Gå til innhold

hva er best mellom Q6600 og Q9300?


kozzo

Anbefalte innlegg

Hmm,ein Q6600 med G0 stepping klarer 450fsb.. dette gir da med ein cpu multi 4050mhz.. dette er da ikkje ein 24/7 klokk, men det er fult mulig å kjøre ein Q6600 på 3.5-3,7ghz... Da må ein jo opp i ein kraftig cpu kjøler, men man trenger ikkje vann ^^,

 

Q9300 tåler ikkje like mykje volt som ein Q6600 og klokker derfår dårligere. og ein trenger eit mykje betre hovedkort skal ein klokke denne pga. lav cpu multi.

 

Gode hovedkort som klarer over 500fsb på ein dual core, klarer som regel ikkje meir enn 450 på ein quad core.. Så dette krever igjen ein del av hovedkortet.

 

Så Q9300 med 7.5 muli X fsb@450 = 3375mhz... dette er langt ifra kva ein Q6600 klarer.

 

Ergo. Skal ein klokke langt, gå for Q6600!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig tenkt å gå for en Q9450, men den er jo ikke å få tak i de nærmeste ukene (månedene??!)... så jeg må vel kjøpe en annen siden jeg selger den jeg har nå på fredag.. så vil ikke sitte for lenge uten pc!

 

Folk anbefaler Q6600 nesten overalt, men vet ikke om det er så veldig oppgradering fra E6600 til Q6600? hadde liksom tenkt meg noe mer... 45nm! :dontgetit:

Lenke til kommentar
hei hei ... jeg kjøpte ny PC på komplett.no !!!! jeg tokk

 

Quad + 4gb og XP er det en bra konfrigurering ??? + alt innhold da ?

Med mindre du har XP 64 bit Edition vil du ikke kunne få tilgang til mer enn ca 3 GB minne. Dette fordi et 32 bit OS ikke støtter mer enn ca 3 GB minne. På en annen side så får du opprettholdt dobbel minnehastighet (på de fleste hovedkort), samt at den dagen du går for et 64 bit OS får tilgang til hele minnemengden.

Lenke til kommentar

45nm cpuene har endel andre ting enn bare en krymping i produksjonsteknikken da. De er kjappere på samme hastighet enn den forrige serien. I de 2-3 testene jeg husker akkurat nå så ligger dette tallet på ca 5-9% bedre ytelse, på samme hastighet.

 

Når det gjelder denne nærmest manien for høy MP, så ser jeg ikke helt den store fordelen. Jeg har en q6600 og jeg må ta ned MP til 7, for å få mest mulig ut av OC. Med dette mener jeg tilnærmet max av det CPU klarer, men også overklokke HK og ram.

Jeg kjører 7x470.

 

Det sies også at q6600 tåler mer spenning. Dette er helt riktig, men den trenger også mer spenning for å overklokkes. Jeg leste en test tatt fra techreport på tirsdag tror jeg det var, der de overklokket q9300 på stock kjøler til 3,2GHz, uten å øke noen spenninger.

 

De som sier de klarer å få q6600 til 3,6GHz, "lett", på luft tror jeg må en sinnsvak luftkjøler.

 

Hadde jeg kjøpt quadcore idag (og bare kunne velge mellom q9300/q6600), hadde jeg gått for q9300. Fordi jeg vet at HK/ram komboen min takler høy FSB. 470 på quadcore. og da er ikke en MP på 7,5 noe problem.

Lenke til kommentar
Med mindre du har XP 64 bit Edition vil du ikke kunne få tilgang til mer enn ca 3 GB minne. Dette fordi et 32 bit OS ikke støtter mer enn ca 3 GB minne. På en annen side så får du opprettholdt dobbel minnehastighet (på de fleste hovedkort), samt at den dagen du går for et 64 bit OS får tilgang til hele minnemengden.

 

Sorry det blir dobbelpost her, jeg gidder bare ikke redigere inn quote i den forrige.

 

xp32bit kan bruke opptil 4GB med ram. Men her telles all ram man har i systemet med. Så om man har 512MB ram på GFX så trekkes dette fra den summen med system minne man har.

Derfor ender jeg, med min xp32bit opp med å kunne bruke 3,2GB med system minne(jeg har 512MB til gfx), og min kamerat som har 1GB gfx minne ender opp med ca 2,8GB system minne.

 

Det man også må huske er at vista 64bit bruker mye mer minne på adressering av data til system minne. Fordi det brukes 64bit og ikke 32 bit til adressering. Derfor bruker vista 64bit også mer ram på samme oppgavene, enn det som ville vært tilfellet i xp32bit.

Dette resulterer i at om man kjører med 3,2GB sys-minne og 512MB gfx-minne i pcen sin, så vil det at xp som operativsystem bruker mindre "dill-dall" gjøre at den overall ytelsen blir noe bedre.

Dette står det en artikkel om på tomshardware.com, tror det var fra januar eller februar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...