Gå til innhold

Detaljert COD4 våpen statistikk!


SAS1984

Anbefalte innlegg

Vedlagt følger en detaljert liste over våpene i COD4, og den nøyaktige skaden hvert våpen gir.

 

Vi tar utgangspunkt i vanlig gametype, hvor en spillers HP er satt til 100 (I Hardcore er den satt ned til 30)

 

M-16 er det helt klart beste våpenet i spillet. Med stopping power, blir dette våpenet omgjort til det dødeligste våpenet i COD4 arsenal.

 

Med en maksimum til minimum damage, pr. Skudd, satt til 40-30, og en kontrolert burst pr. Avtrykk, sammen med en RPM på 925, er dette våpenet helt klart det beste i spillet.

 

M-16 har den høyste treffsikkerheten over avstand, over en serie på flere skudd (3-burst), hvert av skuddene gjør like mye skade som AK-47, G3 og MP-44, men har muligheten til å drepe på 1 avtrekk, i henhold til den andre respektive våpene.

 

G3en har en høyere treffsikkerhet pr. Skudd, men en lavere skudhastighet pr. Avtrekk (Ganske selvforklarende siden våpenet er semi-automatisk), og en større justerings-rekyll mellom hvert avtrekk, samt mangelen til å kunne drepe på et avtrekk, noe M-16 kan. I tillegg har bare G3en en magasin-kapasitet på 20 skudd, mot M-16 30 skudds kapasitet, som indikerer en maksimum Kill pr. Klipp for G3en til MAKS 10 kills pr. Magasint, mot M-16´s 15 kills pr. Magasin.

 

M-16 er det våpenet som er raskest å lade i spillet, med en reload tid på 2 sekunder (2,365 om magasinet er tomt).

 

Våpenet har en like høy penetreringsevne som alle de andre assault-riflene, med en like stor skade-modul som de andre assault-riflene. Bare at M-16 har en langt større treffsikkerhet pr, Burst, noe som gjør det til det mest effektive våpenet i spillet.

 

Hva IW i det hele tatt har tenkt på da de la til G36 i spillet, er fullstendig bortenfor all fornuft (Med mindre en synest våpenet er tøft, og en liker lyden av det.)

 

G36Cen gjør samme skade som M4 (Begge gjør 30-20), men M4 har en høyere RPM, og en mindre rekyl, noe som gjør M4en langt overlegen på nærkamper.Og MP5en, AK-74su og Skorpion har en mye høyere damage i nærkamp. Og å bruke G36en som et avstandsvåpen, når en kriger mot folk som bruker den Burst-automatiske sniper-automatriflen M-16, er bare direkte selvmord (Med mindre motspilleren er GRISEDÅRLIG).

 

Alt i alt.. Alle kan ha sitt favoritt-våpen, ut i fra spillestil. Men når M-16 er så til de grader favorisert av skaperene bak COD4, kan en ikke gjøre annet enn å konstatere det faktum at M-16 er det desidert dødeligste våpenet i spillet, og at alle andre som er brukbare-gode-über gode, trolig kunne gjort det ennda bedre med M-16.

 

Om en skal spille en litt utradisjonell stil, så har jeg personlig begynt å få litt sansen for M-14. Med den høyeste DAMAGE-modulen blandt Assault rifles på 50-40, og muligheten til å drepe på 1 headshot, på lik linje med sniper rifles, er dette et våpen som kan bli rimelig interessant. I tillegg, har alle assault rifles en head-multipler på 1*4, mens M-14 har en multipler på 1*5.

Problemet med M-14 er at rekylen er ALT for stor, og at en må skyte mer kontrolert (Saktere), noe som gir en langt mindre RPM en de andre respektive assault rifles, og gjør våpenet dessverre ikke like effektivt, som M-16.

 

 

Et par andre interessant ting, som kan være verd å ta med seg, er at om en bruker p90, så stiger en "sprint" funksjon til 1.75 (Default sprint er 1.0), og juggernaut er satt til 200% av default sprint. Ergo.. En får ekstra sprint av å bruke P90en..

 

AK-47en´s minimum damage, synker med 10 points, fra 30 til 20, om en bruker attachment som Silencer eller Red-dot. (Men våpenets rekyl blir lavere med silencer)

 

M40 Sniper-riflen´s damage stiger med 5 i damage, om en bruker Accog (fra 70 til 75), fremfor default scope.

 

AK-74su hip-fire accuracy blir satt til assault rifles accuracy om en bruker attachment som silencer eller Red-dot.

 

M249 SAW light Machin-gun får forbedret Hip-fire treffsikkerheten sin til Sub-machin gun nivå om en bruker "Grip", mens de andre Light Machin Gun våpene bare får en hurtigere senter-trekk av siktet.

post-131939-1208964560_thumb.png

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om en bruker p90, så stiger en "sprint" funksjon til 1.75 (Default sprint er 1.0), og juggernaut er satt til 200% av default sprint. Ergo.. En får ekstra sprint av å bruke P90en..

 

Den skjønte jeg ikke helt.. hva har juggernaut med sprint å gjøre? Sikker på at du ikke mener extreme conditioning?

Lenke til kommentar

Noe de ikke har tatt ut fra virkeligheten er perkene. Det er så idiotiskt at en fyr kan få mer liv av en perk og det verste er martyrdom. Hver gang eg eller en på laget mitt dreper en fiende som er noen meter foran meg venter eg alltid til en granat har sprengt i nærheten. Hvis du f eks er i nærheten av det andre laget og du dreper 3 stk som er i nærheten av deg er det stor mulighet for at du blir drept av martyrdom...

Lenke til kommentar
om en bruker p90, så stiger en "sprint" funksjon til 1.75 (Default sprint er 1.0), og juggernaut er satt til 200% av default sprint. Ergo.. En får ekstra sprint av å bruke P90en..

 

Den skjønte jeg ikke helt.. hva har juggernaut med sprint å gjøre? Sikker på at du ikke mener extreme conditioning?

 

Bah.. Mente self. Extreme conditioning...

 

 

Amored:

 

G3en har en maksimum skade, pr. Skudd, på 40 (Med stopping power) + Head multipler bonus *1.4, noe som gir en maksimum skade pr. Skudd på 56 med 1 headshot. Standard Helse er på 100, noe som indikerer at det må minimum 2 skudd, for å kverke motstanderen. Da G3en i spillet bare har en magasin-kapasitet på 20 skudd, er det et enkelt regnestykke. Mens M-16 som har likestor skade pr. Skudd som G3en, men skyter en 3 seriers burst, pr. Avtrekk, med en overdreven høy presisjon, så vil et avtrekk med M-16 (Inkl. Stopping power) drepe fienden uavhenging om du faktisk bare treffer med hele bursten i foten på vedkommende, samt gi en "overkill" på 20 points. (gjøre 20 mer i skade, enn hva som faktisk er nødvendig for å drepe motstanderen).

 

 

Når vi snakker om "realismen" i hvordan våpene i spillet oppfører seg i virkeligheten, så er M-16 er virkelig treffsikkert våpen. La oss sammenligne det med det verdens velkjente, og masseproduserte våpenet AK-47. M-16 bruker et lavere kaliber (5.56mm NATO standard), noe som gjør at prosjektilet har en høyere utgangs hastighet enn det russiske motstykkets 7.62mm. (Som AK-47 bruker)

 

Pga. Mindre kaliber, så vil M-16 skuddet har mindre rekyl, og dermed være lettere å treffe med på medium-delvis lang avstand (Kommer an på vindstyrken.. 5.56mm blir lettere påvirket av faktorer som vind etc.)

 

Fordelen med en 5.56 mm, er også det faktum at prosjektilet gjør med skade på vedkommende når en treffer han/henne, grunnet at 5.56 splintrer når det treffer målet (Kulen vil rive deg opp innvendig), men grunnet det at 5.56 splintrer, så vil ikke nødvendigvis skuddet gå gjennom en skuddsikker-vest eller annen lettere pansring, noe en 7.62 mm vil, grunnet dets høye penetrerings evne, som gjør at prosjektilet begynner å spinne, når det treffer.

 

Mitt problem med M-16 i spillet, er at IW har favorisert våpenet så til de grader i spillet (Muligens grunnet nasjonalitets følelesen). M-16 er det automat-assault våpenet i spillet med høyest RPM, størst treffsikkerhet pr. Avtrekk, samt at det har like høy penetreringsevne som AK-47 og G3, i tillegg til at hvert skudd gjør like mye skade, som de tidligere nevnte assault-riflene pr. Skudd, noe som er fullstendig absurd, og som gjør det at majoriteten av spillere online bruker våpenet. Jeg har ingen problemer med at "majoriteten" av spilleren bruker et våpen, av diverse årsaker (Det passer deres spille stil best, det er tøfest, etc+++), men når spill-utviklerene har favorisert et Våpen så til de grader, at det resulterer i det faktum at MAJORITETEN bruker det nevnte våpenet, av den grunn at det enkelt og greit er bedre enn alle de andre assualt riflene, så er det bare tåpelig. Jeg håper bare IW våkner opp, og får justert våpenets statistikk, i den form av at A.) Enten nerfe M-16, slik at den kommer mer på nivå med de andre våpene i spillet, og ikke gjør den total overlegen, eller B.) Oppgraderer de andre våpene, slik at M-16 mister sin overlegne suverinitet på de fleste områder.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar

M16 er jo som et maskinegevær, en hagle og sniper. Nesten i hvert fall. Desidert beste våpenet i spillet ja, helt klart. Skjønner ikke hvorfor mange bruker så mye annet piss når M16 er overlegen.

 

Men MP44 må da vel være kraftigere enn M16, per skudd? Mener at det er mulig å drepe på kun 2 skudd med MP44. :hmm: Samma med M14.

Lenke til kommentar
M16 er jo som et maskinegevær, en hagle og sniper. Nesten i hvert fall. Desidert beste våpenet i spillet ja, helt klart. Skjønner ikke hvorfor mange bruker så mye annet piss når M16 er overlegen.

 

Men MP44 må da vel være kraftigere enn M16, per skudd? Mener at det er mulig å drepe på kun 2 skudd med MP44. :hmm: Samma med M14.

 

 

MP44 gjør like mye skade, pr. Skudd, som M16, AK-47 og G3. Alle disse våpene kan drepe på 2 skudd. Forskjellen er, at M16 har en større treffsikkerhet, og en høyere RPM, så gjør at den treffer/dreper langt hurtigere og mer effektivt enn de andre våpene.

 

M-14 derimot, har muligheten til å drepe på 1 headshot, med stopping-power. (Det er den eneste assault riflen som har den muligheten, på lik linje med sniper-rifles).

Men rekylen i våpenet gjør at det tar for lang tid før en får skutt skudd nummer 2 med delvis treffsikkerhet, noe som gjør at RPMen blir for lav, om en ønsker å delta i treffniger, sammenlignet med M-16, som har en EKSTREMT høy accuracy, over flere skudd, med den høyeste RPMen, som gjør våpenet overlegen.

Lenke til kommentar

Takk for statistikken.

 

Personlig så bruker jeg mye M14. Mye pga skaden, men også det at når jeg bruker red dot sikte så beveger ikke sikte seg i hele tatt i motsetning til M16 og andre assault rifles. Hva skal du med "treffsikkerheten" til M16 når sikte i seg selv løper rundt på skjermen?

 

Nei, M14 med red dott sikte funker stort sett best for meg så lenge det er brett med litt avstander.

Lenke til kommentar
Takk for statistikken.

 

Personlig så bruker jeg mye M14. Mye pga skaden, men også det at når jeg bruker red dot sikte så beveger ikke sikte seg i hele tatt i motsetning til M16 og andre assault rifles. Hva skal du med "treffsikkerheten" til M16 når sikte i seg selv løper rundt på skjermen?

 

Nei, M14 med red dott sikte funker stort sett best for meg så lenge det er brett med litt avstander.

 

 

M-16 har samme beligenhet ang. Red-dot sight, som det M-14 har.. Siktet ligger sentrert. Og ang. Hva en trenger treffsikkerheten til, så er det vel ganske innlysende.. Alle skuddene treffer innenfor "HIT-DETECTION" radiusen, noe som gir treff, og resulterer i å skade/drepe vedkommende.

 

 

Damage 40-30 betyr Maksimum skade på 40, og minimum skade på 30.

Lenke til kommentar
Takk for statistikken.

 

Personlig så bruker jeg mye M14. Mye pga skaden, men også det at når jeg bruker red dot sikte så beveger ikke sikte seg i hele tatt i motsetning til M16 og andre assault rifles. Hva skal du med "treffsikkerheten" til M16 når sikte i seg selv løper rundt på skjermen?

 

Nei, M14 med red dott sikte funker stort sett best for meg så lenge det er brett med litt avstander.

 

 

M-16 har samme beligenhet ang. Red-dot sight, som det M-14 har.. Siktet ligger sentrert. Og ang. Hva en trenger treffsikkerheten til, så er det vel ganske innlysende.. Alle skuddene treffer innenfor "HIT-DETECTION" radiusen, noe som gir treff, og resulterer i å skade/drepe vedkommende.

 

 

Damage 40-30 betyr Maksimum skade på 40, og minimum skade på 30.

Er det helt tilfeldig hva slags skade per kule gjør da, bare det er mellom 30-40?

Lenke til kommentar
Takk for statistikken.

 

Personlig så bruker jeg mye M14. Mye pga skaden, men også det at når jeg bruker red dot sikte så beveger ikke sikte seg i hele tatt i motsetning til M16 og andre assault rifles. Hva skal du med "treffsikkerheten" til M16 når sikte i seg selv løper rundt på skjermen?

 

Nei, M14 med red dott sikte funker stort sett best for meg så lenge det er brett med litt avstander.

 

 

M-16 har samme beligenhet ang. Red-dot sight, som det M-14 har.. Siktet ligger sentrert. Og ang. Hva en trenger treffsikkerheten til, så er det vel ganske innlysende.. Alle skuddene treffer innenfor "HIT-DETECTION" radiusen, noe som gir treff, og resulterer i å skade/drepe vedkommende.

 

 

Damage 40-30 betyr Maksimum skade på 40, og minimum skade på 30.

Er det helt tilfeldig hva slags skade per kule gjør da, bare det er mellom 30-40?

 

 

Med og uten stopping-power.. Men skuddenes skade reduseres, hvorvidt det penetrerer gjennom tykkere hindringer/murer/gjenstander...

 

 

I tillegg, er det en annen ting som er tåpelig. Shotgun skuddene forsvinner bare i løse luften, på avstander over 10 meter. Det vil si, at står du innenfor en radius på 9,9 meter, men med engang du tar 1 steg bakover, så kan du bare stå å se på fienden mens han skyter på deg, og le av skuddene som bare "forsvinner" i løse luften.

 

De burde heller inkludert et "rekkevidde"-skadesystem med shotgunen, hvor den gjorde betraktelig mindre skade over lengre avstander, fremfor å bare forsvinne helt. Om du ser en motspiller som er veldig såret, og som tåler ingen ting før han dør, så har du ikke mulighet til å drepe han, med mindre han er innenfor en 10 meter radius, uansett hvor mange skudd du skyter på han med shotgunen.... Det er sinnsykt irriterende.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
sas, noe imot om jeg poster det på klanforumet? :D

 

 

Hehe. Det er vel bare til å kjøre på. Trenger ikke å spørre meg, om du kan benytte deg av "informasjon" og "statistikk" vedrørende et spill, som du finner på nett ;)

Lenke til kommentar
Vedlagt følger en detaljert liste over våpene i COD4, og den nøyaktige skaden hvert våpen gir.

 

Vi tar utgangspunkt i vanlig gametype, hvor en spillers HP er satt til 100 (I Hardcore er den satt ned til 30)

 

M-16 er det helt klart beste våpenet i spillet. Med stopping power, blir dette våpenet omgjort til det dødeligste våpenet i COD4 arsenal.

 

Med en maksimum til minimum damage, pr. Skudd, satt til 40-30, og en kontrolert burst pr. Avtrykk, sammen med en RPM på 925, er dette våpenet helt klart det beste i spillet.

 

M-16 har den høyste treffsikkerheten over avstand, over en serie på flere skudd (3-burst), hvert av skuddene gjør like mye skade som AK-47, G3 og MP-44, men har muligheten til å drepe på 1 avtrekk, i henhold til den andre respektive våpene.

 

G3en har en høyere treffsikkerhet pr. Skudd, men en lavere skudhastighet pr. Avtrekk (Ganske selvforklarende siden våpenet er semi-automatisk), og en større justerings-rekyll mellom hvert avtrekk, samt mangelen til å kunne drepe på et avtrekk, noe M-16 kan. I tillegg har bare G3en en magasin-kapasitet på 20 skudd, mot M-16 30 skudds kapasitet, som indikerer en maksimum Kill pr. Klipp for G3en til MAKS 10 kills pr. Magasint, mot M-16´s 15 kills pr. Magasin.

 

M-16 er det våpenet som er raskest å lade i spillet, med en reload tid på 2 sekunder (2,365 om magasinet er tomt).

 

Våpenet har en like høy penetreringsevne som alle de andre assault-riflene, med en like stor skade-modul som de andre assault-riflene. Bare at M-16 har en langt større treffsikkerhet pr, Burst, noe som gjør det til det mest effektive våpenet i spillet.

 

Hva IW i det hele tatt har tenkt på da de la til G36 i spillet, er fullstendig bortenfor all fornuft (Med mindre en synest våpenet er tøft, og en liker lyden av det.)

 

G36Cen gjør samme skade som M4 (Begge gjør 30-20), men M4 har en høyere RPM, og en mindre rekyl, noe som gjør M4en langt overlegen på nærkamper.Og MP5en, AK-74su og Skorpion har en mye høyere damage i nærkamp. Og å bruke G36en som et avstandsvåpen, når en kriger mot folk som bruker den Burst-automatiske sniper-automatriflen M-16, er bare direkte selvmord (Med mindre motspilleren er GRISEDÅRLIG).

 

Alt i alt.. Alle kan ha sitt favoritt-våpen, ut i fra spillestil. Men når M-16 er så til de grader favorisert av skaperene bak COD4, kan en ikke gjøre annet enn å konstatere det faktum at M-16 er det desidert dødeligste våpenet i spillet, og at alle andre som er brukbare-gode-über gode, trolig kunne gjort det ennda bedre med M-16.

 

Om en skal spille en litt utradisjonell stil, så har jeg personlig begynt å få litt sansen for M-14. Med den høyeste DAMAGE-modulen blandt Assault rifles på 50-40, og muligheten til å drepe på 1 headshot, på lik linje med sniper rifles, er dette et våpen som kan bli rimelig interessant. I tillegg, har alle assault rifles en head-multipler på 1*4, mens M-14 har en multipler på 1*5.

Problemet med M-14 er at rekylen er ALT for stor, og at en må skyte mer kontrolert (Saktere), noe som gir en langt mindre RPM en de andre respektive assault rifles, og gjør våpenet dessverre ikke like effektivt, som M-16.

 

 

Et par andre interessant ting, som kan være verd å ta med seg, er at om en bruker p90, så stiger en "sprint" funksjon til 1.75 (Default sprint er 1.0), og juggernaut er satt til 200% av default sprint. Ergo.. En får ekstra sprint av å bruke P90en..

 

AK-47en´s minimum damage, synker med 10 points, fra 30 til 20, om en bruker attachment som Silencer eller Red-dot. (Men våpenets rekyl blir lavere med silencer)

 

M40 Sniper-riflen´s damage stiger med 5 i damage, om en bruker Accog (fra 70 til 75), fremfor default scope.

 

AK-74su hip-fire accuracy blir satt til assault rifles accuracy om en bruker attachment som silencer eller Red-dot.

 

M249 SAW light Machin-gun får forbedret Hip-fire treffsikkerheten sin til Sub-machin gun nivå om en bruker "Grip", mens de andre Light Machin Gun våpene bare får en hurtigere senter-trekk av siktet.

 

Nå vil nå jeg kverulere her litt med å påstå at m-16 er ganske middelmålig.

Jeg baserer mine påstander på egne erfaringer med Pc versjonen av CoD4 (som jeg har spillt og spiller ganske mye på).

Og jeg må påpeke at jeg ikke føler meg enig i statistikkene i bilde.(også basert på personlige erfaringer)

 

Sammenlignet med g36c så er m-16 underlegen, både i cc(close combat)og i long range pga g36c sin rpm og accuracy.

Det som ødelegger for m-16 er at den skyter i burst, det gjør den (i min mening) ubrukelig i cc og i long range.

I cc fordi den ikke kan spytte ut kuler raskt nok, og i long range fordi treffer vanligvis bare med 1 av de tre skuddene.

Og innen du får siktet inn de neste tre, vil g36c`en ha fått inn mellom 2-4 skuddene som trengs for å drepe deg. vanligvis er det nok med 2 i overkroppen med g36c, noe den kan levere ganske nøyaktig, ganske raskt.

M-16 rpm og nøyaktighet går ut av vinduet pga. bursten.

 

Og selv om den kan få 15 teoretiske kills pr. magasin, så er det ingen som klarer å få det med mindre man jukser. (nå tenker jeg på at man spiller med folk som er like gode)

I vanlig spilling går det mellom 1-3 kills pr. magasin. (ikke light machinegun da)

Man klarer jo selvsagt å få flere, men over 3 kills så begynner vanligvis magasinet å gå farligt tomt.

 

Og det å si at IW ikke burde tatt med G36C, så lurer jeg på om du har prøvd den, fordi den er en av de beste riflene i spillet, og er den som kan levere flest kuler mest nøyaktig, raskest over lenger avstander. Det tar jo selvsagt litt trening.

Anbefaler at du prøver den igjen.

 

Men den beste rifle i spillet synes jeg personlig er MP44.

God gammal rifle som dreper nesten alt på 2 skudd.

Selv om jeg liker andre våpen bedre, har jeg aldri slaktet så mye en når jeg har den.

Om du lærer deg å bruke den så slakter du bare alt som står foran deg.

 

Nå, over til virkeligheten

M-16 er kjent som et veldigt presist våpen i urban krig og i konflikter hvor man er nærme fienden, mye takket være red-dot scopet.

Men dette gjelder M16A2 og ikke M-16 som er i spillet.

Men den brukes ikke til Sniping sånn som vi tenker det, den brukes da med utstyr som er ment til å brukes i mer eller mindre nærkam.(opptill noen hundre meter)

 

Lengre en det er det bedre å bruke rifler med høyere kaliber, alla 7,62x51 ammoen til Nato (obs, det er ikke den samme ammoen ak47 bruker).

5,56 er også påvei ut til fordel for en 6mm kule vistnok (ifølge en i pistolklubben min som tjenestegjorde i afganistan).

Mye pga rekkevidden til kulen, Taliban står 2 to kilometer unna å skyter på deg meg ak`er, og dine 5,56 er innefektive over hundre meter.

Lite sannsynelig at Taliban treffer noe, men mens de skyter må du ligge i skjul hvis tilfeldigvis en av de jævlene guller av et skudd.

Det skal da også nevnes at innenfor hundre meter er 5,56 en av de beste kalibrene.

 

Sett i spill sammenheng er CoD4 våpnene mere bassert på at de skal være balanserte og morsomme istedenfor å være realistiske (selv om de føles realistiske).

For ellers hadde barreten ikke trengt å treffe for å drepe, luftrykket hadde gjort susen.

 

Men jeg kan gå i en evighet om skytevåpen, mest pga det er jævlig gøy :whistle:

Men jeg nøyer meg med å si at jeg er steilt uenig med deg i saken M-16 vs G36C.

Selv om alle våpnene i spillet er like dødlige sålangt du trener litt med det ;)

 

Edit: Ps, hvor fikk du listen ifra. Lagd den selv?

Endret av tjomi
Lenke til kommentar

Hæ?

 

Må være to forskjellige spill det er snakk om her. Ellers så er det bare latterlig forskjell på PC og konsollversjonen, men det tviler på. G36C er jo ingenting mot M16 hos meg på min 360 i hvert fall. M16 har jo overlegen nyaktighet over lengre avstander og siden det kommer tre kjappe skudd rett etter hverandre er det ingen sak å ta ut folk på den andre siden av mapet. Hvordan du over her kan klage på at M16 ikke er presis nok er en smule rart for meg.

 

Men dette blir vel bare hva jeg har inntrykk av vs det du har inntrykk av.. Den egentlig forskjellen ligger på papiret. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...