Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

maskinen starter, svart skjerm *LØST*

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Når jeg startet opp maskinen min her idag, så til min store overraskelse var skjermen plutselig helt svart. PC-en har jeg ikke rota inni siden jeg satt den sammen for et par måneder siden, så ingen nylige forandringer som jeg vet om. Irriterer jo bare maks siden jeg virkelig trengte PC-en for å jobbe på nå.. :(

Skjermen leitet etter analog/digital signal, så jeg mistenkte skjermkortet for ikke å sende ut noen signaler. Testa både vanlig vga kabel, og dvi kabel som vanligvis står i. Jeg tok da med skjermkortet (Ati 9800 agp) og prøvde i en annen pc, hvor kortet funket helt fint. Da satt jeg det tilbake, tok ut alt av ekspansjonskort og harddisker og kabler på baksiden. Fortsatt svart skjerm. PC-en starter forsåvidt, da alt av vifter og harddisker og sånt starter opp. Jeg har ikke noen ekstra cpu eller ram jeg kan teste med for hånden akkurat nå. Har også testet en annen skjerm med samme resultat.

Hadde vel egentlig "håpet" av det var skjermkortet som var problemet, for det hadde vært lett å bytte ut, og på tide å bytte ut og forsåvidt.

Men er det noen som har noen anelse hva som kan være problemet ? Kommer ingenting opp på skjermen :( Litt smådesperat nå.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

brukte du to forskjellige kabler eller bare overgang på samme kabel for å teste VGA og DVI? Det kan jo være kabelen, fort gjort å knekke en pinne eller tre.

Kabelen kan også ha brudd prøv å rikle litt på den å se om det skjer noe

Endret av Entim
Lenke til kommentar

har hatt nesten samme problemet som deg før, håpte på at det var skjermkortet jeg og:p

Lånte noen ram brikker av en kompis, og da starta pcen helt flott:) prøv det, ellers er det vanskelig å vite hva som er problemet , det kan være så alt for mye:(

Endret av Balleknekkern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ja det var det.. hadde liksom ingen anelse hva det kan være. Men ja, det var to forsjellige kabler. Men jeg skal se om jeg får fatt i noen ram brikker å teste med først og se om det kan hjelpe.

Forresten, vil skjermen gå helt svart om cpuen har tatt kvelden også ? Eller vil den starte med error melding ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7

I tilfelle andre kommer over samme problem som meg, så fant jeg ut hva som var årsaken nå. Det var nok PSU som ikke fungerte som den skal. Litt merkelig, da alt så ut som det startet opp som det skal, Harddisker, vifter og alt. Men da jeg tok PC-en bort til en kompis gikk sikringene i huset når jeg forsøkte å starte maskinen, så noe var tydeligvis galt :)

Jeg har også koblet sammen to PSU'er for å gi strøm til pcen, men den koblingen har da virket i årevis..jaja sjekk PSUen folkens om dere får samme problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...