

Nikon D40 med 18-55mm objektiv til kr 2999.-

Nikon D40 til kr 3999.- inkludert to objektiver: 18-55 og 55-200mm

Det er vel gjengs oppfattning at Nikon leverer kit objektiv av bedre kvalitet enn det som følger med det nevnte Canon kameraet. Dessuten får du med et teleobjektiv som gir deg ganske lang rekkevidde. Men kjøper du Canon pakken har du penger til over til f.eks minnekort og kameraveske...

Det er absolutt mulig å ta flotte bilder med begge disse kameraene og det er faktisk fotografen som er den største begrensningen. Det er kvalitet som holder i massevis for både en fersking og for en noget viderekommende fotonerd. Det er bare å velge og vrake ;o)

Olympus E 410 med 14-42mm objektiv av god kvalitet til kr 3995.- Dette er et veldig kompakt og lett speilreflekskamera som har 10mpix og som eneste i klassen har live view; noe som mange er blitt vant til med bruk av kompaktkamera.

(fantastisk hvor mye gratis markedsføring det legges ut her)

Edit: la til Olympus tilbudet

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Hvis du leser de andre trådene angående anbefalninger av kamera vil du se ett tema som går igjen og igjen. Finn ett kamera som passer til pølsfingran dine. :yes:

Gå innom forskjellige fotosjapper og test hvordan de er å holde i og bestem deg ut fra hva som føles best.

Jeg har verken svære spader eller puselanker, noe midt imellom. Fant ut at Nikon og Pentax var best for meg, valgte Pentax K10D. Denne ble kjøpt brukt på bruktmarkedet til www.foto.no til 4000kr. Det kan anbefales å sjekke rundt på bruktmarkedet, det er mange seriøse hobby/amatør fotografer som bytter utstyr jevnlig og selger det til en grei pris.

Lenke til kommentar
Hvis du leser de andre trådene angående anbefalninger av kamera vil du se ett tema som går igjen og igjen. Finn ett kamera som passer til pølsfingran dine. :yes:

Gå innom forskjellige fotosjapper og test hvordan de er å holde i og bestem deg ut fra hva som føles best.

Jeg har verken svære spader eller puselanker, noe midt imellom. Fant ut at Nikon og Pentax var best for meg, valgte Pentax K10D. Denne ble kjøpt brukt på bruktmarkedet til www.foto.no til 4000kr. Det kan anbefales å sjekke rundt på bruktmarkedet, det er mange seriøse hobby/amatør fotografer som bytter utstyr jevnlig og selger det til en grei pris.

Det som dill-hole nevner er faktisk ganske vesentlig. Jeg har "normale hender". Da kjennes alle de kameraene jeg linket over her små og noget puslete og passer vel best til de som har mindre hender. Men det oppdager du ikke før du kjenner på diverse kameraer selv. Jeg endte opp med Pentax K10D bl.a pga god ergonomi også Nikon D80 kjentes for meg god i så måte. Men det er mange som foretrekker mindre og lettere kamerahus pga de blir lett å ha med seg samt også er diskrete....

Bruktmarkedet er også et godt tips hvor man kan få mye for sine hardt opptjente kroner ;o)

Lenke til kommentar

hvilket av de tre alternativene er det beste (nikon d40, olympus 410,canon eos350d). eller er det verd det å gå opp en eller to tusenlapper. :hmm:

men ender som sagt ikke opp med å kjøpe kamera for sommeren da, men det er greit å orientere seg. :)

det har egentlig ikke noe å si med knappestorelsen på kameraet, siden dette bare er en vane sak. :p

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Det beste alternativet for deg er det alternativet som sitter best i hendene dine.

Gå i en butikk og be om å få klå på kameraene, så merker du fort hva som passer deg best. Det er vanskelig, om ikke umulig, å kåre et "beste" kamera siden de stort sett har like egenskaper i de samme prisgruppene, har stort sett samme bildekvalitet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Kjøpte Canon 350D på JP til min samboer,fikk med

18-55 kitt objektivet som var helt knivskarpt.

til KR 2999,- er dette et kjempe kjøp

Greit nok at mange mener at EF-S 18-55 har fått mer kritikk enn det fortjener, men absolutt ingen har hevdet at det er knivskarpt. Spørsmålet har alltid vært hvor uskarpt det er, for ingen knivskarpe eksemplarer finnes. Samtlige tester viser at den zoomen har den laveste oppløsningen av noen moderne normalzoomer, og utgjør den eneste grunnen til å ikke anbefale et Canon-kit (uten IS-zoom). Jeg kan ikke la den påstanden stå uimotsagt, for da vil mange med tidligere erfaring oppleve det samme som meg: Å kjøpe basert på utsagn i en test som førte til gråt og tenners gnissel over å ha kjøpt katta i sekken. EF-S 18-55 er et nødobjektiv som er helt greit til man har spart opp nok penger til å kjøpe skikkelig optikk. Både Nikon, Pentax og Olympus tilsvarende optikk har større tjanse til å bli værende i kamerabag-en over tid enn denne sitronen fra Canon. Selv byttet jeg den omgående ut med en Sigma 18-50 f/3,5-5,6 som har mye høyere oppløsning, bedre utstyrspakke og byggkvalitet til samme pris.

Lenke til kommentar

skal se på litt kameraer i ei foto sjappe til rundt den prisen, men som sagt det er til sommeren (2-3 måneder) jeg skal kjøpe kamera. Det er bare lurt å sjekke ut litt før kjøpet, slik at jeg slipper å kjøpe "katta i sekken". :!:

takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar

350D er ikke katta i sekken, men du skal være utrolig heldig med kitzoomen for å få et eksemplar du ønsker å bruke i fremtiden. Huset er nemlig så bra at med god optikk så får du et kamera som holder i mange år fremover, selv for en entusiast. Ingen digital slr er katta i sekken. De er alle gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...