Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finnes det solfilm som skifter farge?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at slik film vansligvis legges på innsiden av bilrutene, som da blokkerer ut UV-stråling. UV-stråling er det som gjør at uvreaktive briller blir mørke. dette gjør og at man faktisk må hå egne solbriller i bilen om man bruker slike briller og trenger solbriller når man kjører bil.

Lenke til kommentar
Lurer på om det finnes solfilm som skifter fra klar til mørk når solen står på? (Slik som på noen briller)

evnt hvor?

Har nok heller ikke hørt om en slik solfilm

Men ett allternativ kan kanskje være å lakkere vinduene

Har selv sotet en del bilviduer med lakkering og dette gir ett kanonbra resultat faktisk

Du slipper riper, bobler og får en kul effekt

Fordelene ved å sote vindene med lakk er at du selv kan velge fargen du vil sote dem i eller hvor mørke du vill ha dem

Oftest blir denne metoden brukt der du vill ha samme farge på vindussotingen som på bilen din for eksempel sort metalic eller en vilken som helst farge

I ditt tilfelle kan det kanskje være aktuelt med kamelonlakk

Har ikke forsøkt dette med kamelonlakk selv men ser ikke noen grunn til at dette ikke skulle gå ann, reis innom ett lakkeringsverksted å hør med dem

Fremgangsmåten er forsåvidt enkel nok

Ta ut vinduene og vask dem grundig, vask til slutt med silikonfjerner

Bland opp klarlakk og ha i baselakk fra den fargen du ønsker å sote vinduene med "i ditt tilfelle kamelonlakk"

Det er viktig å ikke ha for mye baselakk i klarlakken

legg på ett par tynne "tåke" jevne strøk med lakk på innsidene av vinduene, derretter kan du legge på litt tykkere strøk, jo flere strøk jo mørkere soting, hold på til du blir fornøyd og det er mørkt nok

Unngå skjolder, lakksig og ujevnheter i lakkeringen

Avslutt da med ett par strøk med ren klarlakk uten basefarge

Du får da en stilig effekt og med en flott dybde i lakken/sotingen sett utenfra

Mvh support 81

Lenke til kommentar
Lurer på om det finnes solfilm som skifter fra klar til mørk når solen står på? (Slik som på noen briller)

evnt hvor?

Har nok heller ikke hørt om en slik solfilm

Men ett allternativ kan kanskje være å lakkere vinduene

Har selv sotet en del bilviduer med lakkering og dette gir ett kanonbra resultat faktisk

Du slipper riper, bobler og får en kul effekt

Fordelene ved å sote vindene med lakk er at du selv kan velge fargen du vil sote dem i eller hvor mørke du vill ha dem

Oftest blir denne metoden brukt der du vill ha samme farge på vindussotingen som på bilen din for eksempel sort metalic eller en vilken som helst farge

I ditt tilfelle kan det kanskje være aktuelt med kamelonlakk

Har ikke forsøkt dette med kamelonlakk selv men ser ikke noen grunn til at dette ikke skulle gå ann, reis innom ett lakkeringsverksted å hør med dem

Fremgangsmåten er forsåvidt enkel nok

Ta ut vinduene og vask dem grundig, vask til slutt med silikonfjerner

Bland opp klarlakk og ha i baselakk fra den fargen du ønsker å sote vinduene med "i ditt tilfelle kamelonlakk"

Det er viktig å ikke ha for mye baselakk i klarlakken

legg på ett par tynne "tåke" jevne strøk med lakk på innsidene av vinduene, derretter kan du legge på litt tykkere strøk, jo flere strøk jo mørkere soting, hold på til du blir fornøyd og det er mørkt nok

Unngå skjolder, lakksig og ujevnheter i lakkeringen

Avslutt da med ett par strøk med ren klarlakk uten basefarge

Du får da en stilig effekt og med en flott dybde i lakken/sotingen sett utenfra

Mvh support 81

hehe, ja men point`et med en solfilm som jeg spurte om, var jo akkurat for å ikke se ut som en gangster da.. Det er snakk om en kjedelig Skoda stasjonsvogn FAMILIEBIL.. og praktisk å ha litt mørkere ruter da det er sol. Som jeg ser er det ingen som har hørt om det og det er nok ikke mulig heller, mtp UV som det vart sagt tidligere. Så da er det jo solfilm eller rullgardin\solskjermting som gjelder :) ikke verken værre eller avansert enn det :p

At lakk gir bra resultat? Trodde ruter var en såpass glatt overflate at lakken har vanskligheter med å sette seg skikkelig- at den faktisk vil skale av med tida? Best å matte ned overflaten først trodde nå jeg da.

Lenke til kommentar

hehe, ja men point`et med en solfilm som jeg spurte om, var jo akkurat for å ikke se ut som en gangster da.. Det er snakk om en kjedelig Skoda stasjonsvogn FAMILIEBIL.. og praktisk å ha litt mørkere ruter da det er sol. Som jeg ser er det ingen som har hørt om det og det er nok ikke mulig heller, mtp UV som det vart sagt tidligere. Så da er det jo solfilm eller rullgardin\solskjermting som gjelder :) ikke verken værre eller avansert enn det :p

At lakk gir bra resultat? Trodde ruter var en såpass glatt overflate at lakken har vanskligheter med å sette seg skikkelig- at den faktisk vil skale av med tida? Best å matte ned overflaten først trodde nå jeg da.

He he :!:

Tror jeg missforstod deg litt jeg, trodde faktisk det var soting med rånefaktor du var på jakt etter :D

Men dersom jeg ikke missforstår deg en gang til så mener du film som blir mørkere i sola

Har i såfall ikke hørt noe om det finnes, men skulle veldig gjerne hatt det selv også dersom det finns, hadde vert praktisk da

Når det gjelder lakkering av vinduer så er det faktisk tro det eller ei, en grei måte å sote på

Det viktigeste for god vedheft er at det er skikkelig reint

Lakksoting holder faktisk i mange år og er vell så god som ved soting med film

Lenke til kommentar

Hadde man hatt film på utsiden, og giddet å bytte film ofte (med noen års mellomrom) ville det kun være kostnad som stod i veien for å få fargeskiftende film. Bytting er en selvfølge fordi slikt blir tregere med årene, og litt av vitsen forsvinner om det tar lang tid for at det blir mørkt igjen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

det finnes film som blir mørkere når det er lyst ute, men de blir ikke helt lyse i mørket da.

MEN, du må tenke på at den virker begge veier, altså er det mørkt ute og lyst inne i bilen vil den funke motsatt, altså du vil ikke se ut.

aner ikke hvor du får tak i slik film, men vi vurderte å bruke slik på jobb, men gikk bort ifra det pga denne motsatte effekten når det er lyst inne og mørkt ute...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
det finnes film som blir mørkere når det er lyst ute, men de blir ikke helt lyse i mørket da.

MEN, du må tenke på at den virker begge veier, altså er det mørkt ute og lyst inne i bilen vil den funke motsatt, altså du vil ikke se ut.

aner ikke hvor du får tak i slik film, men vi vurderte å bruke slik på jobb, men gikk bort ifra det pga denne motsatte effekten når det er lyst inne og mørkt ute...

Da har nok ikke du lest hele tråden :) Slik type glass blir mørkere av UV stråler, og antar at jeg ikke at jeg har fjellsol som kupelys, selv om det også hadde vært gæli praktisk oppi trøndelag fortiden :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...