cFc Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Jeg har lyst til å studere økonomi videre, spesielt i utlandet. Men jeg står igjen med en 2'er i 2mz etter en utrolig slapp innsats fra meg selv. Kan jeg erstatte denne karakteren ved å ta faget opp igjen eller forblir den stående uansett? Eller kan jeg hoppe rett på 3 mz og prøve meg der og satse på en bedre karakter? Det skal sies at jeg er snart ferdig med tredje år, og skal inn i militæret til neste år så det blir ikke før om 1 år. Endret 23. april 2008 av cFc Lenke til kommentar
Star Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Du kan fint ta opp fag igjen på egenhånd eller via ett privatgymnas. Oppmelding til eksamen gjør du på privatistweb.no Du kan også hoppe rett på 3MZ om du føler du er klar for det, så lenge du har fullført 2MZ kurset. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Så vidt jeg vet er det to grupper man blir inndelt i når man søker utdannelse. 1. Primærvitnemål 2. Ordinær kvote Så, når du da søker på en skole, vil du først bli vurdert under primærvitnemål. Det er karakterene du fikk fra videregående uten noe tillegg eller forbedringer. Skulle du ikke ha høyt nok snitt da, vil du bli vurdert under ordinær kvoten. Da teller de med alle forbedringer som alderspoeng, militærpoeng og forbedrede karakterer osv... Som du kan se på f. eks. Medisinstudiet ved UiB er snittet forskjellig i gruppene. Primær = 62,3 Ordinær = 71,5 Altså, dersom du forbedrer mattekarakteren din vil du ikke ERSTATTE 2-eren du allerede har fått, men du vil konkurere i samme gruppe med andre som også har tatt opp igjen ett eller flere fag. Mener det er slik dersom jeg ikke tar feil. Var vertfall slik når jeg søkte høgere utdannelse. Lenke til kommentar
Star Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Endrer du på vitnemålet havner du i ordinær kvote. Du kan også velge å kun bruke realfagspoeng for faget og dermed delta i primærkvoten. Selv har jeg tatt opp 2 fag hvor jeg kun bruker realfagspoeng og dermed også deltar i primærkvoten. ( Har også vært i militæret og fått alderspoeng slik at jeg deltar med høyere sum i ordinær kvote ) Spørsmålet er om det lønner seg å ta opp faget dersom du skal i militæret, får alderspoeng etc... Vet det blir endringer på poengberegning fra 2009 - så sjekke regler for dette på samordna opptak kan være en god ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå