sarpingen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Er veldig glad i blomster og fugler, så jeg tremger litt hjelp til å finne et objektiv som kan ta begge deler Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hvilket prisnivå ønsker du? Ønsker du en macro linse? Ønsker du Zoom? Har du noen brennvidde du vil operere i? Har du noen annen optikk i dag? Lenke til kommentar
sarpingen Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Hvilket prisnivå ønsker du?Ønsker du en macro linse? Ønsker du Zoom? Har du noen brennvidde du vil operere i? Har du noen annen optikk i dag? jeg er helt grønn hva dette gjelder så jeg trenger den hjelp leg kan få,jeg har nikor 18/55 fra før av og prisen rundt 4 tusen Jeg takker på forhånd Lenke til kommentar
ermaxz1000 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Hvis du skal ta bilder av fugler kan det lønne seg med litt brennvidde. Jeg har idag 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor, her ligger prisen på rundt 4-5000 kr. Og er veldig fornøyd..... Endret 23. april 2008 av ermaxz1000 Lenke til kommentar
sarpingen Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Hvis du skal ta bilder av fugler kan det lønne seg med litt brennvidde. Jeg har idag 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor, her ligger prisen på rundt 4-5000 kr. Og er veldig fornøyd..... Hva med blomster er veldig interessert i det også. På forhånd takk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Det avhenger av hvilke blomster du er interessert i, og hvor nærme du skal. Liker du å ta bilder av små blomster, så bør du velge en kompakt makro om Sigma 50mm f/2.8 Macro eller den nye AF-S Micro 60mm Nikkor. Hvis du har D40, D40x eller D60, så er ikke Sigma så velig lurt da du ikke får autofokus med de modellene. Tom Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Fugler og blomster er vel i grunn ingen enkel kombinasjon, og ihvertfall ikke til 4000 kr. Til blomster er et makro-objektiv en god ide, som Tomsi nevner, men 60mm er ikke rare greiene om du skal ta fuglebilder. Jeg tror kanskje det allerede foreslåtte Nikon 70-300mm VR er det beste foreslaget i din prisklasse, men jeg er ikke helt sikker på nærgrensen til dette objektivet for blomsterfotografering. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Nærgrensen på AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR er 150 cm. Fortørrelsen er da 1:3,8 ved 300 mm og 1:16,3 ved 70 mm. Bildebrikken er 22 mm bred så da vil en blomst som er 22*3,8 = 84 mm bred flylle hele bildet. Ikke optimalt men hvis man er interessert i nærbilder av blomster så kan det gå bra. Her er et eksempel på hvor nært man kan komme http://www.kenrockwell.com/nikon/70-300-vr...ro-KEN_8614.jpg Det hele avhenger om man synes 150 cm er en brukbar arbeidsavstand. Lenke til kommentar
ermaxz1000 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 kanskje dette kan være ett alternativ 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor, ligger i samme prisklasse og her vil jeg tro du kommer nærmere blomsten og fortsatt se litt av fugelen Men jeg trur personlig jeg ville valgt ett objektiv til en av delene og deretter ventet med å kjøpe ett objektiv til når du får spart opp noen kroner seinere. Det er ikke lett å finne noe som passer like godt i begge ender av skalen, men det er dessverre lommeboka som bestemmer.... Lykke til.... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Siden du ser ut til å være nybegynner kan det være greit å skaffe noe billig noe og heller bruke mer penger når du er enda sikrere på hva du trenger. Et billig men ganske bra objektiv som funker både for blomster og fugler erdenne. Den har fokusmotor så du får AF med D60, den har høy maks brennvidde (300mm) og den har "makromodus" for nærbilder. Makromodusen er ikke tidenes beste siden den er begrensa til 180-300mm-området, men min erfaring tilsier at dette objektivet faktisk funker helt flott for ikke-krevende bruk. Hvis ikke dette faller i smak blir kombinasjonen av Nikkorene AF-S Micro 60mm og AF-S 70-300mm VR nærliggende å anbefale. Dette blir imidlertid mye dyrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå